(Zirri 230) / Polini 208

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
-Jens; inte trimmar man väl för att sedan köra lungt ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

I min del av landet finns det runda skyltar med 50 och 70 på. Där kan det vara klokt att lätta på gasen 8)
/jens
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Kan intyga att Federicos motorkombo var av yppersta klass. har haft nöjet att provköra denna legendarisk Touring ett par ggr och med detta under kåporna så reste den lätt på slangen och var allmänt mysig. Detta utan T5:4:an. Själv har man Torskat på malossit sedan 90talet och får då snällt byta ut 4:e kugget, men så trevlig och tätstegad lådan blir! Med toksvarvat orginalsvänghjul blev hojen fantastistk fin att köra, vikt ca 1800gr. Men säg den glädje som varar. det sprack.. 2 ggr.. med HP4 blev den hysteriskt och mmmm lättretad! Men började dock käka lamelltänder. Efter varje rejs fick man snällt ringa favoritaffären å beställa nya.

Nu har jag ett Varitronic på hyllan som ska skruvas på cannonballvespan. Märkligt att det klagas på uteffekten ang. strömmen, Då Tino S påpekar hur bra det lödar på, så bra att man kan driva sin Laptop enligt instruktionen. Men Varitronicprylarna käns helfräscha och är av god kvalite. Långt bortom vinda Pinascosvänghul ( Nån som minns dom:wink:) och SIL-koverteringssatser drån skumma engelska handlare.




"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu har jag ett Varitronic på hyllan som ska skruvas på cannonballvespan. Märkligt att det klagas på uteffekten ang. strömmen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den är faktiskt inte vidare bra på låga varv, men med batterimatning till bakljus, tuta och bromsljus så funkar det prima! Vespa/vario-tronicsystemen har ju batterimatning också.
Först på 2300 varv har du ström nog att ge 12V till både framlampa (35w) och baklampa. Du måste sen upp till 2500 varv för att ge nog kräm till bromsljuset också och det är ju lite galet, för inte kör man motorn i 2500varv när man bromsar? med 25w framlampa blir varven
2000/2200
På min storstadsracer kör jag med batteri då bromsljuset är viktigt här men på TS1:an så kör jag utan då bönderna i Furulundstrakten (Sverige?) kör med rekordeligt avstånd.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
. Långt bortom vinda Pinascosvänghul ( Nån som minns dom:wink:) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja fy tusan sådant junk, det fanns nog ingen av dessa svänghjul som inte sprack och tändningen var bara delvis närvarande.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hpåller med Ola B om Federicos motorkombo, sicken kärleksfull upplevelse att köra denna snygga maskin!
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Blåstestet finns för övrigt också i en lite grov engelsk översättning här: http://www.5thgear.orcon.net.nz/tech/px200exhaust.htm
Också i övrigt en ganska kul sida med bla. mektips och racebilder. Vad gäller svänghjul så kan ju PX elstartversionen vara en bra kompromiss, köpte just ett av en kompis. Har inte tagit det till fruktvågen i butiken ännu men utan startkrans ska det väga 1900 g, ca ett kilo mindre än original. Och byggkvalitén torde vara bättre än Pinascos, eftersom det är Piaggios egen produkt. Jaja, vi får se när jag får det monterat.

Niklas
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Det tråkiga med testet är att det är sju år gammalt och de nyare blåsen således inte är med, däribland mitt:(

// Bobo
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

SIP EVO är väl visst med i det testet? Och dessutom, SIP EVO är inget nytt blås. Det hette RZ Evo 2000 förut, vilket ger en indikation på när det kom. ;-). Kolla efter det, så hittar du ditt blås i testet.

Ett mycket bra blås, men snarlik karaktär jämfört med Performance.

Mvh

GuranL



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Det tråkiga med testet är att det är sju år gammalt och de nyare blåsen således inte är med, däribland mitt:(

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />SIP EVO är väl visst med i det testet? Och dessutom, SIP EVO är inget nytt blås. Det hette RZ Evo 2000 förut, vilket ger en indikation på när det kom. ;-). Kolla efter det, så hittar du ditt blås i testet.

