Erfarenheter av däck ?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Erfarenheter av däck ?
Om man vill ha originalutseende, typ Michelins S83, vilka däck är att rekommendera ? (10 tum). (Avser kända märken och inte Ching-Cheng, Golden Shower Boy och liknande...)
Hur är de tyska Heidenau som SIP säljer till exempel?
Hur är de tyska Heidenau som SIP säljer till exempel?
Ursäkta att jag stjäl din däcktråd lite, tänkte att det är onödigt med två däcktrådar.
Om man vill ha lite eu-moppestyle, vad för däck och vilken storlek ska man ha? 10" fälgmått iaf och ska passa smallframe. 3" vet jag passar men om man tar det andra måttet som förekommer? (SOm vanligtvis är på bilar)
Om man vill ha lite eu-moppestyle, vad för däck och vilken storlek ska man ha? 10" fälgmått iaf och ska passa smallframe. 3" vet jag passar men om man tar det andra måttet som förekommer? (SOm vanligtvis är på bilar)
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Makka fick ju in 3.50-10 på sin v50. Se tidigare trådar (ljuddämpare och höjd/mönster på 3.50-10 avgör ju om det går) Eu-moppestyle/race med "skårat" mönster finns ju som 120/90 och andra snedstrecksstorlekar. SIP har ett "riefen"dokument att ladda ner som klargör skillnaden i rullningsomkrets. På tyska, men tabellen är ju mest siffror...
Men jag var ju ute efter originalstuk och undrade mer över "bra däck" och erfarenheter.
Men jag var ju ute efter originalstuk och undrade mer över "bra däck" och erfarenheter.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />
Men jag var ju ute efter originalstuk och undrade mer över "bra däck" och erfarenheter.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ching-chong däcken går inte att jämföra med michelin, tyvärr. Samma sak gäller Sava som också är skräp.
De två klassiskt mönstrade däcken som jag skulle rekommendera är S83 och Continental zippy 3 (tror jag att dom heter).
Vad är skillnaden då?
1.-De billiga däcken har oftast en mjukare gummiblandning och sämre egenskaper när däcket blivit varmt. Ligger man länge och kör ett 10" hjul i kanske 100km/h så blir det varmt. T.ex Savadäcket blir så mjukt att man kan få problem vid häftiga inbromsningar, skulle gissa att man har samma problem med de andra billiga däcken. Dessutom slits billiga däck mycket snabbare.
2. -De billiga däcken har inte samma stablia stomme som t.ex michelin och continental. Det här påverkar hur stadig scootern blir att köra, och tro mig, det är jätteskillnad om man kör lite tuffare. Prova bara att med handkraft böja däcksidorna på ett golden boy jämfört med continental så förstår ni vad jag menar.
3. - Till sist. Självklart märker man inte samma skillnad på en Vespa 50 eller oldies som toppar 60km/h, möjligtvis att däcket tar slut fortare.
(har aldrig provat Hidenau, men dom får aldrig bra betyg i tester som man läser i scootering)
Federico
<br />
Men jag var ju ute efter originalstuk och undrade mer över "bra däck" och erfarenheter.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ching-chong däcken går inte att jämföra med michelin, tyvärr. Samma sak gäller Sava som också är skräp.
De två klassiskt mönstrade däcken som jag skulle rekommendera är S83 och Continental zippy 3 (tror jag att dom heter).
Vad är skillnaden då?
1.-De billiga däcken har oftast en mjukare gummiblandning och sämre egenskaper när däcket blivit varmt. Ligger man länge och kör ett 10" hjul i kanske 100km/h så blir det varmt. T.ex Savadäcket blir så mjukt att man kan få problem vid häftiga inbromsningar, skulle gissa att man har samma problem med de andra billiga däcken. Dessutom slits billiga däck mycket snabbare.
2. -De billiga däcken har inte samma stablia stomme som t.ex michelin och continental. Det här påverkar hur stadig scootern blir att köra, och tro mig, det är jätteskillnad om man kör lite tuffare. Prova bara att med handkraft böja däcksidorna på ett golden boy jämfört med continental så förstår ni vad jag menar.
3. - Till sist. Självklart märker man inte samma skillnad på en Vespa 50 eller oldies som toppar 60km/h, möjligtvis att däcket tar slut fortare.
(har aldrig provat Hidenau, men dom får aldrig bra betyg i tester som man läser i scootering)
Federico
Sen är ju inte de "dyra" däcken särskilt mycket dyrare än de billiga, håller de dessutom lite längre så är det ett givet köp.
