Vespa 50 objekt

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Belmondo</i>
<br />Har också lite huvudbry gällande vevlager på kopplingssidan, standard är ju 17 men enligt SIP så är axeln 19 på den här veven som jag tänker köpa. http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... dcdeed4612

På SIP hittar jag inte passande lager, för det följer väl inte med?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!

Har själv haft sådant himla huvudbry vad gäller dessa lager till V50, men nu har jag alla. Fick denna länken av Calle: http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf Där alla benämnigar är uppdaterade. Jag gick till kullageraffär och fick rätt. Det är kanske lite dyrare än SIP, men ska du bara ha ett så blir det inte så dyrt. Bor du i Stockholm kan jag dessutom fixa ett med <font color="red">VÄLDIG</font id="red"> bra rabatt.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Belmondo</i>
<br />Är i full färd att beställa delar från SIP, rena djungeln att hitta rätt har jag märkt. Lurar bland annat på att köpa 16mm alternativt 19mm förgasare. Dock hittar jag bara 16mm på SIP, vet ni om de har 19mm? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Ett bra tips när du söker på SIP första gången, är att bara skriva "V50" som sökord. Du lär få x antal hundra träffar - och det tar någon timme att gå igenom dem - men man får en mycket bra orientering om vilket utbud det finns.

Hur mycket har du tänkt trimma din V50? För mig låter 19 mm förgasare som "overkill" (den du länkade till är dessutom med reed-ventiler, vilket innebär en del jobb för montering). Jag har trimmat en av mina V50 litet lätt och har bytat vev (italiensk standard), portat blocket, bytat till 18/67-primär, satt på Polini 50 cc samt hängt på Sito Plus - men behållt original 16/10-förgasaren efter ombestyckning. Den V50:n gör drygt 60 km/h, vilket jag är helt nöjd med. De tidiga Primaveraförgasarna (SHB 16/16) kanske kunde varit något om du nu ska trimma litet mer? (Glöm ej nytt insugningsrör)

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Veven du länkade till passar hur bra som helst. Det ska vara 19/20 mm. Och någonstans hittar du en komplett lagersats till V50 på SIP. Annars kan du ju göra som Mancino föreslog och köpa här på hemmaplan i någon välsorterad kullageraffär.

Ska du fråga om beprövade och tillförlitliga trimningskonstellationer är tyvärr inte jag rätt man att svara på det. Det finns en uppsjö av duktiga "trim-nissar" här på forumet som kan allt och litet till när det gäller trim till Smallframe och andra. Sök runt på forumet så lär du hitta en del bra tips.

Lycka till!

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf[/url] Där alla benämnigar är uppdaterade.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Meddela gärna om ngn uppgift saknas så försöker vi fixa till den också!

VH/C
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

Yo! tack för alla, som vanligt värdefulla råd.

Jag och min mekanikerhjälp har diskuterat mycket kring hur jag ska "vässa".

Ser nog ut att bli så här:

75cc
16mm alternativt 19mm förgasare
Racingveven från SIP.
Förmodligen någon annan ljuddämpare, är hål i den jag har.

Han hävdar att den kommer bli urstark och att jag slipper bli omcyklad av gamla tanter.

Är jag galen? =)
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<br />Yo! tack för alla, som vanligt värdefulla råd.

Jag och min mekanikerhjälp har diskuterat mycket kring hur jag ska "vässa".

Ser nog ut att bli så här:

75cc
16mm alternativt 19mm förgasare
Racingveven från SIP.
Förmodligen någon annan ljuddämpare, är hål i den jag har.

Han hävdar att den kommer bli urstark och att jag slipper bli omcyklad av gamla tanter.

Är jag galen? =)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nä, sådär kommer min bli till helgen, då med 16/16 fugge, vilket jag tror räcker gott och väl. Du kommer nog med största sannolikhet inte bli omcyklad 8)
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

Mancino!

Najs! Du lär ju rapportera om hur resultatet blev.

Bara till att beställa grejerna då... som att vänta på julafton!
Belmondo
Nybörjare
Nybörjare

Post by Belmondo »

En liten undran angående SIP. Några av de delar som jag tänker beställa är gulmarkerade, finns det risk att jag inte får dem överhuvudtaget då?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<br />En liten undran angående SIP. Några av de delar som jag tänker beställa är gulmarkerade, finns det risk att jag inte får dem överhuvudtaget då?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, så är det tyvärr. Men ofta har de alternativa artiklar till en del produkter. Kolla "Our alternative items" som ibland är listade under den aktuella artikeln. Även "Other customer also bought" (eller nå't sånt), kan vara nyttiga uppslag på vad man behöver beställa.

/ Fredrik
Post Reply