Retro...

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Men söta snälla. Scootrar är bruksfordon och skall användas. Så länge som man inte sätter kapen i dom på ett sätt som inte får att återställa är det väl bara att köra anser jag. Men: det är synd att så få uppskattar en fint patinerad hoj, utan prompt MÅSTE blästra dom och smälla på ny lack. Låt den vara, tycker jag.

Att fästa blicken enbart på orginaldetaljer gör att man missar helhetsbilden, om ni frågar mig.

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Åren gör att färgen ändrar sig. Och orginalfärgen var inte sådan från början. Så man kan säga att orginalfärgen inte mera motsvara orginalfärgen. 8) Och skall man vara helt puritanist så får man inte dra lack på heller, för då har man förstört orginalytan med ett lacklager...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">




Med ditt sätt att resonera skulle en vespa med originallack endast duga om den smordes in med fett och ställdes in i ett utrymme av vacuum. Vad ska man ha fordon till om man inte får använda eller ens titta på dem? 8)

Nej, vi får väl ta och lägga ner den här diskussionen nu...

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Med ditt sätt att resonera skulle en vespa med originallack endast duga om den smordes in med fett och ställdes in i ett utrymme av vacuum. Vad ska man ha fordon till om man inte får använda eller ens titta på dem?

Nej, vi får väl ta och lägga ner den här diskussionen nu...

/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tror inte vacum behövs i en vitrin, men annars helt rätt... Kan vara bra att komma ihåg att jag är rätt envis... :)

Och kalla fakta som inverkar är att väldigt få skotrar har tillräckligt bra "päls" för att godkännas av vår rätt så stränga museigranskning. Och jag tänker inte betala ca 400 euro extra per år i försäkring för en ickemusead pga patinat. Ni har visst betydligt billigare försäkring än vad vi har? Ekonomi har ju alltid styrt Vespans liv. I början var den ju den billiga lösningen på hur man kunde röra sig. Idag tvingar vansinniga försäkringar oss att hitta på metoder att röra oss billigt med Vespan. Så kan det gå.

Men om det tröstar patinomanerna så är alla våra Vespor s.k. övermålade fall. SS:n hade som sagt kladdats så pass mycket att inte ens ni hade godkänt den som patinavespa. Och alla är/blir orginalåterställda till sin ursprungliga skönhet utan fusk.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Men: det är synd att så få uppskattar en fint patinerad hoj, utan prompt MÅSTE blästra dom och smälla på ny lack. Låt den vara, tycker jag.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Precis. Jag är övertygad om att det kommer att bli just som med de gamla avlutade allmogemöblerna till slut: efter hand, när det inte längre finns några originalpatinerande fordon kvar, kommer folk och fä att inse vad som egentligen gått förlorat. Då är det för sent. Lyckligtvis har det blivit mer accepterat och uppskattat med patinerade fordon de senaste åren. Positivt!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Tror inte vacum behövs i en vitrin, men annars helt rätt... Kan vara bra att komma ihåg att jag är rätt envis...

Och kalla fakta som inverkar är att väldigt få skotrar har tillräckligt bra "päls" för att godkännas av vår rätt så stränga museigranskning. Och jag tänker inte betala ca 400 euro extra per år i försäkring för en ickemusead pga patinat.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Främst skaffar och äger man väl scootrar av eget intresse - och inte för att tillfredsställa någon surmulen och gråtrist museigranskare? Och inte skaffar man väl sig scootrar för att ställa i vitrin? Tjusningen är väl att använda dem så mycket som möjligt och få puttra omkring på landsbygd såväl som stad?

Här i Sverige, som annars ofta genomsyras av svårartad byråkrati, kan man glädjande nog få entusiastförsäkra orörda och patinerade entusiastfordon likväl som renoverade. Ert regelverk kommer ju att utarma beståndetav de verkliga originalfordonen, d v s de som ännu inte är rörda och nedkladdade med ny färg. Det låter som om du ska emigrera till Sverige å det snaraste! (Och ta scootrarna med dig, så att vi för en gångs skull får litet balans i scooterflödet).

