Har lite problem med min PX125E från -91
Den startar snällt och puttrar på ganska bra.
Däremot så ger den inte riktigt respons direkt vid gaspådrag från tomgång, däremot om varvet är lite högre. När den kommit upp lite i varv och börjar varva ur så dör den, eller det verkas som om det fans en varvtalsbegränsare.
Har skruvat på Blandningsskruven men det händer ganska lite, dock dör den om skruven skruvas in helt och hållet.
Snälla hjälp mig, vart ska jag börja? Tjuvluft? Tändning? Sotning?
Varvar inte ur
Det här känner jag igen. Min PX125 1984, som då kördes av en son, ville inte heller varva ur. Men, plötsligt, började den gå som bara den.
Vi kollade vad som hade hänt. Det hade gått ett litet hål i avgaskröken på det ganska rostiga (och tydligen igensatta) avgassystemet!
När vi bytte til ett nytt blev den ännu trevligare och piggare. Så prova med nytt avgassystem. Fast det kan ju också var något helt annat
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vi kollade vad som hade hänt. Det hade gått ett litet hål i avgaskröken på det ganska rostiga (och tydligen igensatta) avgassystemet!
När vi bytte til ett nytt blev den ännu trevligare och piggare. Så prova med nytt avgassystem. Fast det kan ju också var något helt annat

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Du menar väl B6HS? ES har ju längre gänga.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Testa först att försöka få utblåset runt istället, en förlängare till hylsnyckelsats brukar passa bra till detta. Om man sågar av stumpen ändras motorns karaktär något, men endast något.
B7HS är ganska bra, dock kan B6ES passa bättre.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Testa först att försöka få utblåset runt istället, en förlängare till hylsnyckelsats brukar passa bra till detta. Om man sågar av stumpen ändras motorns karaktär något, men endast något.
B7HS är ganska bra, dock kan B6ES passa bättre.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ok
Jag tog fram bågfilen, utblåset var så tillplattat att det var ett rent helvete att försöka få det runt. Kapade ca 3-4 cm.
Vidare så bytte jag stift och märkte att det fattades den lilla distansen på toppen av det gannla stiften. Dvs den som är mot tändhatten.
Genast så blev tomgången för hög så den justerades.
Resultatet är att den nu varvar ur som den ska, däremot så är responsen vid gaspådrag från låga varv inte riktigt tillfredställande.
Några tips?
Det händer fortfarande inte så mycket när jag skruvar på blandningen.
Jag tog fram bågfilen, utblåset var så tillplattat att det var ett rent helvete att försöka få det runt. Kapade ca 3-4 cm.
Vidare så bytte jag stift och märkte att det fattades den lilla distansen på toppen av det gannla stiften. Dvs den som är mot tändhatten.
Genast så blev tomgången för hög så den justerades.
Resultatet är att den nu varvar ur som den ska, däremot så är responsen vid gaspådrag från låga varv inte riktigt tillfredställande.
Några tips?
Det händer fortfarande inte så mycket när jag skruvar på blandningen.