Byta h-mätarvajer på en Touring?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Ja ja, det behövs faktiskt hastighetsmätarvajrar av olika längder på GL/Touring-vesporna. Du, Bergfors, får se upp med din för korta vajer. Den fungerar bra, när du kör på jämt underlag - och inte använder handbromsen. Men om du kör genom en större grop (så att framhjulet "niger") eller bromsar med handbromsen så att fjädringen gå i botten, då kan det bli problem, om vajern är för kort. Vajern MÅSTE göra en ordentlig båge nertill för att den skall räcka till när fjädjingen gå i botten. Är den för kort resulterar det i att höljets spiral blir utdragen - alltså höljet blir just så mycket längre som det behövs för att den skall räcka till den längre sträckan runt den nu utdragna stötdämparen och svängarmen. Och blir höljet utdraget, så med för det att vajern i praktiken därefter är för kort - i förhållande till höljet - och räcks inte längre in i drevet vid framaxeln. Hastighetsmätarn funkar då inte längre!

VLA har ju ett ungefär 2 cm "tjockare" styre på mitten - vid hast.mätaren - än VGLA&B. Därför bör VLA ha en vajer som är 107 cm medan VGLA&B klarar sig med 105 cm.

Sedan, Vespaco, folien (kanske snarare en tunn alum.plåtbit) som du hittade virad runt ändan på din vajer. Den har också haft sin viktiga funktion!

Det finns ju två olika tjocklekar på de kvadratiska vajerändorna (ca 2mm och ca 2,8mm i kvadrat). Om man har lagt in ett nytt drev som har ett hål som kräver en tjockare vajer ända och ändå har en vajern med den mindre ändan, då fixar man det lätt med en tunn plåtbit som man virar 1-2 varv (beroenden på plåtens tjocklek!) runt vajerändan, så att drevet och vajern får kontakt med varandra.

HR
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jo, jag lever ännu i förhoppningens tider att vi skall någon gång få tid att pillra in den nya vajerna med hölje (våran Rally har förkörsrätt). Det gamla höljet har ett hål så oljan har väl runnit ut där och hjälpt till att trassla till allt. Vi hade dock gjort en jättesnoffsig reparation med silvertejp då innan... :wink:

Så än lever jag i en hastighetslös tid och får gissa hastigheten. Om jag åker så pass snabbt att ingen flåsar mig i nacken så åker jag inte för långsamt. Och nu talar vi inte om vägar med 80 eller snabbare hastighetsutopi... :D
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
VLA har ju ett ungefär 2 cm "tjockare" styre på mitten - vid hast.mätaren - än VGLA&B. Därför bör VLA ha en vajer som är 107 cm medan VGLA&B klarar sig med 105 cm.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har ju en VGLB1T, så jag misstänker att den gamla vajern helt enkelt var för lång (=fel sort monterad). Den gick i en onödigt stor båge, enligt mitt förmenande. Jag har nu kört ca 15 mil med den nya vajern och hittills fungerar det i alla fall bra.

/Jörgen


"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Post Reply