Elakartade vibrationer
Elakartade vibrationer
Hej!
På senare tid har jag upplevt allt mer påtagliga vibrationer och vibrationsljud i karossen på min Primavera. Vibrationerna gör sig främst gällande vid ett visst varvtal i den övre halvan av varvtalsregistret. Vibrationerna når sin kulmen i frontsköldens övre del och förutom det riktigt störande ljudet känns det nästan som en gammal tvättmaskin på högvarv när man lägger handen på. Skulle det kunna ha att göra med att ljuddämparen har börjat rosta upp och sprungit läck på senare tid? Tacksam för tips om upphovet till detta ofog!
/ Fredrik
På senare tid har jag upplevt allt mer påtagliga vibrationer och vibrationsljud i karossen på min Primavera. Vibrationerna gör sig främst gällande vid ett visst varvtal i den övre halvan av varvtalsregistret. Vibrationerna når sin kulmen i frontsköldens övre del och förutom det riktigt störande ljudet känns det nästan som en gammal tvättmaskin på högvarv när man lägger handen på. Skulle det kunna ha att göra med att ljuddämparen har börjat rosta upp och sprungit läck på senare tid? Tacksam för tips om upphovet till detta ofog!
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Blåset</i>
<br />Så beter sig min trimmade V50 strax innan insugningsröret går av i svetsfogen och förgasaren ligger och skvalpar på golvet under sadeln.
Blåset<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmmm, det där låter inte alls bra! I mitt fall är det iallafall inte det som är orsaken. Jag har så kraftiga och frekventa vibrationer på ett visst varvtal att det kunde göra varje kvinna lycklig...
/ Fredrik
<br />Så beter sig min trimmade V50 strax innan insugningsröret går av i svetsfogen och förgasaren ligger och skvalpar på golvet under sadeln.
Blåset<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmmm, det där låter inte alls bra! I mitt fall är det iallafall inte det som är orsaken. Jag har så kraftiga och frekventa vibrationer på ett visst varvtal att det kunde göra varje kvinna lycklig...

/ Fredrik
Jag tycker man får annorlunda vibrationer av allt man gör, typ byter däck (eller strumpor:)) Dock verkar blåset påverka vibrationerna en hel del, så du har nog ringat in den troligaste orsaken själv! Läcker blåset får du ju helt annan motorkaraktär (förmodligen sämre). Avgaspulsen hjälper till att skapa toppkompressionen, så en motor med trasigt blås är en motor med fel kompression och därmed fel tändläge och därmed...vibrationer? Varför inte:) <br /><font size="1">PS...eller så darrar den av skräck för att du hotat den med vinkelkapen:D
:DDS.</font id="size1">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Jag tycker man får annorlunda vibrationer av allt man gör, typ byter däck (<b><font size="4">eller strumpor</font id="size4"></b>:)) Dock verkar blåset påverka vibrationerna en hel del, så du har nog ringat in den troligaste orsaken själv! Läcker blåset får du ju helt annan motorkaraktär (förmodligen sämre). Avgaspulsen hjälper till att skapa toppkompressionen, så en motor med trasigt blås är en motor med fel kompression och därmed fel tändläge och därmed...vibrationer? Varför inte:) <br /><font size="1">PS...eller så darrar den av skräck för att du hotat den med vinkelkapen:D
:DDS.</font id="size1"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Strumpor? *svälj* Så det har kommit till din kännedom att jag kör omkring med en strumpa till luftfilter?
Jag tror jag vet vem som har levererat den informationen om det är det du syftar på. Nåja, jag kan förklara mig med att luftfiltret gick åt fanders under en långfärd och jag såg därför ingen annan utväg än att fixa det temporärt med en strumpa. Sen att det var tre månader sedan och att den fortfarande sitter på är en helt annan femma... 
<center>
</center>
<center>
</center>
Jag får väl ta och köpa mig ett nytt Poliniblås och se om de störiga vibrationerna försvinner. Har svårt att tänka mig att blåset skulle vara enda boven till de riktigt kraftiga vibrationerna som uppträder kring ett visst varvtal, men det är absolut värt att testa. Dock har jag inte märkt att min rara lilla Primmy går sämre. Snarare tvärtom, men det kan ju bero på att den är utrustad med ett äkta "Måndag" som luftfilter (det är inte lönt att ni letar på SIP eller EM...)
/ Fredrik
<br />Jag tycker man får annorlunda vibrationer av allt man gör, typ byter däck (<b><font size="4">eller strumpor</font id="size4"></b>:)) Dock verkar blåset påverka vibrationerna en hel del, så du har nog ringat in den troligaste orsaken själv! Läcker blåset får du ju helt annan motorkaraktär (förmodligen sämre). Avgaspulsen hjälper till att skapa toppkompressionen, så en motor med trasigt blås är en motor med fel kompression och därmed fel tändläge och därmed...vibrationer? Varför inte:) <br /><font size="1">PS...eller så darrar den av skräck för att du hotat den med vinkelkapen:D