Ett mycket bra blås, men snarlik karaktär jämfört med Performance.

Mvh

GuranL



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Det tråkiga med testet är att det är sju år gammalt och de nyare blåsen således inte är med, däribland mitt:(

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja, SIP EVO är inte med i testet och det JL jag har påminner nog mest om det som SIP kallar EVO 2001 som är märkt EVO 2003 på deras bild på hemsidan. Detta blås är dock inte samma som RZ EVO till utseendet utan påminner mer om SIP Performance i testet (som fö är mer likt SIP EVO än SIP Performance på deras hemsida)

Lite rörigt är det väl ändå?:wink:
Fast jag tror jag listat ut så mycket som att jag verkar ha ett bra blås.


// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

RZ är samma som JL till Vespa200:a, finns i version vänster och höger. och jag tror att SIP-evo är lika som JL/RZ vänster, men SIP är i rostfritt. effektkurvorna på JL höger/vänster skiljer inte så mycket, höger är något bättre över hela registret. årtalet som stämplas på blåsen är inte version utan tillverkningsår

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />RZ är samma som JL till Vespa200:a, finns i version vänster och höger. och jag tror att SIP-evo är lika som JL/RZ vänster, men SIP är i rostfritt. effektkurvorna på JL höger/vänster skiljer inte så mycket, höger är något bättre över hela registret. årtalet som stämplas på blåsen är inte version utan tillverkningsår

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

RZ EVO 2000 LH
Image

SIP EVO 2001
Image

SIP Performance
Image


Visserligen tillverkar JL allihopa men RZ är inte samma som SIP EVO.
Dålig bild på SIP Perf. men om man tittar på hemsidan är det svårt att se ngn skillnad på SIP EVO och SIP Perf. utom anslutningen till avgaskröken och materialvalet.
Mitt JL saknar namn men verkar identiskt med SIP EVO.
Det är bara SIP EVO som märks med årtal vare sig det är tillv.år eller version, alla märks dock med "BS AU-texten" som väl är ngn avgasnorm antar jag.

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag -tror- att det var så att JL blåset inte fungerade ihop med reservhjul och breddäckskit. därför gjorde sip en variant som är vinklad på slutet för att klara detta. det ska visst fungera om man flyttar ut reservhjulet med distanser, då ligger sip evo precis mellan reservhjul och 130bakdäcket. men troligtvis är det samma beräkning på själva avagsystemet.

Federico
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />jag -tror- att det var så att JL blåset inte fungerade ihop med reservhjul och breddäckskit. därför gjorde sip en variant som är vinklad på slutet för att klara detta. det ska visst fungera om man flyttar ut reservhjulet med distanser, då ligger sip evo precis mellan reservhjul och 130bakdäcket. men troligtvis är det samma beräkning på själva avagsystemet.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Reservhjul funkar inte på min iallafall, inte ens med distanser, iallafall inte om man vill ha kåpan på.:wink: (Distanserna i nederkant måste vara drygt 5cm).

SIP EVO verkar betydligt bredare så det var nog en anpassning för "wide tyre" då.


// Bobo
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag lyckades kombinera mitt Taffspeed-blås med reservhjul. Taffspeed är mycket likt de ni visar här.

Vad jag vet tillverkar/tillverkade Jim Lomas Taffspeeds blås så skillnaderna bör inte vara alltför stora. Vissa av JL:s blås till Lambretta är rena kopior av Taffspeeds, bl a det JL 3/Road som jag kör med nu.

Distanserna är helt enkelt två av de långa muttrar som man normalt har en enda av på toppen, för att fästa fläktkåpan. Dessutom fick jag vända reservhjulet jämfört med normalt, och det blev tight som tusan. Men det funkade!
/jens
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag lyckades kombinera mitt Taffspeed-blås med reservhjul. Taffspeed är mycket likt de ni visar här.

Vad jag vet tillverkar/tillverkade Jim Lomas Taffspeeds blås så skillnaderna bör inte vara alltför stora. Vissa av JL:s blås till Lambretta är rena kopior av Taffspeeds, bl a det JL 3/Road som jag kör med nu.

