Var sitter ram och motornumret på PX?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
FvJ
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Fri 18 May 2007, 11:19
Location: Sweden

Var sitter ram och motornumret på PX?

Post by FvJ »

Svårt att hitta rätt forum, men någon här borde väl veta:

Rotade i cykelrummet i vårt hus på Söder och hittade en misshandlad och antagligen stulen PX 200E. Massa delar saknas och någon har lackat halva scootern svart med en sprayburk, rakt över blinkers och allt.:cry:

Jag tänkte ringa polisen och anmäla det och har jag tur så kan jag behålla den, renovera den och sluta köra kinesmoppe. Har jag otur så har jag iallafall hjälpt någon att få tillbaka sin älskling, om än i förnedrat skick.

För att kunna tala med bilregistret och polisen måste jag antagligen ha ramnumret. Någon som vet var det sitter? Och hur tusan får man bort sidokåporna för att titta efter? Jag har letat efter skruvar utan att hitta någon.

Tacksam för svar även om ni kanske tycker att frågorna är dumma och basala.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Sitter på ramen under höger sidokåpa, åt baklyset till. Går att se om man lyser med ficklampa och kikar in under kåpan.

Men det är inte säkert att den är stulen. På din beskrivning låter det som en hoj som blev stulen för två år sedan (just på söder), men som sedan återfanns vid Blecktornsparken. Den såg ut precis som du beskriver, men är alltså inte stulen...längre.

Vi hade stora problem att övertyga pundaren som fräste runt på den att den inte var hans, men det är en annan historia.

Edit: Här är texten från 'Stulna fordon' på SSK's huvudsida:

=======================
Vespa PX125 Svart, Stockholm
Stulen: höst-03
Hjälp önskas! En polare till mig fick sin mattsvarta PX125:a stulen i höstas. Han har haft den sedan han fylde 16 och kört den troget. Den har stort affektionsvärde!

Den är utrustad med Polini-cylle och ett billigt efektblås. Jag såg den nu på måndagsmorgonen klockan 08.30 på Swedenborgsgatan där den framfördes av en snubbe i svarta kläder med en svart/röd hjälm.

Registreringskylten var övermålad med svart färg men innan dess var regnumret: LPF038

Övriga kännetecken:
-en del lister
-tändningslåset borta
-kromlisten runt benskölden ersätt av plastlist
-blå färg kan skymtas under den svarta lacken

Om ni ser den vore det helschysst om ni kunde SMS:a positionen till mig på 070-566 26 96!!!
=======================
Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by FvJ</i>
<br />Svårt att hitta rätt forum, men någon här borde väl veta:

Rotade i cykelrummet i vårt hus på Söder och hittade en misshandlad och antagligen stulen PX 200E. Massa delar saknas och någon har lackat halva scootern svart med en sprayburk, rakt över blinkers och allt.:cry:

Jag tänkte ringa polisen och anmäla det och har jag tur så kan jag behålla den, renovera den och sluta köra kinesmoppe. Har jag otur så har jag iallafall hjälpt någon att få tillbaka sin älskling, om än i förnedrat skick.

För att kunna tala med bilregistret och polisen måste jag antagligen ha ramnumret. Någon som vet var det sitter? Och hur tusan får man bort sidokåporna för att titta efter? Jag har letat efter skruvar utan att hitta någon.

Tacksam för svar även om ni kanske tycker att frågorna är dumma och basala.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Och om det ändå inte är den:
* spärrarna som gör att du kan ta bort sidokåporna finner du under sadeln. Öppna den (fast den är nog låst) så finner du dem längst fram.
* Ramnumret finns stansat i plåten bakom motorn, under motorkåpan som du inte får loss:) Om det inte är igenspacklat/-lackat, det har hänt på omlackade maskiner.
* Dessutom står ramnumret på regskylten om den finns kvar. Det är nog dessutom regnumret som är det bästa att ha tillgängligt om du ringer farbror Blå.
/jens
FvJ
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Fri 18 May 2007, 11:19
Location: Sweden

Post by FvJ »

Nja, alltså, om den hade haft nummerskylten kvar hade jag nog kunnat hitta en eventuell gammal ägare på egen hand, men den är bortryckt tillsammans med baklyktan.

Om den stulna men återfunna: Den här är ursprungligen vit och har faktiskt tändlåset kvar även om det var misshandlat. Dessutom var det en PX200E, inte en PX125. Den svarta lackningen av halva scootern är inte så ambitiöst gjord om man säger så. Ligisten har inte orkat ta bort kåporna innan han sprayade på, så förhoppningsvis kan jag hitta ett tjusigt ramnummer. Sadeln är sönderbruten så det är inga problem att komma åt spakarna...

Tack för hjälpen!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Då låter det som en värdig kandidat för polishämtning. Märkligt att alla som snor PX alltid lackar dom matt svart. Är dom tyskar allihop? ;)

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by FvJ</i>
<br />Nja, alltså, om den hade haft nummerskylten kvar hade jag nog kunnat hitta en eventuell gammal ägare på egen hand, men den är bortryckt tillsammans med baklyktan.

Om den stulna men återfunna: Den här är ursprungligen vit och har faktiskt tändlåset kvar även om det var misshandlat. Dessutom var det en PX200E, inte en PX125. Den svarta lackningen av halva scootern är inte så ambitiöst gjord om man säger så. Ligisten har inte orkat ta bort kåporna innan han sprayade på, så förhoppningsvis kan jag hitta ett tjusigt ramnummer. Sadeln är sönderbruten så det är inga problem att komma åt spakarna...

Tack för hjälpen!


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Post Reply