<center>

<center>

Jag får väl ta och köpa mig ett nytt Poliniblås och se om de störiga vibrationerna försvinner. Har svårt att tänka mig att blåset skulle vara enda boven till de riktigt kraftiga vibrationerna som uppträder kring ett visst varvtal, men det är absolut värt att testa. Dock har jag inte märkt att min rara lilla Primmy går sämre. Snarare tvärtom, men det kan ju bero på att den är utrustad med ett äkta "Måndag" som luftfilter (det är inte lönt att ni letar på SIP eller EM...)

/ Fredrik
Seriöst, du har helt rätt symptom för att finna din förgasare liggandes på botten inom kort tid. Som du beskriver går den först lite bättre och vibrationer vid olika varvtal sedan har du en skön promenad hem... Prova att spruta startgas runt röret och kolla tomgångsvarvtalet. Jag är inne på mitt 5:e rör nu tror jag.
Blåset
Blåset
Jag hoppas du byter strumpa, så att den matchar med veckodagen
! Ryktena säger att du slarvat med det, inte undra på att vespan skakar av skam:P. Skämt åsido - Det är ju svårt att uppskatta hur allvarliga vibrationerna är, kanske är det optimistiskt av mig att tro att blåset bär hela skulden... Kan du inte bara svetsa igen hålet (så blir den ju sotad också, när du (eller hugad kamrat med svets) fjuttar eld på sotet:)) - som test och ekonomisk besparing? Jag hade iofs också klara vibrationer när jag hade halv kolvring på primmyn, och den gick trots allt helt OK efter omständigheterna, fast svårstartad var den... En titt i avgasporten och under topplocket kanske ändå kan löna sig om du ändå är igång och skruvar... Kan förstås också vara som Blåset föreslår, luftläckage, även om jag tycker du borde få åtminstone orolig tomgång då också... Fast först får du bannemig fixa V50'n8):D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Blåset</i>
<br />Seriöst, du har helt rätt symptom för att finna din förgasare liggandes på botten inom kort tid. Som du beskriver går den först lite bättre och vibrationer vid olika varvtal sedan har du en skön promenad hem... Prova att spruta startgas runt röret och kolla tomgångsvarvtalet. Jag är inne på mitt 5:e rör nu tror jag.
Blåset<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack, men jag är övertygad om att insugningsrör och förgasare sitter som sig bör. Vespan går bra hela tiden och fenomenet med vibrationerna uppenbarar sig både stillastående och under färd, detta på samma varvtal. Tomgången är hur stabil som helst under alla omständigheter. Har haft problem med otät insugningsrör på andra Vespor, så jag vet hur det ter sig med tomgång, dålig ork o s v. Det är inte det som är problemet här. Tack för tipset iallafall! Ska kolla ändå.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i><br />Jag hoppas du byter strumpa, så att den matchar med veckodagen
! Ryktena säger att du slarvat med det, inte undra på att vespan skakar av skam:P. Skämt åsido - Det är ju svårt att uppskatta hur allvarliga vibrationerna är, kanske är det optimistiskt av mig att tro att blåset bär hela skulden... Kan du inte bara svetsa igen hålet (så blir den ju sotad också, när du (eller hugad kamrat med svets) fjuttar eld på sotet:)) - som test och ekonomisk besparing? Jag hade iofs också klara vibrationer när jag hade halv kolvring på primmyn, och den gick trots allt helt