Är det någon som har erfarenhet av att montera ett elektroniskt tändsystem på en äldre vespa (i mitt fall en touring -61)? Hur svårt är det att montera och hur stor blir skillnaden? Vilka risker/nackdelar finns det?
/Anders
www.trimaran.nu
Elektroniskt tändsystem
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Hej!
Det är inte så svårt att montera, du måste bara modifiera bromsljuskretsen (se http://soulscooter.com/mek )inkopplingsinstruktion av Vespa PX-motor i gammal Vespa, det är liknande förfarande)
Skillnaden är att du får ett mer underhållsfritt system, du behöver aldrig mer tänka på att justera brytare och att byta brytare och kondensator.
Det fungerar också bättre på låga resp höga varv.
Ljusstyrkan blir också bättre då dessa system kör med spänningsregulator.
Nackdelen är att materialet i spolar, kablar och kontakter är inte samma som de italienska och kan behöva fixas under tidens gång.
På gamla vespor av din typ är ofta svänghjul avmagnitiserat så ett nytt tändsystem kan göra underverk.
VH/Calle
Det är inte så svårt att montera, du måste bara modifiera bromsljuskretsen (se http://soulscooter.com/mek )inkopplingsinstruktion av Vespa PX-motor i gammal Vespa, det är liknande förfarande)
Skillnaden är att du får ett mer underhållsfritt system, du behöver aldrig mer tänka på att justera brytare och att byta brytare och kondensator.
Det fungerar också bättre på låga resp höga varv.
Ljusstyrkan blir också bättre då dessa system kör med spänningsregulator.
Nackdelen är att materialet i spolar, kablar och kontakter är inte samma som de italienska och kan behöva fixas under tidens gång.
På gamla vespor av din typ är ofta svänghjul avmagnitiserat så ett nytt tändsystem kan göra underverk.
VH/Calle