Vilken modell?

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Vilken modell?

Post by Klingen »

Jag var och tittade på en vespa, som är till salu.
Men jag är lite osäker på modellen. I papprerna
står det touring 57. Registrerad första gången -85, vilket
betyder att den varit ur registret eller import.
Funderar på om det kan vara en GS 150?
Titta på detaljerna. Förgasaren sticker ut i handskfacket
ovanför tunneln. Batteri i sidkåpa, samt att sadelfästet
har en specialanordning för fästning.
Jag är lite osäker på 50-talsmodellerna.
Nån vespanörd i forumet som vet?

Image
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

VGL. Touring 57 stämmer bra.
Kanske en tysk touring till och med. Är det en VDO-mätare tro?
/P
Edit: Nej, det är nog Veglia.
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

OK, tack Paka!

Hittade en sida med olika modeller och bilder.
Kan vara bra när man vill jämföra utseende på
Vespor.
(Från mjuka prototyper till modern kantighet)

http://www.vespaclub.com/tutte.html

// Klingen

Image
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Hallå där! Inte för att jag vill bråka. Men Vespan på den stora bilden är inte VGL 57-58 utan parallelmodellen Vespa 150 VB1 57-58. Skillnaderna är inte så stora, men i alla fall klart synliga. VB1 har 8 tums hjul, saknar "grodynglen" på sidokåporna och de rostfria fastskruvade rören runt frontskölden. Även prydnaden på framskärmen skiljer de två. VB1 har samma prydnad som föreg. 150-kubikarna redan hade fått för att dölja hålen skärmen där lyktan skruvades fast på de gamla 125-kubikarna! VGL har däremot en både smalare och lägre prydnad där plus en "låtsaskofångare" nere på framkanten av skärmen, lite liknande den som sedan kom på VGLA och VGLB. Nyansen på lacket avviker också. VB1 fanns endast i den blågrå metallic nyansen på bilden. VGL hade en mera blå metallicnyans och den förekom dessutom i åtminstone grön, grå och röd färg. VGL - den första GL/Touringmodellen - tillverkades främst för den skandinaviska marknaden, men den har även såldes även i norra Tyskland och beneluxländerna.

HR
Post Reply