Tändplatta

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Tändplatta

Post by Bustamente »

Har ingen gnista på primaveran. Har bytt brytare, kondensator, yttre tändspole, tändkabel, tändhatt och tändstift. Fortfarande ingen gnista. Det ända jag kan komma på är att någon sladd orsakar kortslutning. Har mätt men vet inte riktigt vilka som ska ha kontakt och inte. Plattan är en 80-talare med grön, svart, gul, blå och röd kabel.
När brytaren är stängd har samtliga sladdar kontakt med själva tändplattan och när brytaren öppnas tappar blå och röd kontakten.

Är det så det ska vara?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Har du provat en sådan enkel sak som att lyfta av det kromade locket där dödarknappen sitter? (Har varit med om att den fastnat i sitt inre läge). Sedan har vi ju sladdarna i kopplingsdosan. Kabelskorna ser ukej ut där? Jag vet inte om det ser likadant ut som på min -71:a? Tyvärr hittar jag ingen bild på min tändplatta i ögonblicket, men du kanske kan ha någon glädje av nedanstående elschema?

Image

/ Fredrik
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för svaret. Elen in till chassit är inte kopplat alls. Har bara kopplat den röda till tändspolen och den svarta till jord. Resten är okopplat. Tror inte jag har någon dödarknapp på styret. Har nyckel brevid soppakranen.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tack för svaret. Elen in till chassit är inte kopplat alls. Har bara kopplat den röda till tändspolen och den svarta till jord. Resten är okopplat. Tror inte jag har någon dödarknapp på styret. Har nyckel brevid soppakranen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men måste inte den blå till jord också? Föjlden av den "fiffiga" konstruktionen med brytande bromskontakt?

Edit: hittade tråden jag fick det där med blå kabel ifrån, calle förklarar det mycket bättre än jag (och vet vad han talar om dessutom:D)http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=948
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ja, blå måste till jord i motorblocket eller ihop med svart kabel från tändplattan.

/C
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ni e gudar! Skumt att jag inte hittat den tråden själv. Ska genast ned i garaget och testa. Vad skulle man göra om inte detta forum fanns...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tog precis en provtur. Fick gnista när jag korsade blå och grön. Tack som f*n. Hade jag vetat hur man gjorde hade jag bakat en sockerkaka åt er :D

Nu återstår bara att koppla elen så att alla lampor bromsljus blinkers (usch) och tuta fungerar också. Det lär bli en utmaning. Det är ju milioner kablar lösa i lykthuset...
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tog precis en provtur. Fick gnista när jag korsade blå och grön. Tack som f*n. Hade jag vetat hur man gjorde hade jag bakat en sockerkaka åt er :D

Nu återstår bara att koppla elen så att alla lampor bromsljus blinkers (usch) och tuta fungerar också. Det lär bli en utmaning. Det är ju milioner kablar lösa i lykthuset...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt, inget är så kul som att gå från död till levande vespa! Har du batteri också? Isåfall är det väl det här kopplingsschemat som gäller: http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... wblink.pdf (puh - det ser inte roligt ut, men ska väl gå det med:))
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Nej, det ser inte ut att finnas något batteri. Problemet är i lykthuset där det hänger ca 20 kablar i alla färger, som inget elschema beskriver hur det ska kopplas...
Post Reply