Mek i Norrköping?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

Mek i Norrköping?

Post by lillejohn23 »

Hej alla trevliga scotermänniskor!

Först vill jag tacka för alla fantastisk info och hjälp man får av alla otroligt kunniga
människor här. Har nog läst igenom det mesta vid det här laget.
Nu till frågan:
Farsgubben har en Primavera 1967 och bor i Nkpg. Efter att ha haft den ockuperad av mindre seriös mtorcykelmek i 3/4 år för byte av hastighetsmätare undrar man om det finns några lite mer seriösa Vespakunniga i denna stad. Jag vet att det finns några entusiaster- kanske kan man få lite mekhjälp av någon av er mot en slant? Hur gör ni? Just nu är det ett wirehölje på sniskan som är problemet...

/C
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lillejohn23</i>
<br />

Hej alla trevliga scotermänniskor!

Först vill jag tacka för alla fantastisk info och hjälp man får av alla otroligt kunniga
människor här. Har nog läst igenom det mesta vid det här laget.
Nu till frågan:
Farsgubben har en Primavera 1967 och bor i Nkpg. Efter att ha haft den ockuperad av mindre seriös mtorcykelmek i 3/4 år för byte av hastighetsmätare undrar man om det finns några lite mer seriösa Vespakunniga i denna stad. Jag vet att det finns några entusiaster- kanske kan man få lite mekhjälp av någon av er mot en slant? Hur gör ni? Just nu är det ett wirehölje på sniskan som är problemet...
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej själv :)
Det finns 15 registrerade SSK-medlemmar i Norrköping nån borde kanske kunna ta en titt.
Vilket wirehölje (koppling, frambroms, bakbroms eller hastighetsmätare) pratar du om? Var har det hamnat på sniskan? Har du bild?

C
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

Post by lillejohn23 »

ja, allså det var den trasiga gaswiren som skulle bytas. Först förde vid ner den från lyktan men kom inte fram på något vettigt ställe. Då fanns det alltså en kanal att föra in wiren i . Efter mycket trugande bytte vi håll och förde in den från förgasarsidan istället i hopp om att den skulle dyka upp rätt utan några problem. Hur det nu var så hade ingångskanalen (wirehöljet antar jag?) som alltså sitter bredvid kabelstammen till lyset, halkat ner i styret. När vi då för upp wiren från förgasarsidan så dyker wiren upp bakom skölden istället(!) och alltså inte ut genom styret.

Slutsatsen är väl att wirehöljet halkat ner och numera har helt fel rikting. Följdaktligen måste väl styret tas så man kan sätta det på plats igen.

Om jag är helt flummig och otydlig så kan jag naturligtvis ta några biler på hur det ser ut inuti lyktan, men där finns nu alltå ingenting.

/c
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Just det ja, jag glömde gasvajern.:oops:
Om jag har förstått saken rätt så har gasvajerhöljet glidit ner i ramen?

För att få av styret så kan du få hjälp av denna sida:
http://www.scooterhelp.com/tips/body/60 ... html#forks

I stort sett handlar det om att lossa vajern till handbromsen vid hjulet.
Lossa och ta ut bulten som går genom styret.
Lyft styret uppåt och vicka styret försiktigt fram och tillbaka.
Det borde vara tillräckligt slack i övrigt kablage för att få upp styret så att du skall kunna komma åt i ramen. Om du skjuter på vajerhöljet vid förgasaren så borde du kunna få fram virehöljet tillräckligt för att du ska kunna lirka fram det genom hålet i ramen med ett litet verktyg, ståltråd eller liknande.

Ficklampa kan nog vara bra att ha.
Är du osäker så fråga här på forumet innan du gör något du ångrar.

Lycka till och säg gärna till hur det går.

MVH
Crispin
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

Post by lillejohn23 »

Hej!

Jodå, efter hjälp från en lite mer mekande bror lyckades vajer+hölje lirkas upp efter att styret hängts av. Tusen tack för hjälpen med länkar och tips!

En annan fråga: hur dåliga ska bromsarna vara egentligen? Jag förstår att bromssträckan inte är den bästa, men fotbromsen på pappsens goding är otroligt seg och man får trycka i ordentligt hårt (riktigt hårt) för att den ska ta. Det känns som man inte har något som "nyper" så att säga. Kan det vara bromsbackar som behövs bytas?

Bromsen fram är också ganska seg (den senare 60-tals skivvarianten), men framförallt så niger ned nästan i botten vid varje liten inbromsning. Kan man ställa hårdheten på stötdämparen? Kan det vara något annat? Om man bromsar in hårt från högre hastighet får man även ett ganska oskönt "hackande" i frambromsen. Vad kan det tänkas vara? Stötdämparen är förövrigt helt ny.

Tackar för svar!

/C
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Bak låter det som om bromsbackarna behöver bytas/fräshas upp, man kan t ex fila spår i dem och rugga upp ytan lite, samt smörja upp axeln för själva bromsarmen (andningsmask är antagligen smart, asbest är väl inte direkt nyttigt :)). Min frambroms var obefintlig och det visade sig att ena bromsbacken oxiderat fast i övre fästet, så det blev ohyggligt mycket bättre med nya backar. Ibland har det runnit ut olja från växellådan vid transport (nedlagd på hjulsidan), då blir bromseffekten begränsad... Öppna och titta, du borde kunna se problemet visuellt. Själva bromstrumman kan också få beläggningar man kan avlägsna med en smärjelduk.

För frambromsen gäller också att titta efter om den är dålig. Den kan dock förstås inte ha växellådsolja i sig :smile:.

Min primmy dök i botten när jag fått ordning på frambromsen. En enkel ny framdämpare i orginalstil löste problemet, åtminstone med min ringa motoreffekt och vikt :smile: Kanske kan man renovera dämparen istället, men art.nr 65020000 från SIP t ex får man ju för straxt över trehundringen, så...
Post Reply