Blanda olika tvåtaktsoljor?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

Blanda olika tvåtaktsoljor?

Post by bufflig »

Hej!

Jag har skaffat mig en "modern" vespa, en PX200 -99 som komplement till mina smallframes. Den har sådana moderniteter som separat oljetank:) Jag har hört skräckhistorier om att olika tvåtaktsoljor kan reagera med varandra och skapa katastrofer om man blandar dem i oljetanken, stämmer det? Jag vet inte vad det är för olja i tanken nu och undrar om det är läge att tömma ur den gamla oljan innan jag fyller på med ny...? Någon som har erfarenhet av tvåtaktsoljors blandbarhet?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Man ska väl helst inte blanda syntetisk med icke-syntetisk olja vad jag förstår (dom kan skära sig). Men jag har blandat alla möjliga oljor under alla åren jag körde min PX -91, och inte hade jag problem med den. Så jag tror inte du behöver vara orolig faktiskt.

/GuranL

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Hej!

Jag har skaffat mig en "modern" vespa, en PX200 -99 som komplement till mina smallframes. Den har sådana moderniteter som separat oljetank:) Jag har hört skräckhistorier om att olika tvåtaktsoljor kan reagera med varandra och skapa katastrofer om man blandar dem i oljetanken, stämmer det? Jag vet inte vad det är för olja i tanken nu och undrar om det är läge att tömma ur den gamla oljan innan jag fyller på med ny...? Någon som har erfarenhet av tvåtaktsoljors blandbarhet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Post Reply