Peace & Happiness!

/ Fredrik, inte bara "rätt envis" - utan t o m som synden... :wink:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det har ju alltid varit en del av alla fordonskulturer, det att fordonen modifieras. MHRF i Sverige godkänner ju en ursprungsbesiktning om en scooter är tidstypiskt modifierad. Dvs den behöver inte vara orginal. Men den ska motsvara hur hojen kunde ha sett ut på den tiden den var modern.

Mycket bra tänkt MHRF anser jag.

Mvh
Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Men: det är synd att så få uppskattar en fint patinerad hoj, utan prompt MÅSTE blästra dom och smälla på ny lack. Låt den vara, tycker jag.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Precis. Jag är övertygad om att det kommer att bli just som med de gamla avlutade allmogemöblerna till slut: efter hand, när det inte längre finns några originalpatinerande fordon kvar, kommer folk och fä att inse vad som egentligen gått förlorat. Då är det för sent. Lyckligtvis har det blivit mer accepterat och uppskattat med patinerade fordon de senaste åren. Positivt!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Tror inte vacum behövs i en vitrin, men annars helt rätt... Kan vara bra att komma ihåg att jag är rätt envis...

Och kalla fakta som inverkar är att väldigt få skotrar har tillräckligt bra "päls" för att godkännas av vår rätt så stränga museigranskning. Och jag tänker inte betala ca 400 euro extra per år i försäkring för en ickemusead pga patinat.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Främst skaffar och äger man väl scootrar av eget intresse - och inte för att tillfredsställa någon surmulen och gråtrist museigranskare? Och inte skaffar man väl sig scootrar för att ställa i vitrin? Tjusningen är väl att använda dem så mycket som möjligt och få puttra omkring på landsbygd såväl som stad?

Här i Sverige, som annars ofta genomsyras av svårartad byråkrati, kan man glädjande nog få entusiastförsäkra orörda och patinerade entusiastfordon likväl som renoverade. Ert regelverk kommer ju att utarma beståndetav de verkliga originalfordonen, d v s de som ännu inte är rörda och nedkladdade med ny färg. Det låter som om du ska emigrera till Sverige å det snaraste! (Och ta scootrarna med dig, så att vi för en gångs skull får litet balans i scooterflödet).

Peace & Happiness!

/ Fredrik, inte bara "rätt envis" - utan t o m som synden... :wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag har följt den här intressanta diskussionen dess vindlande väg från scootrar via möbler tillbaka till scootrar. Men det kan bli värre än så! Vad tycker ni om de här Lambrettorna 8)

Image

Den bakre choppern, Splinter, är en ikon i sin genre, byggd av en mästare. Spana in den läckra monoshock-bakfjädringen t ex. Fast någon originalrenoverad Lambretta lär den aldrig bli igen.

Själv tycker jag den är urläcker, ett konstverk. Och jag hävdar ägarens rätt att göra vad han/hon vill med sina prylar. Jag lider mer av en grisig vanvårdad gammal fin scooter.
/scooterdaddy
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag har följt den här intressanta diskussionen dess vindlande väg från scootrar via möbler tillbaka till scootrar. Men det kan bli värre än så! Vad tycker ni om de här Lambrettorna 8)

Image

Den bakre choppern, Splinter, är en ikon i sin genre, byggd av en mästare. Spana in den läckra monoshock-bakfjädringen t ex. Fast någon originalrenoverad Lambretta lär den aldrig bli igen.

