Lambretta - Elektronisk tändning

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

Lambretta - Elektronisk tändning

Post by topps »

Hej,

Jag håller på att sätta på en Elektronisk tändning (SIL) på min SX 150. Det schema jag har hittat säger att det ska komma ut en:

Grön - <b>Röd</b> - Vit - Gul från tändplattan men på min kommer det ut Grön - <b>BRUN</b> - Vit - Gul. Är det någon som vet om BRUN = RÖD?

Image
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Liten följdfråga - visst borde tändningen fungera även om man struntar att koppla in resten, dvs den gula kabeln till spänningsregulatorn?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ett kopplingsschema och monteringsinstruktioner på Cambridge Lambrettas hemsida. Lycka till!
http://www.lambretta.co.uk/downloads/electronic.html
/jens
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

En lösning är att kolla var kablarna kommer ifrån på tändplattan.
/P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Kan du ta en bild av tändplattan så kan jag rekomendera inkoppling?

Det finns ett antal tillverkare i Indien av elekronisk tändning och alla har sin egen skumma färgkombination på kablarna.

VH/C
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

eller kan du jämföra kabelfärgerna på bilderna i denna instruktion:
http://lambrettaclub.mille.nu/servizio/Lammy.PDF
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

:evil:<b>DOM JÄVLARNA!</b>:evil:

Stort tack till Calles instruktion - genom att kolla på bilderna anade jag snabbt oråd när jag jämförde min egen tändplatta. Den långa historien:
Monterade för några veckor sedan, som sista del efter en motorrenovering, elektronisk tändning. Kopplade enligt instruktionen, fick gnista - men den vägrade starta! Försökte ställa tändningen men fick aldrig någon fason på det. Jag kollade förgasare och allt möjligt utan framgång, sprang och kickade men endast med ett litet hick. När jag igår skulle försöka igen fick jag ingen gnista - vafals!
Anade oråd och skrev just denna fråga. På min tändplatta var den GULA kabeln ansluten till pickuppen och den brun-röda kabeln gick från spolarna. Så istället för att CDIn fick signal från pickupen fick den en massa ström från spolarna och tillslut gick den sönder. Kopplade om och kopplade rätt och efter lite trix så tände den till med en GIGANTISK baktädning. Stort tack till ordf i hufudstadens lambrettaförening som var den som hade rätta kicken. Några kickar till och brum brum så knattrade motorn igårn. Vilken oooootroligt skön kännsla! :D:D:D:D:D

Men frågan kvarstår hur dom lyckas löda tändplattan med fel kablar ????? :cry:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag citerar Cambridge Lambretta: "Vi har slutat sälja indiska elektroniska tändningar, de är för dåliga".

Och Calle Krokstäde som när han såg min egen indiska elektroniska tändning sa "Fungerade verkligen den här? Det borde den inte ha gjort."

Jag säger bara, Varitronic. Dyrare men väldigt mycket bättre. Dock, elektronisk tändning är ett lyft i vilket fall som helst.
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Jag håller med Jens, köp variotronic, okej att den kostar mer, men det är det värt i detta fallet.

Det går faktiskt inte att jämföra dom indiska tändsystemen med Variotronic.
Visst går det att får dom indiska tändsystemen till något som kanske kan vara lite bättre än brytartändning men inte säkert faktiskt och det är inte heller vidare lätt.
Variotronic är juste redan från början, men lite klurigt att montera.

Jag har både Variotronic på min TS1 och min GP225...
Post Reply