Jag ska köpa nya sulor själv och kommer att köpa Conti Zippy 3 om de fortfarande finns hemma när jag väl beställer. Har bara hört gott om dem. Så tipset är väl att köra på väl beprövade grejer?!
Jag ska köpa nya sulor själv och kommer att köpa Conti Zippy 3 om de fortfarande finns hemma när jag väl beställer. Har bara hört gott om dem. Så tipset är väl att köra på väl beprövade grejer?!
Jag har tidigare kört med Pirelli SL26 på min Super Sport, och varit riktigt nöjd med dem.
När jag gick över från classicmönstrade däck till dessa var det som natt och dag.
Jag bytte dock däck häromdagen, till topptestade Continental Zippy 3, (10-3,5), som enligt uppgift ska ha mjukare gummi och mycket bra grepp vid våt vägbana.
Om det stämmer kan jag inte kommentera ännu, men jag kan säga som så att blankslitna Pirelli SL26 har i princip noll väghållning; ett antal bakhjulslåsningar i regnet på väg hem i onsdags kväll, innan jag bytte.
Zippy 3:orna har otäckt bra grepp, men om de är bättre än Pirelli är svårt att säga, eftersom jag körde med blankslitna, och även ett par ny häng pung eller vad de heter har bättre grepp än de hade...
När jag gick över från classicmönstrade däck till dessa var det som natt och dag.
Jag bytte dock däck häromdagen, till topptestade Continental Zippy 3, (10-3,5), som enligt uppgift ska ha mjukare gummi och mycket bra grepp vid våt vägbana.
Om det stämmer kan jag inte kommentera ännu, men jag kan säga som så att blankslitna Pirelli SL26 har i princip noll väghållning; ett antal bakhjulslåsningar i regnet på väg hem i onsdags kväll, innan jag bytte.
Zippy 3:orna har otäckt bra grepp, men om de är bättre än Pirelli är svårt att säga, eftersom jag körde med blankslitna, och även ett par ny häng pung eller vad de heter har bättre grepp än de hade...
Tja!
Satte på 3x10 Michelin (S83) på min V50 -69 utan problem, men när jag därmot skulle testa att dra på 3,50x10 (S83) på min V50 -78 stötte jag på problem. Ljuddämparen verkar ta emot i bakkant, vilket ju är lite mysko eftersom det funkade på 69:an.
Är det jag som är grymt klantig alt. korkad och bara helt enkelt inte har gjort rätt eller vet någon vad detta beror på, och måste man isåfall modifiera ljuddämparen för att få in däcket?
Tacksam för svar.
Satte på 3x10 Michelin (S83) på min V50 -69 utan problem, men när jag därmot skulle testa att dra på 3,50x10 (S83) på min V50 -78 stötte jag på problem. Ljuddämparen verkar ta emot i bakkant, vilket ju är lite mysko eftersom det funkade på 69:an.
Är det jag som är grymt klantig alt. korkad och bara helt enkelt inte har gjort rätt eller vet någon vad detta beror på, och måste man isåfall modifiera ljuddämparen för att få in däcket?
Tacksam för svar.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr Barba</i>
<br />Tja!
Satte på 3x10 Michelin (S83) på min V50 -69 utan problem, men när jag därmot skulle testa att dra på 3,50x10 (S83) på min V50 -78 stötte jag på problem. Ljuddämparen verkar ta emot i bakkant, vilket ju är lite mysko eftersom det funkade på 69:an.
Är det jag som är grymt klantig alt. korkad och bara helt enkelt inte har gjort rätt eller vet någon vad detta beror på, och måste man isåfall modifiera ljuddämparen för att få in däcket?
Tacksam för svar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
dom där ljuddämparna är olika passform på. troligtvis är det bara den pressade(svetsade) plåten som tar i, bara slägga in eller böja med en polygrip, tar röret i kan det bli svårare, en period såldes V50 med ett avgassytem där första böjen var tunnt som ett sugrör, kanske ett sådant du hade 69:an?
Federico
<br />Tja!
Satte på 3x10 Michelin (S83) på min V50 -69 utan problem, men när jag därmot skulle testa att dra på 3,50x10 (S83) på min V50 -78 stötte jag på problem. Ljuddämparen verkar ta emot i bakkant, vilket ju är lite mysko eftersom det funkade på 69:an.
Är det jag som är grymt klantig alt. korkad och bara helt enkelt inte har gjort rätt eller vet någon vad detta beror på, och måste man isåfall modifiera ljuddämparen för att få in däcket?