Själv tycker jag den är urläcker, ett konstverk. Och jag hävdar ägarens rätt att göra vad han/hon vill med sina prylar. Jag lider mer av en grisig vanvårdad gammal fin scooter.
/scooterdaddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b><font color="teal">Väldigt eleganta maskiner! Instämmer till 100% med ovanstående!</font id="teal"></b>:wink:
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag har följt den här intressanta diskussionen dess vindlande väg från scootrar via möbler tillbaka till scootrar. Men det kan bli värre än så! Vad tycker ni om de här Lambrettorna 8)

[img]http://img405.imageshack.us/img405/7830/splintertx6.jpg

Den bakre choppern, Splinter, är en ikon i sin genre, byggd av en mästare. Spana in den läckra monoshock-bakfjädringen t ex. Fast någon originalrenoverad Lambretta lär den aldrig bli igen.

Själv tycker jag den är urläcker, ett konstverk. Och jag hävdar ägarens rätt att göra vad han/hon vill med sina prylar. Jag lider mer av en grisig vanvårdad gammal fin scooter.
/scooterdaddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast det är 60 mil mellan oss tycker jag mej kunna höra original-TF gnissla tänderna av ilska vad dom gjort med dom stackars Lammysarna.
Att du vågar Jencla... han kommer fara på dej som ett ilsket vildsvin...:D

// Bobo
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag gillar att liva upp diskussioner. Fast jag kanske bör undvika mörka gränder de närmaste dagarna :wink:
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<b><font color="teal">alla har rätt till en egen åsikt, vilket inte alltid framkommer här..</font id="teal"></b>:):D:):D
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

NEJ!!! Jag tror jag är en originalnörd!!! Jag blev faktiskt lite ledsen när jag såg den stackars Lambrettan.
Måste lägga mig i diskussionen lite så att fördelningen mellan puritaner och nytänkare jämnas ut. Som tur är har jag inget alternativ när det gäller mina skotrar med tanke på tidgare ägares penselföring men när det kommer till min V50 med Caltex klistermärken så ska den ALDRIG lackas om.
Nog ska man få göra som man vill med vad man själv äger men låt också sådana som jag få ha vår tår i ögonvrån när vi inte alltid håller med om ombyggnationens skönhet!
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag har följt den här intressanta diskussionen dess vindlande väg från scootrar via möbler tillbaka till scootrar. Men det kan bli värre än så! Vad tycker ni om de här Lambrettorna 8)

