Någon som provat CO2-blästring?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Terraplane Blues

Någon som provat CO2-blästring?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Är det någon som har provat kolsyreblästring? Funkar det?

Det är så att jag skulle behöva få en motor rengjord från 40 års ärg och korrosion (sitter som berget). Vill givetvis att ytan behandlas så milt som möjligt, utan repor och annat till följd av rengöring. Skulle kolsyreblästring kunna vara en bra metod till detta ändamål, tro? Är det t o m ett alternativ istället för sandblästring av t ex karossplåt och liknande? Enligt uppgift kan man även blästra elektronik och annat känsligt utan risk för funktionspåverkan. Och inga restprodukter blir det heller (utom då själva smutsen). Låter bra, men funkar det?

http://www.linde-gas.com/international/ ... ceblasting

/ Fredrik
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Hej!!

Vet inte om det är samma metod som http://www.freezit.se håller på med.
Dom jobbar med "torr is".
När jag för ett år sedan skulle blästra min vespa så skulle jag gjort det hos dem.
Dom brukade göra privatpersoners jobb på fredagar och helger, men den kille som skulle utföra jobbet var pappaledig just då och i min vespaiver (att få ordning på vespan) så fixade jag blästringen genom vanlig sandblästring av en kille i Uppsala.
Har för mig att Freezit ligger i Kalhäll utanför Sthlm.
Och om du kollar på bilderna på deras hemsida så tror jag att det är det mjukaste blästring sättet för en gammal motor från 50-60 talet.

Ring dom och fråga vad dom tar, har för mig att det till och med var billigare än det 1900:- jag fick betala till Uppsala killen.
Och då pratar vi en hel Vespa ram, med kåpor, styre och allt.

Släng gärna in en komentar här så jag får veta hur det gick, pris och hur jobbet blev.

V - rrroam
E - stetikst
S - nabb
P - ålitlig??
A - rrivederci
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Det går f n inte att komma in på Freezit's hemsida, men det låter som om det är samma process. Så det skulle verkligen funka att även blästra bort färg och rost från karossplåt? Intressant! Ska kolla runt vilka företag som erbjuder kolsyreblästring (torris) här nere och se vad de tar.

Det lät förresten mycket dyrt om du fick betala 1900 kr för blästring av en Vespa. Brukar själv få betala ca 600 kr för en komplett Vespa med alla tillbehör inklusive grundlackering. Trodde inte att det gick att få billigare än så, men en kompis blästrade sin Vespa 50 härförleden för 400 kr (!) inklusive grund. Löjligt billigt!

Tackar för tipset om Freezit, även om Stockholm är i längsta laget för min del. Ska se om jag kan få kolsyreblästrat motorn på närmare håll och lägger isåfall givetvis in en kommentar om hur resultatet blev samt kostnad.

Hälsn.

/ Fredrik
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Jag anlitade ett företag som kolsyreblästrade en större maskin vi skulle flytta på jobbet. Poängen med att ha dom var att blästringen INTE tar bort färgen från maskin, utan bara tar bort skiten. Dessutom är det en dammfri (i stort sett) metod. Det är möjligt att det finns olika tilvägagångssätt med kolsyrais, men kolla upp det ordentligt!

Jonas
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Var inne på en finsk firmas sida som också kolsyreblästrar och samma sak där, grejen är att man lämnar (den målade) ytan orörd och "spränger" bara bort smutsen från ytan. Kanske något om man vill rengöra motorn eller alternativt rengöra sin originallackade gamling riktigt ordentligt, utan lösningsmedel? Eller om man föredrar rengörning & slipning i stället för sandblästring före omlackering.

-niklas
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

...och nu när jag surfat loss lite så ser jag att firmans VD deltog i ett forum där han säger att det går att ta bort färg också, om man höjer på trycket och matar i mera is. Problemet är att priset kan bli ca 1000 euro per kvadratmeter... Däremot rekommenderar han färgborttagningsmedel med påföljande kolsyreblästring, det lämnar metallen ren och orörd, samtidigt som man kommer åt alla skrymslen och vrår.

-niklas
Post Reply