Orkeslös på låga varv

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Orkeslös på låga varv

Post by Albin »

Min renoverade sprint är orkeslös på låga varv. När jag köpte maskinen var den inte i kördugligt skick så jag har tyvärr inte så mycket att jämföra med. Det sitter en polini 177 cc cylinder på. Veven är öppnad och förgasaren är en 24mm. Den vill gärna takta då jag kör på halvgas och lite lägre varv. Fyran kan man inte lägga i förrän man passerara 60 km/h på grund av taktningen. Någon som vet vad det kan vara för fel.

/Albin
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Du skriver att du har öppnat veven men har du även breddat och förlängt insugsporten? En sprint har ju en 20/17 förgasare som standard och vad jag minns är insugets area anpassad till detta. Sätter du på en 24mm förgasare så kommer den att vara stypt på fullgas om du inte öppnar upp i blocket också.

mvh/HB
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Post by Albin »

Helt rikrigt. Blocket är öppnat precis så som du beskriver. Kanske kan det vara något knas med tändinställningen månne. Ska ta mig en titt till helgen.
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Post by Albin »

Ingen som känner till detta fenomen? Känns kul att vara unik på forumet med en Vespa som känns lite småseg i de lägre registret.
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Jag tror dom flesta vesporna här på forumet är småsega i det lägre registret. :D

Har du provat att bestycka om förgasaren? Vad är det för förgasare?

lifes a drag till you rode one
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Post by Albin »

hur mycket vågar man bredda insugsporten i motorblocket. Finns det en risk att man breddar för mycket?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Du ska ha kvar minst 1mm på varje sida (tror jag att det stod i någon gammal Scooteristen), annars blir det Reed som ju också är kul om man inte måste ha originalförgasare.

Det kan faktiskt vara en orsak till att lågvarvet är trögt, att du har portat för hårt och får tillbakablås och dålig tätning.
Annars är läckande packboxar och slitna/nypta kolvringar ett tips.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>
<br />hur mycket vågar man bredda insugsporten i motorblocket. Finns det en risk att man breddar för mycket?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

på en PX är det 2mm på sidorna om insuget, alltså kan man ta 1mm på var sida, detta under förutsättning att ytan är fresh hela vägen. det är nog inte mindre än 2mm på en sprint.

vad har du för avgassystem?

Federico
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 08 May 2007, 12:06
Location: Halmstad, Sweden
Contact:

Post by Albin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />på en PX är det 2mm på sidorna om insuget, alltså kan man ta 1mm på var sida, detta under förutsättning att ytan är fresh hela vägen. det är nog inte mindre än 2mm på en sprint.

vad har du för avgassystem?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kör med orginalsystem då jag tycker att mitt leo vinci låter lite för mycket. Känns som att föregående ägare varit på sidorna och gjort ett jobb med filen så det blir nog inte aktuellt att avverka mer där.

Vespan är lite svårstartad när den är varm också men det beror kanske på att tändspolen behöver bytas.
Post Reply