http://img405.imageshack.us/img405/7830 ... tx6.jpg<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Wow, vilka pärlor, vilket lyckat formspråk - helt outstanding! *trillar av stolen*. Två enastående mästerverk som får Alec Issigonis, Ferdinand Porsche, Battista Pininfarina och Corradino D'Ascanio att framstå som design-dyslektiska amatörer. Fast saknas där inte ett gäng läderfransar i handtagen och eldsflammor på tanken för att mästerverken skall kännas fullbordade? Hursomhelst, efter detta förstår jag verkligen tjusningen med custombyggen... (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm)<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i><br />Den bakre choppern, Splinter, är en ikon i sin genre, byggd av en mästare. Spana in den läckra monoshock-bakfjädringen t ex. Fast någon originalrenoverad Lambretta lär den aldrig bli igen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Urläckert, Jencla! Fast inte ska man väl vara <b>så </b>pessimistisk för en framtida originallambretta-renovering av denna ikon? För några delar måste väl bara vara original fortfarande? Inte? Packningarna i motorn kanske?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Själv tycker jag den är urläcker, ett konstverk. Och jag hävdar ägarens rätt att göra vad han/hon vill med sina prylar. Jag lider mer av en grisig vanvårdad gammal fin scooter.
/scooterdaddy<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Allvarligt talat: eftersom jag vet att du omöjligt kan mena allvar, är det inte lönt att jag hetsar upp mig. Men det var uppenbarligen ett bra grepp att provocera med dessa bilder, då tråden verkligen tog fart igen. Så tack! :wink:. Givetvis är det alltid ägarens rätt att förvalta sina ägodelar som vederbörande vill...rent juridiskt, alltså...men av moraliska och kulturhistoriska skäl för framtiden, tycker jag åtminstone man bör tänka sig för innan man lever ut sina lustar och böjelser alltför mycket... <blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i><br /><b><font color="teal">Väldigt eleganta maskiner! Instämmer till 100% med ovanstående!</font id="teal"></b>:wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Med all respekt för varje enskild individs rätt till egna åsikter och personlig "smak": ta inte illa upp, Fritte - men jag är inte ett dugg förvånad! 8) (Pssst...jag hörde förresten att Skandinaviens långgafflar har campingträff med picnic och kasedans - eller vad de nu sysslar med - i Roskilde till helgen. Scandinavian Bikemeet heter det visst. Kanske de har plats för en till? Bara ett tips...) :wink:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Fast det är 60 mil mellan oss tycker jag mej kunna höra original-TF gnissla tänderna av ilska vad dom gjort med dom stackars Lammysarna.
Att du vågar Jencla... han kommer fara på dej som ett ilsket vildsvin...:D<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nejdå, Bobo! Jag är lugn. Bilderna på Lammy-chopprarna med tillhörande textrader visar bara att Jencla har en stor portion humor. För inte kan väl en man som har kört Isle of Man runt med en rallyutrustad Rally (om ni förstår prefixet) år 1970, ha sådana oortodoxa böjelser? Nej, han måste bara skoja... :wink:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i><br />NEJ!!! Jag tror jag är en originalnörd!!! Jag blev faktiskt lite ledsen när jag såg den stackars Lambrettan.
Måste lägga mig i diskussionen lite så att fördelningen mellan puritaner och nytänkare jämnas ut. Som tur är har jag inget alternativ när det gäller mina skotrar med tanke på tidgare ägares penselföring men när det kommer till min V50 med Caltex klistermärken så ska den ALDRIG lackas om.
Nog ska man få göra som man vill med vad man själv äger men låt också sådana som jag få ha vår tår i ögonvrån när vi inte alltid håller med om ombyggnationens skönhet!
/PP<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du har min förståelse och mina sympatier, broder! *sträcker fram kardan*. All heder till en scooterägare med den inställningen och ödmjukheten inför framtiden. Torka tårarna och sprid vårt budskap till världen istället, du en av scooterns sanna vänner och apostlar... :)

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jag tycker att Splinter är imponerande och riktigt häftig, men har följande att anföra:

Om man nu ska modda/förstöra en Lambretta såpass mycket, kan man inte lika gärna bygga en ny ram då? Är det bara för att slippa strul med besiktningen? Vet inte om jag köper det riktigt.

Samtidigt är det också i mina ögon trevligare med skickliga customiseringar, än med sönderskruvade, sunkiga 'orginal'-hojar. Ibland.

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
värre än så! Vad tycker ni om de här Lambrettorna 8)


Själv tycker jag den är urläcker, ett konstverk. Och jag hävdar ägarens rätt att göra vad han/hon vill med sina prylar. Jag lider mer av en grisig vanvårdad gammal fin scooter.
/scooterdaddy
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Vallåkra-Kenneth har varit i farten igen:

Image

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Det har nog att göra med beskattning, besiktning och liknande bedrövelser att gammalt offras på rolighetens altar. :wink:

Först skall fordon typas för att godkännas för trafik, sedan skall de givetvis beskattas (vilket Sveriges grannländer är jättebra på). Vi i Finland behöver inte besiktiga våra tvåhjulingar efter att de kommit (och hålls) i registret. Enligt beskattningsregeler så får man dock inte byta ut mer än 50% av motorcykeln för då får man betala skatten en gång till.

Det mest vettiga skulle ju vara att byggarna skulle få göra sina egna ramar och köpa de motorer och saker de vill till ramen. Men: Finska myndigheter (skatte sådana) skulle säkert sätta så mycket käppar i allt som ens liknar hjul att det är enklare att ta en existerande ram med ramnummer (med papper). Vilket är urlöjligt när man kollar in hur mycket ramarna och annat kan ändras. EU har ju sina vilda reger hur nya fordon skall fungera (avgaser, säkerhet...) så att göra en egen ny tvåhjuling kan nog vara ganska så hopplöst. Och får man försäkring för sådana eget gjorda med egna ramar?

