Varför har ingen köpt denna än?
-
- Lärling
För att man behöver körkort. Har man körkort vill man helst köra något med mer kubik...
//Anders
www.trimaran.nu
//Anders
www.trimaran.nu
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />För att man behöver körkort. Har man körkort vill man helst köra något med mer kubik...
/Anders<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är bara att plocka av skylten, ringa sitt försäkringsbolag och uppge att man vill föräkra en moped, en Vespa 50. Precis lika (o)lagligt som vilken Vespa 50 som helst, där minsta lilla fart-/effekthöjande åtgärd har gjorts. Det finns inte en polis i landet som skulle kunna se skillnad på t ex en Vespa 50 N eller 50 S, om de nu överhuvudtaget skulle orka bry sig.
/ Fredrik
<br />För att man behöver körkort. Har man körkort vill man helst köra något med mer kubik...
/Anders<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är bara att plocka av skylten, ringa sitt försäkringsbolag och uppge att man vill föräkra en moped, en Vespa 50. Precis lika (o)lagligt som vilken Vespa 50 som helst, där minsta lilla fart-/effekthöjande åtgärd har gjorts. Det finns inte en polis i landet som skulle kunna se skillnad på t ex en Vespa 50 N eller 50 S, om de nu överhuvudtaget skulle orka bry sig.
/ Fredrik
-
- Mästare
Förutom att ganska mycket är special på vespa 50S, elsystem, tändplatta, cylinderfotsdiameter (varför tror ni att den heter "S"
) så är det en trevlig & snygg modell. Visst kan man tycka att en Primavera 125 är ett bättre köp om man vill ha en MC-smallframe men försäkringen på en MC-klassad 50-kubikar @ 2.2hk borde vara extremt låg.
Ingen lär ju upptäcka att det är en MC-moped på gatan men skulle någon kolla med ramnumret efter en olycka ligger man nog pyrt till. Detsamma om man stoppat i en 125-motor
mvh/HB

Ingen lär ju upptäcka att det är en MC-moped på gatan men skulle någon kolla med ramnumret efter en olycka ligger man nog pyrt till. Detsamma om man stoppat i en 125-motor
mvh/HB
Jag hade gärna haft en sådan, absolut. Ringde säljaren för att få reda på mer, men han verkade inte ha koll på särskilt mycket. Han hade ägt den i tre år och vill sälja den p g a att han aldrig använder den. Trodde sig vara säker på att det var originallack och hävdade att det stod "motor okänd" i registreringsbeviset. Låter skumt! Är inte tagen i trafik i Sverige förrän -98 (två ägare sedan dess), men däremot utlandsregistrerad i trafik sedan -65. Inte ännu en asienscooter?
Håller givetvis med om att det är dumt att fuska med mc som moped, men lagen ser egentligen ingen skillnad på trimmad moped eller lätt mc. Trimmar man sin V50-moped kan man lika gärna köra en färdigtrimmad V50 S, det är så jag menar. De båda räknas som olovlig körning om man inte innehar mc-kort. Trimmad moped anses också den som lätt mc vid en eventuell utredning p g a olycka, men många tänker inte på detta faktum när de trimmar sina mopeder.
/ Fredrik
Håller givetvis med om att det är dumt att fuska med mc som moped, men lagen ser egentligen ingen skillnad på trimmad moped eller lätt mc. Trimmar man sin V50-moped kan man lika gärna köra en färdigtrimmad V50 S, det är så jag menar. De båda räknas som olovlig körning om man inte innehar mc-kort. Trimmad moped anses också den som lätt mc vid en eventuell utredning p g a olycka, men många tänker inte på detta faktum när de trimmar sina mopeder.
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Kom på - att berätta..........Terraplane Blues!</b>
Ditt tips om h-mätare i Österrike gav resultat. <b><font size="3">TACK!</font id="size3"></b>
Jag har den nu monterad - och den fungerar perfekt!
Drygt 400 inkl frakt för en orginal coh dessutom ny!!!
Erling<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så bra! Billigt var ordet för en ny, men gammal, mätare. Hoppas att någon annan kan ha nytta av min h-mätare som jag skickade till dig. Du kan ju ha det i åtanke om någon behöver en sådan - alltid bra om saker kommer till nytta för någon annan.
Trevlig midsommar, Erling!
/ Fredrik
<br /><b>Kom på - att berätta..........Terraplane Blues!</b>
Ditt tips om h-mätare i Österrike gav resultat. <b><font size="3">TACK!</font id="size3"></b>
Jag har den nu monterad - och den fungerar perfekt!
Drygt 400 inkl frakt för en orginal coh dessutom ny!!!
Erling<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så bra! Billigt var ordet för en ny, men gammal, mätare. Hoppas att någon annan kan ha nytta av min h-mätare som jag skickade till dig. Du kan ju ha det i åtanke om någon behöver en sådan - alltid bra om saker kommer till nytta för någon annan.
Trevlig midsommar, Erling!
/ Fredrik