några frågor angående min Vespa 50R -81
Gnistan är mer lila än blå, fel på spole eller konding?
Inhandlade en ny kondensator som bara har en kabel, min har två -en till brytarna och en till den nedre spolen, är min modifierad??
hur får jag loss kondensatorn? det känns som den bara är ditklämd?
Börjar få lite småpanik inför Göteborgs Scooterprimiär nästa vecka.
/Håkan
Lila gnista V50
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
- Location: Göteborg
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
- Location: Göteborg
Hej!
Det är nog inget fel på färgen på gnistan. Men det där med två kablar låter konstigt. Det ska väl bara vara en som går från konding till brytare, så är det på mina Vespa 50 iallafall. På Vespa 50 sitter kondingen bara kilad i hålet, så några knackningar med lämpligt verktyg på baksidan ska räcka för att få ut den.
Har du rätt stift och rätt avstånd på tändstiftets käftar? NGK B6HS med 0,60 mm gnistgap ska det vara. Och har du provat att slipa litet lätt på brytarspetsarna och även ställa in brytaravståndet på 0,40 mm som det ska vara?
Viktigt är också att kolla att krysskilen och kilspåret på svänghjulskonan är hel och sitter korrekt. Likaså att förtändningen är ställd till 19 grader före övre dödpunkt om du har en original Vespa 50.
Kolla hur du ställer tändningen här (om du inte redan vet):
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
Elschema Vespa 50 hittar du här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf
EDIT: Tänkte fel, visst ska det vara en sladd från kondingen till spole också (en röd) som man normalt löder på kondensatorn. Sorry!
Lycka till!
/ Fredrik
Det är nog inget fel på färgen på gnistan. Men det där med två kablar låter konstigt. Det ska väl bara vara en som går från konding till brytare, så är det på mina Vespa 50 iallafall. På Vespa 50 sitter kondingen bara kilad i hålet, så några knackningar med lämpligt verktyg på baksidan ska räcka för att få ut den.
Har du rätt stift och rätt avstånd på tändstiftets käftar? NGK B6HS med 0,60 mm gnistgap ska det vara. Och har du provat att slipa litet lätt på brytarspetsarna och även ställa in brytaravståndet på 0,40 mm som det ska vara?
Viktigt är också att kolla att krysskilen och kilspåret på svänghjulskonan är hel och sitter korrekt. Likaså att förtändningen är ställd till 19 grader före övre dödpunkt om du har en original Vespa 50.
Kolla hur du ställer tändningen här (om du inte redan vet):
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
Elschema Vespa 50 hittar du här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf
EDIT: Tänkte fel, visst ska det vara en sladd från kondingen till spole också (en röd) som man normalt löder på kondensatorn. Sorry!
Lycka till!
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Silferstjerna</i>
Inhandlade en ny kondensator som bara har en kabel, min har två -en till brytarna och en till den nedre spolen, är min modifierad??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så såg det ut på min också, från -68 - -69 med inre tändspole och runda brytare. Den nya kondensatorn hade bara en sladd, men jag lödde dit den andra också och fick en fin blå gnista. Den korta kabeln från tändspolen fanns också på den ersättningständspole jag satte dit, så den ska nog vara där. Såvitt jag kunde se stämmer detta också med det förenklade elschemat för inre tändspole som fanns i instruktionsboken (det enda jag hittat på scooterhelp är för extern tändspole). I mitt fall var kondingen bara pressad i, jag tryckte ur den från baksidan utan större besvär, men jag hade ju tagit loss tändplattan...
Inhandlade en ny kondensator som bara har en kabel, min har två -en till brytarna och en till den nedre spolen, är min modifierad??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så såg det ut på min också, från -68 - -69 med inre tändspole och runda brytare. Den nya kondensatorn hade bara en sladd, men jag lödde dit den andra också och fick en fin blå gnista. Den korta kabeln från tändspolen fanns också på den ersättningständspole jag satte dit, så den ska nog vara där. Såvitt jag kunde se stämmer detta också med det förenklade elschemat för inre tändspole som fanns i instruktionsboken (det enda jag hittat på scooterhelp är för extern tändspole). I mitt fall var kondingen bara pressad i, jag tryckte ur den från baksidan utan större besvär, men jag hade ju tagit loss tändplattan...
-
- Nybörjare
- Posts: 37
- Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
- Location: Göteborg
Hej igen!
Fritte har så rätt, problemet är att den inte går.
Jag har alltid haft lite trix för att få den att starta men nu vill hon inte alls. Jag monterade nya brytare men blev lite konfunderad av de två kablarna till kondingen. nästa steg är att byta den.(om grannen har nån lödkolv förstås)
Nytt blås sitter på, förgasaren är grundinställd.
luftfiltret är tvättat och fint. Jag får nog kolla tändningen först.
Jag åtekommer.
Håkan
Fritte har så rätt, problemet är att den inte går.
Jag har alltid haft lite trix för att få den att starta men nu vill hon inte alls. Jag monterade nya brytare men blev lite konfunderad av de två kablarna till kondingen. nästa steg är att byta den.(om grannen har nån lödkolv förstås)
Nytt blås sitter på, förgasaren är grundinställd.
luftfiltret är tvättat och fint. Jag får nog kolla tändningen först.
Jag åtekommer.
Håkan