Nybörjare behöver hjälp

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Tamt
Drömmare
Drömmare

Nybörjare behöver hjälp

Post by Tamt »

Hej, Jag hittade er på nätet och skulle behöva hjälp. En 50-årig kvinna som idag köpt sin första skoter.
Men...
Jag tittade på en Piaggio Skipper 125 svart 2004 i nyskick gått 100 mil.
Jag tittade på en Piaggio Hexagon 150 svart 2000 gått ca 3000 mil.
Den första får jag för 18500 (inkl ny hjälp och lås) och den andre kostar 13.900.
Min fråga är om det är så stor skillnad på Skipper och Hexagons 25 att det märks?
Är Hexagon en bättre skooter än Skipper?
Jag trodde jag gjorde ett lyft med Skippern? Är det så eller?
Jag förstår om det är en väl så amatörmässig fråga men jag är uppriktigt nyfiken...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vilken föredrar Du? Det är ju mycket ett val där tycke & smak är en betydande del. En hoj som bara gått 100 mil är även sannoligt i bättre skick än en tretusenmilare...:):D:):D
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Är du säker på att Hexagonen är av årsmodell 2000? Hexagon tillverkas inte längre men fanns i två versioner, en första som kom 1995 och en andra uppdaterad som kom 1998. Jag har ägt båda. De är lätta att skilja åt, bl a har serie 1 10-tums hjul och serie 2 11-tums.

Version 2 togs egentligen inte in i Sverige (min var special), tillverkades som 125, 180 och 250 cc. En Hexagon 150 bör snarare vara av årsmodeller mellan 1995 och 1997, kolla i regbeviset. Idag är en sådan Hexagon nog rejält svårsåld som begagnad.

Skipper är jag inte expert på men jag tror att Skipper 2004 har en modernare fyrtaktsmotor, Hexagon 150 är tvåtaktare. Den här versionen av Skipper (det finns en tidigare) är dessutom en modernare konstruktion än Hexagon. En 125-a kan dessutom vara billigare än en 150-a att försäkra, kolla med ditt bolag!

Så jag skulle rösta på Skippern. Dessutom är det en väldig skillnad på 100 mil och 3000 mil. Rent allmänt är begagnade automatscootrar inte jättelätta att sälja, försök pruta!

Det finns ytterligare trevliga maskiner, t ex Yamaha Majesty 125, denna låg på Blocket nu http://www.blocket.se/vi/11315164.htm?ca=15_s. Min son körde en sådan några år och var mycket nöjd. Vespa ET4 är också väldigt trevlig, en riktig Vespa dessutom. Finns som 125 och 150, en sådan har vi också haft i familjen och varit mycket nöjda med. De här ligger på Blocket idag http://www.blocket.se/li?q=et4&ca=15_s& ... s=&pe=&vt=

Lycka till
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har inte Skipper & Vespa 125 samma motor?:wink:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag kan inte Piaggios olika motorvarianter. Jag vet att ET4 125 bytte motor under resans gång, de nyare sägs vara bättre. Så det kan mycket väl vara så som du tror, att nyare Skipper och ET4 har samma motor.

Rent allmänt har Piaggio i alla tider kört bygglådesystem, blandat friskt mellan ramar och motorer.
/jens
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

med risk för att stöta mig med Jens så tycker jag att du gjorde helt rätt som tog Skippern. Har provkört båda och tycker att Skippern är behändigare och smidigare än Hexagon. För långfärder och med passagerare är nog iofs Hexagon bekvämmare. Vad som är bäst är upp till dig och hur du tänker köra.

18500 låter inte heller så farligt för en 100-milare (nypris 28k) med hjälm & lås.

Skipper började med 2T motor men bytte sedan till 4T och det är säkert den senare du har. Borde vara samma motor som ET4 125 men så i detalj har jag inte kollat dem.

mvh/HB
Tamt
Drömmare
Drömmare

Post by Tamt »

Tack alla för hjälpen. Det får nog bli Skippern ändå. Några långa färder ska det inte bli med den och då är ju framkomligheten viktig. Jag är uppriktigt nyfiken på det här med skotern. Är som sagt nybörjare och hoppas att jag inte kör denna som jag kör bil. Några andra nybörjarråd?
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tamt</i>

Några andra nybörjarråd?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Älska din maskin, kör försiktigt och ha skoj 8)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Är det mycket länge sedan du körde mc kan det vara vettigt att ta 1-2 uppfräschningslektioner på en körskola. Annars kan man lägga upp en slalombana på något industriområde och provar att köra den dels så fort och dels så sakta man kan. Prova även att bromsa hårt så du lär dig var hjulen tenderar att släpppa greppet men håll rimliga hastigheter och börja försiktigt.
/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tamt</i>
<br />Några andra nybörjarråd?
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br /> Några andra nybörjarråd?

Kanske det viktigaste av allt, utgå alltid ifrån att alla bilister är blinda idioter som i bästa fall ser dej som mopedist. Såklart är det inte så men det kan vara ett bra sett att överleva i trafiken:wink:

// Bobo
Post Reply