Lila gnista V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

Lila gnista V50

Post by Silferstjerna »

några frågor angående min Vespa 50R -81

Gnistan är mer lila än blå, fel på spole eller konding?

Inhandlade en ny kondensator som bara har en kabel, min har två -en till brytarna och en till den nedre spolen, är min modifierad??

hur får jag loss kondensatorn? det känns som den bara är ditklämd?

Börjar få lite småpanik inför Göteborgs Scooterprimiär nästa vecka.

/Håkan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

funkade den, eller vill du bara ha "rätt" färg på gnistan?:wink: Jag trodde gnistan alltid var lila...
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

Post by Silferstjerna »

Hon var körbar, men ytterst svår att få upp i varv.

har alltid trott att blå gnista är det rätta..
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Det är nog inget fel på färgen på gnistan. Men det där med två kablar låter konstigt. Det ska väl bara vara en som går från konding till brytare, så är det på mina Vespa 50 iallafall. På Vespa 50 sitter kondingen bara kilad i hålet, så några knackningar med lämpligt verktyg på baksidan ska räcka för att få ut den.

Har du rätt stift och rätt avstånd på tändstiftets käftar? NGK B6HS med 0,60 mm gnistgap ska det vara. Och har du provat att slipa litet lätt på brytarspetsarna och även ställa in brytaravståndet på 0,40 mm som det ska vara?

Viktigt är också att kolla att krysskilen och kilspåret på svänghjulskonan är hel och sitter korrekt. Likaså att förtändningen är ställd till 19 grader före övre dödpunkt om du har en original Vespa 50.

Kolla hur du ställer tändningen här (om du inte redan vet):
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

Elschema Vespa 50 hittar du här:
http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/V5A1T.pdf

EDIT: Tänkte fel, visst ska det vara en sladd från kondingen till spole också (en röd) som man normalt löder på kondensatorn. Sorry!

Lycka till!

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Silferstjerna</i>
Inhandlade en ny kondensator som bara har en kabel, min har två -en till brytarna och en till den nedre spolen, är min modifierad??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så såg det ut på min också, från -68 - -69 med inre tändspole och runda brytare. Den nya kondensatorn hade bara en sladd, men jag lödde dit den andra också och fick en fin blå gnista. Den korta kabeln från tändspolen fanns också på den ersättningständspole jag satte dit, så den ska nog vara där. Såvitt jag kunde se stämmer detta också med det förenklade elschemat för inre tändspole som fanns i instruktionsboken (det enda jag hittat på scooterhelp är för extern tändspole). I mitt fall var kondingen bara pressad i, jag tryckte ur den från baksidan utan större besvär, men jag hade ju tagit loss tändplattan...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Problemet är väl att den inte går som den ska, det kan bero på andra faktorer än tändningen, ex förgasaren eller att den behövs sotas.:)
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

Post by Silferstjerna »

Hej igen!
Fritte har så rätt, problemet är att den inte går.
Jag har alltid haft lite trix för att få den att starta men nu vill hon inte alls. Jag monterade nya brytare men blev lite konfunderad av de två kablarna till kondingen. nästa steg är att byta den.(om grannen har nån lödkolv förstås)
Nytt blås sitter på, förgasaren är grundinställd.
luftfiltret är tvättat och fint. Jag får nog kolla tändningen först.
Jag åtekommer.

Håkan
Post Reply