lackering av vespa

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

lackering av vespa

Post by Novis »

Hur mycket måste man plocka ner hojjen om man ska lackera den? Har sett på bilder att styret sitter kvar på alla de e bara fram skärmen och kromdetaljer som e bortplockade. Jag har plockat av motorn men räcker de inte att man plockar av krom detaljerna och maskerar typ handtag och stötdämparen fram sen e de väl bara att lämna in? Vad tror Ni? Vad tror Ni de kostar att få den lackad osv?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja, vill du ha en riktigt bra lackering så plockar du precis allt bort och lämnar inget. Det brukar bara bli sekunda med saker kvar oberoende hur bra målaren är.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

En god lakkering fordrer noe slikt;
Image

For uansett hvor god lakkerer du har, nytter det ikke om underlaget er for dårlig... (min var ufattelig dårlig...)

Så da kan du gå fra;
Image

Til;
Image

Lykke til!!

PS!
Om du har tenkt å kjøre denne sesongen, ville jeg ha ventet til neste vinter med å renovere.

Renovering tar alltid mye lengre tid enn planlagt -som på min blogg - så få scooteren på veien og kjør om sommeren, og renover om vinteren! :P

Øyvind

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Håller med, det bästa är att ta isär allt eftersom man annars inte kommer åt t. ex runt styrhuvudet och lacken blir sisådär. Det fina med Smallframe/V50 är att man enkelt får ut hela motorn. Fixa sedan:

<ul><li>Tejpa över lagerbanorna på övre och undre styrlagret.
</li><li> Tejpa/maskera alla sladdar, wires etc som sticker ut eller ännu hellre: sätt på en bit ståltråd som ledare och göm dem i karossen.
</li><li> Ta bort fotbromspedalen helt. </li>
<li> ta bort alla emblem och skyltar</li>
<li> kolla alla karosskanter och infästningar efter sprickor och skador som måste svetsas innan du lackar</li>
</ul>

Lack kan kosta väldigt olika men räkna med mellan 3k och 5k beroende på mängden blästringsbehov, underarbete, lacktyp och hur "vitt" arbetet görs. Jag lackade en nerplockad vespa i 2 skikts pearl och fick betala 4k. Bitarna var i olika skick, vissa var plåtrena och andra var lackade. Sedan finns det de som fått alltihop för 1k men då brukar man få göra mycket spackling själv.

mvh/HB
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Novis »

Ok, tack för tippsen. Den gula färgen var riktigt snygg. Med tanke på hur säsongen närmar sig med stormsteg så blir de nog ingen lackering förrens till vintern.
Post Reply