Spolar och konding

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
LD125
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Tue 17 Oct 2006, 11:08
Location: Sweden

Spolar och konding

Post by LD125 »

Till min Lambretta har jag ett fransk-tillverkat tändsystem av märket ABG. Kondingen var slut och visade sig vara svår att få tag på. Så jag lödde om fästet på en konding från ett annat tändsystem, på ren chans, och den funkade ju fin-fint. Nu är den kondingen också över 50år gammal, så det känns som en ganska temporär lösning.
Om man bortser fysisk storlek och fästen. Hur mycket skiljer mc/moped-kondingar från varandra? Vad är det ungefär för kapacitans på en gammal scooterkonding? Nån som har hittat en bra universal?

Vidare till tändspolen. Har tändsystem med intern sekundärspole, som visserligen fungerar, men det kanske ändå kan vara vits att konvertera. Riskerar jag att paja primärlindningen när jag skalar av sekundären, eller är primär-tråden lika tjock som på belysnings-spolen?
Och räcker det att sekundär-spolen är för 6v, eller är det annat som också måste stämma? I reparationsboken står att man bör använda orginalspole, men att även andra kan fungera som nödlösning. Jag läser det som att dom gärna säljer sina orginaldelar, men att andra fungerar precis lika bra..
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Troligen kan du använda konding från ngn annan scooter, kan vara bra att ta det från just en scooter då dessa brukar klara högre temperatur än MC/moped d:o. Har du fysisk storlek på kondingen?
Kanske passar det från italiens LD?

Är din tanke att ha en extern högspänningsspole och matar/primär på tändplattan?
Isåfall kanske du även här kan använda en spole från italiensk LD.

Förstår inte riktigt vad du vill göra men att bara linda av högspänningsdelen och koppla in lågspänningsdelen till en yttre tändspole lär inte funka.

VH/C
LD125
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Tue 17 Oct 2006, 11:08
Location: Sweden

Post by LD125 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
Förstår inte riktigt vad du vill göra men att bara linda av högspänningsdelen och koppla in lågspänningsdelen till en yttre tändspole lär inte funka.

VH/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Gör det inte? Jag hade fått för mig att det var så man gjorde. Men jag har aldrig gjort det, så jag ska inte säga.. Min tanke var mycket riktigt att ha kvar primärspolen på tändplattan. För det är väl mest sekundärlindningen som känslig för värme och fukt.

Funkar det då att montera ytterligare en belysningsspole (som primär) på tändspolens plats och dra den till en extern sekundärspole? Också ett gammalt knep jag hört nånstans, alternativt helt missuppfattat..:oops:

Kanske också ska tillägga att vissa av mina funderingar inte enbart handlar om att få mitt tändsystem att fungera (för det gör det egentligen redan) utan också för att jag är lite nyfiken på hur dessa grejer fungerar. Om man tex nån gång skulle stå med trasig tändning på OK-macken i Flen, eller renoverar en mc tillverkad i 2 ex..
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Du måste ju ha primär- och sekundärlindningen på samma järnkärna. Annars kan de ju inte fungera som transformator och ge dig högspänning. Eller är det något annat ni pratar om?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Post Reply