Ska jag trimma?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Ska jag trimma?

Post by Mancino »

Ska jag trimma min Touring, eller ska jag skita i det, för att behålla henne så orginal det går? Är så jäkla osäker på om hon ska bli min patient till vintern eller ej.
En annan sak; vilka däck kan ni rekommendera till denna gamla skönhet. Har Zippy1 på min V50, och de verkar bra, men finns det andra bättre till Touring?

/IL RE
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Ska jag trimma min Touring, eller ska jag skita i det, för att behålla henne så orginal det går? Är så jäkla osäker på om hon ska bli min patient till vintern eller ej.
En annan sak; vilka däck kan ni rekommendera till denna gamla skönhet. Har Zippy1 på min V50, och de verkar bra, men finns det andra bättre till Touring?

/IL RE
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

He he, spør du meg; TRIMMA!!!:twisted:

Men det spørs egentlig hvordan Touringen ser ut idag. Er det en mekanisk god scooter med et karosseri med fin patina på original-lacken, så behold den slik...

Når det gjelder dekk så står vel valget mellom Zippy1 og S1. Forskjellen er vel at S1 slites raskere enn Zippy1. Selv har jeg Zippy1 på min Bastard-Touring...



www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jag tycker nog allt att classicdäck ser bäst ut på en Touring, isåfall Michelin S83.

Annars har jag i flera år själv kört Pirelli SL26 och tycker detta är ett ultimat däck. Stabilt och hållbart. Funkar dessutom i de flesta väder, men ser dock inte så bra ut på en Touring tycker jag.

/C
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Inget fel på en pålitlig klassisk Touring. :wink:

Frågar du en trimmare så svarar han/hon trimma. En orginalnörd säger givetvis att du inte skall trimma utan bevara.

Ta hellre en färdigt först... humm... trimmad Vespa och trimma vidare på den, än att du börjar trimma på en orginalvespa, tycker jag. Däremot är det ju inget fel i att renovera motorn med nya packboxar och allt det där som bytas kan. Därefter går den säkert mycket bättre och säkrare.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Skit i och trimma - det blir bara strul.

Vänta tills du köper ett mycket sämre objekt av hopkokta delar - då är det läge att sätta vinkelkapen i veven och hiltin i blocket.

/H
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Vill ju helst låta henne vara, men samtidigt vill jag åka lite lite fortare än 70. Kanske en genomgång av fugge samt andra delar får upp henne några få km/h mer....eller vad tror ni?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Börja med att gå igenom förgasare och tändning och ev. byt kolvringar

Touring med originalmotor är inget vidare trimmningsobjekt, i alla fall inte om du har den treväxlade lådan. Visst kan man sätta på en 180cc DR/Olympia/Polini men då ska man samtidigt byta förgasare till 24mm och porta om blocket. Och allt för att hårdvarva den i 90km/h?

Vill du trimma så ta hellre en PX125/200 motor och modifiera den, de är mycket robustare och det finns mycket bättre utbud av trimdelar. Spara i så fall den gamla Touringmotorn.

Skulle inte bli förvånad om Vespa snart drabbas av "Zündappsjukan" dvs att det finns hur mycket modifierade delar som helst men att hitta en original 1hk cylinder är betydligt knivigare.

/HB
PS Michelin S83 eller Contis Whitewall är snygga och bra
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

Det är aldrig fel att trimma. :grin:
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Nypa wrote:Det är aldrig fel att trimma. :grin:

Hmmm.... ska nog kolla efter en annan motor om det sker, men jag är lugn. Det är nog bara mitt italienska blod som vill att det ska gå fort ibland.
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

Ja, man kan aldrig få nog av fartens tjusning.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Köper kanske en annan Geting att forsla mitt hastighetsk**a arsle på senare. En som man kan få upp något över 100 knyck iaf.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Köpa en annan geting för trimning tycker jag låter helt vettigt. En sådan som färdigt har vettigare bromsar och säkerhetsattiraljer som gör att farten inte blir dödlig. De gamla Vesporna är inte riktigt planerade för hysteriska hastigheter. Och börjar man byta ut allting på en gamling för att få säkerheten i skick så förlorar man det härliga nostalgiska i en gammal Vespa.
Post Reply