GS160 62

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Swells
Nybörjare
Nybörjare

GS160 62

Post by Swells »

Hej alla glada!! I dag startade jag min nyrenoverade GS och jag kan inte gå å lägga mig för jag är så uppe i varv:) Jag är riktigt ny i gemet och har väl egentligen inte skruvat förut men man måste ju börja ngngång ju. Allt har gått fint men jag är osäker på oljor. Jag har en beskrivning som säger att det ska vara olja i fram- och bakdämparen samt i växelhuset. Men vilken sorts olja ska det vara i växelhuset? Växellådsolja?? Motorolja??
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nypa »

Hej på dig, det skall vara SAE 30 i motorn.

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Swells
Nybörjare
Nybörjare

Post by Swells »

ok, var köper man det?? Finns det på mackar vanligtvis?, hur vet man hur mycket man ska ha i? det finns ju varken sticka eller öga på dessa maskiner.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Du fyller på i påtappningshålet tills det börjar rinna över. Då är det lagom. Jag vet inte om de har på mackar, själv köper jag på EM scooters i GBG, men det finns nog lite här och var.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Rak 30 olja finns på de flesta ställen där man säljer gräsklippare + på bensinmackar. Även om det känns kymigt att hälla "gräsklipparolja" för 40:-/l i sin nyrenoverade GS160 så är det så det ska vara för att få rätt beteende i koppling och växellåda.

mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Swells</i>
<br />ok, var köper man det?? Finns det på mackar vanligtvis?, hur vet man hur mycket man ska ha i? det finns ju varken sticka eller öga på dessa maskiner.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Swells
Nybörjare
Nybörjare

Post by Swells »

ok, då tar jag bilen till första bästa mack och kollar! Idag blir det nog premiärtur. Tack för hjälpen!! Föressten en fråga till, inte sitter väl oljepluggen med gäng åt fel håll va? sitter så inåt hårt.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Nä, "vanlig" gänga på oljepluggarna.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Du fyller på i påtappningshålet tills det börjar rinna över. Då är det lagom. Jag vet inte om de har på mackar, själv köper jag på EM scooters i GBG, men det finns nog lite här och var.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om jag är rätt informerad så har EM bara en olja och den funkar visserligen jättebra men det är inte rak SAE30 utan SAE10W30.
Det viktiga är att den är avsedd för våt koppling.
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 65&kId=198

// Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Ganska vanligt att oljepluggen sitter hårt på GS160 och SS.
Använd en bra 6-kanthylsa för att dra loss den (tror den är 17mm), med 12-kantshylsa är det risk att man drar pluggens bulthuvud runt.
Att använda mutterknackare kan klara gängorna.

VH/Calle
Swells
Nybörjare
Nybörjare

Post by Swells »

Fick till slut upp oljepluggen. Jag hade i jula´s gräsklipparolja SAE30, hoppas att det funkar??. Tack för svar!
Electronic
Nybörjare
Nybörjare

pluggen

Post by Electronic »

när jag köpte olja från EM så rekommenderade de mig att köpa en ny tappskruv och packning. Kostade typ 20spänn eller nåt sånt (gillar EM, de håller inte på och ockrar på viktiga smådelar som man behöver) Packningen brukar vara slut och det är trist om man tappar all olja och den hamnar på golvet i garaget.
är den fräsch så är det säkert ingen fara.. fick bara lära mig att tumregeln är att byta om den inte är bytt på länge
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

GS160/SS180 har inte packning till oljepluggen...
/C
Post Reply