OK efter omständigheterna, fast svårstartad var den... En titt i avgasporten och under topplocket kanske ändå kan löna sig om du ändå är igång och skruvar... Kan förstås också vara som Blåset föreslår, luftläckage, även om jag tycker du borde få åtminstone orolig tomgång då också... Fast först får du bannemig fixa V50'n8):D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det går knappt att svetsa i blåset längre. Eftersom jag kör året runt (och den även står ute året runt), så tar allt mycket stryk och så även blåset. För ca 1,5 år sedan hade någon störig jävel på något sätt tryckt till blåset när den stod parkerad. Ljuddämparen gick av och jag lät svetsa dit den igen. Efter det har rosten spridit sig och nu är det närmast "knäckebröd" överallt. Som sagt är tomgången riktigt bra. Jag ska ta och kolla kolv och ringar en dag samt testa med originalblåset. Men det får bli en dag när vespagudarna är på gott humör... Tack för alla tips och uppslag, Bufflig! 
/ Fredrik
<br />Seriöst, du har helt rätt symptom för att finna din förgasare liggandes på botten inom kort tid. Som du beskriver går den först lite bättre och vibrationer vid olika varvtal sedan har du en skön promenad hem... Prova att spruta startgas runt röret och kolla tomgångsvarvtalet. Jag är inne på mitt 5:e rör nu tror jag.
Blåset<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack, men jag är övertygad om att insugningsrör och förgasare sitter som sig bör. Vespan går bra hela tiden och fenomenet med vibrationerna uppenbarar sig både stillastående och under färd, detta på samma varvtal. Tomgången är hur stabil som helst under alla omständigheter. Har haft problem med otät insugningsrör på andra Vespor, så jag vet hur det ter sig med tomgång, dålig ork o s v. Det är inte det som är problemet här. Tack för tipset iallafall! Ska kolla ändå.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i><br />Jag hoppas du byter strumpa, så att den matchar med veckodagen

/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Blåset</i>
<br />Seriöst, du har helt rätt symptom för att finna din förgasare liggandes på botten inom kort tid. Som du beskriver går den först lite bättre och vibrationer vid olika varvtal sedan har du en skön promenad hem... Prova att spruta startgas runt röret och kolla tomgångsvarvtalet. Jag är inne på mitt 5:e rör nu tror jag.
Blåset<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du får ursäkta, men jag börjar tro att du delvis har rätt!
Jag börjar tro att det är bakfjädringen som börjar bli kass (eller så är det jag som har blivit tyngre), varpå knasare/insugningsrör tar i det "runda hålet" i karossen. Provade att luta mig framåt under körning idag och vibrationerna upphör då. Det får bli en ny bakdämpare. Tack för din envishet och ursäkta att jag avfärdade det hela... 
/ Fredrik
<br />Seriöst, du har helt rätt symptom för att finna din förgasare liggandes på botten inom kort tid. Som du beskriver går den först lite bättre och vibrationer vid olika varvtal sedan har du en skön promenad hem... Prova att spruta startgas runt röret och kolla tomgångsvarvtalet. Jag är inne på mitt 5:e rör nu tror jag.
Blåset<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du får ursäkta, men jag börjar tro att du delvis har rätt!


/ Fredrik