"Tokrusande" VGL 150cc, 1957

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

"Tokrusande" VGL 150cc, 1957

Post by Erling »

I går när jag provkörde som började motorn helt plötslig att rusa, och enda möjligheten att komma hem var att reglera ner motorvarvet genom stoppknappen.
Vid tidigare provkörning så har detta fenomen inte visat sig. (jag har ganska nyligen köpt maskinen)
Har läst här på forumet att packboxarna kan vara dåliga. Om jag minns rätt så har förre ägaren bytt dessa för inte så länge sedan!?
Dock - <u>innan jag byter packboxar </u>(hur man nu gör??) så vore det bra med tips om kontroll av andra ”enklare” saker.
Gasvajern ser intakt ut och löper som den ska och ”gas-saxen” går tillbaka när jag tryckt ner den, och jag har lossat gasvajern i förgasaren.
Tjuvluft har jag också läst om – hur kollar men det?

Vad göra i <b><i>stilla veckan</i></b>? (som känns lite stressig<b></b> just nu!!)

Erling
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

TJyvluft kollas enklast genom att spruta startgas runt insug, fugge och packningar. Detta funkar bäst på tomgång och med det lilla röret montera på flaskan som medföljer, härigenom kan man rikta strålen bäst.
OM Motorn drar tjyvluft så går varvet ned när den får smaka på gas.
prova först att spruta lite runt luftfiltret så hör du varvskillnaden.

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

"Tokrusande" låter inte direkt som tjuvluft. Iaf inte om det tokrusar medans du kör. Ok att den går så fett på tomgång att den ökar i varv om den drar extra luft men har den hyffsat ställd förgasare skulle varvet sjunka om den drog tjuvluft när du kör. Fick du sitta och pumpa stoppknappen för att den inte skulle öka i varv hela tiden?
Erling

Post by Erling »

<b>Stämmer </b>- jag fick pumpa med stoppknappen för att hålla nere varvet och farten, och lyckads ta mig hem!
Vad tror Du det betyder?
Skall dock skaffa startgas Ola Lång - kan vara bra att ha.
Ge mig lite hopp, det där med att byta packboxar låter lite krångligt!!?? (skamligt nog vet jag dessutom INTE <u>vad </u>det är, <u>var </u>de sitter och <u>vilken </u>funktion de har)
<u>Är det två stycken?</u>

En som frågat förr....
Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Stämmer </b>- jag fick pumpa med stoppknappen för att hålla nere varvet och farten, och lyckads ta mig hem!
Vad tror Du det betyder?
Skall dock skaffa startgas Ola Lång - kan vara bra att ha.
Ge mig lite hopp, det där med att byta packboxar låter lite krångligt!!?? (skamligt nog vet jag dessutom INTE <u>vad </u>det är, <u>var </u>de sitter och <u>vilken </u>funktion de har)
<u>Är det två stycken?</u>

En som frågat förr....
Erling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
en plastisk tätning som är läppformad. Förhindrad att olja & gas passerar mellan vevhus/v-låda & vevhus omgivning:)
Image

Det låter som trotteln fastnar i sitt övre läge
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />[quote]
Det låter som trotteln fastnar i sitt övre läge
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Där satsar jag mina slantar åxå.
Erling

Post by Erling »

<font size="3"><b>TACK </b></font id="size3">gentlemen - nu får jag överväga nästa steg!

Erling
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Annars kan det vara något så enkelt som att luftskruven är feljusterad. Kolla!

/ Fredrik
Erling

Post by Erling »

<font size="2"><b>Ni hade rätt!</b></font id="size2">Det var trotteln som fastnat i översta läget. ”Stången” som håller på plats – upp och ner – var krokig, och efter lite fix så fungerade allt som de ska!
<u>Tack för tipsen….</u>

Erling
Post Reply