Motorblock sprack...hjälp med flera frågor..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Motorblock sprack...hjälp med flera frågor..

Post by Vitus »

Jaha.

När motorrenoveringen nådde sitt slut igår, skulle försiktigt dra ihop motorhalvorna på min V50, (V5A2M).
Då knakade det till och blocket sprack vid en av bultarna nära cylindern ca 5cm lossnade. Kan inte nämna antalet svordomar som haglade i verkstaden.

Antar att detta inte går att åtgärda med svetsning då det är så nära cylindern?

Får helt enkelt börja om på nytt med min reservdelsmotor jag fick i fredags dock en (V5A1M) borde väl vara i princip samma motor?

Kommer nog att hoppa över portningen i blocket denna gång för min Polini 75cc cylinder, känns som effektökningen ändå kommer vara högst marginell, eller har jag fel?

Kommer ju även slänga i en italiensk standard vev, samt utväxling 21/?, samt 16/16 gasare.

FRÅGOR.
1. Portningen i blockets nödvändighet för den nya cylindern?
2. Räcker det med att förstora insuget något för den större cylindern?
3. Vill få ut så mkt effekt av mitt trim utan att misshandla blocket för mkt denna gång,räcker de åtgärder beskrivna ovan?
4. Kommer vespan orka med den relativt stora utväxlingen? (ej 18/67)
5. Några ytterligare råd när blocken skall ihop, lagret mot svänghjulet är det bättre om det sitter kvar på veven?

MVH Niklas¨
En numera trött scooterist....
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Usch, vad tråkigt - beklagar verkligen!

En duktig alu-svetsare borde kunna fixa skadan oavsett var den sitter, även om gjutaluminiumet på Vespa inte är av världens bästa kvalitét. Jo, V5A1M och V5A2M är helt identiska.

Jag har Polini 50 cc, blockportning, original SHB 16/10 förgasare, 18/67-utväxling samt 10-tumshjul på en av mina V50. Den är hyfsat pigg trots hjul och utväxling, så 75 cc och 16/16 borde funka med en större utväxling, tycker man.

När jag sätter ihop motorer låter jag alltid veven sitta på kopplingssidan och för sedan på svänghjulssidan. In med veven i frysen några timmar och försök att (lätt) värma upp den andra blockhalvan (akta packboxen!).

Lycka till!

/ Fredrik
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Tack igen Fredrik!

Finns det ingen risk att det blir någon typ av "distans" där svetsen kommer att vara, så att inte bulten går igenom?

MVH Niklas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

svetsen måste efterbearbetas.
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Fått tillbaka blocket efter svets, verkar funka kanon.
Kan verkligen rekomendera Alluminium huset i göteborg.

Både billiga och duktiga.
Betalade 200 spänn för ovanstående skada.


/Niklas
Post Reply