Distanserna är helt enkelt två av de långa muttrar som man normalt har en enda av på toppen, för att fästa fläktkåpan. Dessutom fick jag vända reservhjulet jämfört med normalt, och det blev tight som tusan. Men det funkade!
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Image

Om det är ett MK4 du har så ser det rätt mycket smalare ut än SIP EVO, med det (SIP alltså) funkar det inte med res.hjul. Men det finns ju res.hjul på sprayflaska istället nu för tiden:P

// Bobo
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag lyckades kombinera mitt Taffspeed-blås med reservhjul. Taffspeed är mycket likt de ni visar här.

Vad jag vet tillverkar/tillverkade Jim Lomas Taffspeeds blås så skillnaderna bör inte vara alltför stora. Vissa av JL:s blås till Lambretta är rena kopior av Taffspeeds, bl a det JL 3/Road som jag kör med nu.

Distanserna är helt enkelt två av de långa muttrar som man normalt har en enda av på toppen, för att fästa fläktkåpan. Dessutom fick jag vända reservhjulet jämfört med normalt, och det blev tight som tusan. Men det funkade!
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det är väl Jim Loma (JL) som har designat blås till Taffspeed från början (?), men det är inte samma blås som JL/RZ 200:a idag. Taffspeed är mycket mer högvarvigt och har en helt annan "toppigare" karaktär, precis tvärt emot vad Taffspeed är för Lambretta.


Federico
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

ständigt denna Jim Loma..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jim LomaS. Lomas.

För övrigt: Vad gäller RZ, JL och SIP-blåsen så är det ju så funtat med tvåtaktsblås att om någon kommer på BRA längd och kongeometrier, så används dom överallt sedan. Så det är i princip samma blås, förutom då hurpass bra det spelar med resten av hojen, reservhjul etc.

I vissa fall, som t ex för Vespa T5, så finns det två krökar att välja på, en längre och en kortare, vilket ger möjligheten att stämma av blåset för lägre eller högre varv.

Mvh

GuranL


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />ständigt denna Jim Loma..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>

I vissa fall, som t ex för Vespa T5, så finns det två krökar att välja på, en längre och en kortare, vilket ger möjligheten att stämma av blåset för lägre eller högre varv.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tyvärr finns det inget för hög eller låg scooter, vill man köra lågt men Jim Lomas så blir det till att ta fram kapskiva och svets! [|)]

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jag måste bara:

Om bara någon ville serietillverka detta:

Image

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>

I vissa fall, som t ex för Vespa T5, så finns det två krökar att välja på, en längre och en kortare, vilket ger möjligheten att stämma av blåset för lägre eller högre varv.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tyvärr finns det inget för hög eller låg scooter, vill man köra lågt men Jim Lomas så blir det till att ta fram kapskiva och svets! [|)]

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

"Jag måste bara:

Om bara någon ville serietillverka detta"

Du får väl kontakta Oz och PM... Inget är omöjligt

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Jag måste bara:

Om bara någon ville serietillverka detta:

http://www.lofstrom.net/vespa/fettx/galetblas.jpeg[/img]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>

I vissa fall, som t ex för Vespa T5, så finns det två krökar att välja på, en längre och en kortare, vilket ger möjligheten att stämma av blåset för lägre eller högre varv.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tyvärr finns det inget för hög eller låg scooter, vill man köra lågt men Jim Lomas så blir det till att ta fram kapskiva och svets! [|)]

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ser halvkörigt ut med reservhjul med det blåset...
:D

// Bobo
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Får jag ett sånt blås, så får reservhjulet stryka på foten.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Jag måste bara:

Om bara någon ville serietillverka detta:

http://www.lofstrom.net/vespa/fettx/galetblas.jpeg[/img]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>

I vissa fall, som t ex för Vespa T5, så finns det två krökar att välja på, en längre och en kortare, vilket ger möjligheten att stämma av blåset för lägre eller högre varv.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tyvärr finns det inget för hög eller låg scooter, vill man köra lågt men Jim Lomas så blir det till att ta fram kapskiva och svets! [|)]

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ser halvkörigt ut med reservhjul med det blåset...
:D

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Post Reply