Det skulle säkert finnas plats för eget tillverkade tvåhjulingar. Att själv få tillverka sina drömmars skoter som påminner om det som man vill att den skall påminna om. Det kunde bli en fin konstnärlig linje där. Och trimmarna kunde få bygga allt de vill på ett rör eller två. Men sedan kommer tyvärr alla knäppisar inkl. tonåringar som vill ha något att åka med oberoende av om det är säkert eller inte.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Det går iofs utmärkt att regga in ett hembygge i sverige, både bil och mc, men den måste uppfylla de regler som står i vägtrafikförordningen gällande för registreringsåret (och kostar en slant). Ett s k ombygge däremot besiktigas med krav efter orginalcykelns/bilens år, vilket för en 60-talshoj innebär noll krav på någonting mer än bromsar och något slags lyse:). Så visst kan lagarna spela roll för hur man väljer att bygga sin chopper, troligare är dock att man väljer en viss utgångscykel av andra skäl, typ hipphetsfaktor eller tillgång... http://www.sfro.com har mer info för den som mot förmodan är intresserad av att bygga själv:wink::)
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Vallåkra-Kenneth har varit i farten igen:
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jasså, det var det du skulle använda smallframe-framdelen till, en tandemvespa! Smallframe och largeframe i skön förening dessutom... Det där om väggprydnad var bara påhitt alltså? Skönt att du äntligen gjort något vettigt av den där gamla vita rostburken du brukade åka omkring på8):D:):wink:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Vallåkra-Kenneth har varit i farten igen:
/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jasså, det var det du skulle använda smallframe-framdelen till, en tandemvespa! Smallframe och largeframe i skön förening dessutom... Det där om väggprydnad var bara påhitt alltså? <font size="2"><b>Skönt att du äntligen gjort något vettigt av den där gamla vita rostburken du brukade åka omkring på</b></font id="size2">8):D:):wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vilken av dom? :D Båda mina rostvita pärlor lever kvar och låter patinan frodas, -69:an är maskinellt renoverad till 100 % och -66:an är f n under samma behandling (fick en sjuk tanke i våras om att lackera om den samtidigt, men kom lyckligtvis på bättre tankar igen.. 8)).

För att blidka Scooter-Gud och lindra mitt samvete måste jag härmed få klargöra en sak: den där V50:n jag delade var ett fullständigt vrak! Det var i princip bara en demolerad kaross med tank och ett (sprucket) styrhus. Och nej, jag ska inte bygga en väggprydnad - utan ett släp! :) (Faktum är att framdelen inte längre är i mina ägor, så det innebär väl att jag bara behöver ha ett <u>halvt</u> dåligt samvete? :wink:).

<center>Image</center>

<center>Image</center>

<center>Image</center>

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Ärligt talat skulle jag bli bra besviken om du på riktigt pajat någon av dina "rostburkar", och ingen trodde väl på allvar att du kapat upp något du kunde fått att rulla:D:D:D
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Ärligt talat skulle jag bli bra besviken om du på riktigt pajat någon av dina "rostburkar", och ingen trodde väl på allvar att du kapat upp något du kunde fått att rulla:D:D:D<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj då, det verkar som om jag har mycket att leva upp till! [|)] Oss emellan har jag då och då under flera år haft tankar på att piffa upp en av rostburkarna med litet ny färg. Fast just som jag skall skrida till verket ångrar jag mig alltid i sista sekund. Det är ju f-n att det skall vara så jobbigt att leva som man lär... :oops:

PS. Bli inte <i>för </i>arg och besviken om det en dag händer. Jag har ju redan gått över tröskeln med att kapa itu en V50. Man får smak... :wink: DS.

/ Fredrik
Post Reply