Tacksam för svar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
dom där ljuddämparna är olika passform på. troligtvis är det bara den pressade(svetsade) plåten som tar i, bara slägga in eller böja med en polygrip, tar röret i kan det bli svårare, en period såldes V50 med ett avgassytem där första böjen var tunnt som ett sugrör, kanske ett sådant du hade 69:an?
Federico
Jag tycker att det luktar snobberi och fördomar om den här tråden. Jag körde slut på svindyra Pirelli och Michelin på en säsong och tröttnade på att bli blåst. Köpte asbilliga "ching chong" däck i stället, stenhård gummiblandning. Det var förförra säsongen, och jag har samma däck på ännu.Då har jag även kört båda vintrarna då de flesta tunnbröden tar bilen eller bussen. Jag älskar att köra, inte posera med "rätt" märke eller modell. Väx upp.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Nej, det var aldrig frågan om något snobberi, mer att jag ville ha bra däck.
Eftersom man är lite syltrygg och bekväm av sig vid snart fyllda 40, så ville jag ha ett bra mönster så man kan köra på vintern och samtidigt undvika plastdäck, eftersom de asiatiska däcktillverkarna har rätt mycket plastinblandning i sulorna. Och få ner bromssträckan.
För övrigt innebar snöstormsvintern i Skåne hela 5 vespafria dagar för min del, vilket jag givetvis är lite ledsen över. (Men det är ju därför jag skall gå upp till 10 tum ju!)
Eftersom man är lite syltrygg och bekväm av sig vid snart fyllda 40, så ville jag ha ett bra mönster så man kan köra på vintern och samtidigt undvika plastdäck, eftersom de asiatiska däcktillverkarna har rätt mycket plastinblandning i sulorna. Och få ner bromssträckan.
För övrigt innebar snöstormsvintern i Skåne hela 5 vespafria dagar för min del, vilket jag givetvis är lite ledsen över. (Men det är ju därför jag skall gå upp till 10 tum ju!)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by thyme</i>
<br />Jag tycker att det luktar snobberi och fördomar om den här tråden. Jag körde slut på svindyra Pirelli och Michelin på en säsong och tröttnade på att bli blåst. Köpte asbilliga "ching chong" däck i stället, stenhård gummiblandning. Det var förförra säsongen, och jag har samma däck på ännu.Då har jag även kört båda vintrarna då de flesta tunnbröden tar bilen eller bussen. Jag älskar att köra, inte posera med "rätt" märke eller modell. Väx upp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du köper dina Michelin och Pirellidäck svindyrt så förstår jag att du är irriterad, helt säkert är det så att de tar slut snabbare än däck med stenhård gummiblandning. Hållbarheten är alltså det som är avgörande då man väljer däck? då har vi två helt olika sätt att se på det hela.
Kalla det däcksnobberi om du vill, men jag tror att det handlar om olika sätt att köra scooter. Självklart är det så att billiga däck räcker bra för vissa behov, och använder man sin scooter som bruksfordon är ekonomin högt prioriterad. Men är det inte lite löjligt att kalla det snobberi när vi pratar om 100-150 kronor mer för ett så kallat "svindyrt" däck. (jag brukar köpa Michelin hos däckgubben för ca300kr/st, Continental är lite dyrare)
Det är skillnad på däck och däck, jag kastar inte ur mig några fördomar utan har kört mycket och provat massor med olika däck, har även kört bana med scooter.
Det är ingen slump att de som kör scooterracing väljer bort billiga ching-chong däck, har aldrig sett någon med klassiskt mönstrade däck över huvud taget på banan. Det gäller såklart om man har en mer aktiv körstil även om man inte rejsar med scooter.
Samma sak gäller om man ofta kör med passagerare, här märker man stor skillnad på ett stabilt däck jämfört med ett fladdrigt billigt däck (i alla fall de billiga jag har provat).
Till sist: Skillnad är det också om man har oturen att få punktering, prova bara en sån enkel sak som att rulla en scooter utan luft i däcken. De billiga däck jag har kört med blir som en säckig klump på fälgen vid punktering, jämför detta med t.ex ett Michelin S1 som nästan kan köras utan luftt. alltså är det även en säkerhetsfråga.
Intressant att höra olika synviklar på det här med däck, helt klart är att vi har olika användningsområden för våra scootar och helt olika prioriteringar. Scooterns storlek och toppfart är ytterligare en sak som spelar in.
hoppas diskussionen är till någon hjälp för er som ska välja däck.
En fråga: Är det fel att posera med sin Scooter?
Federico
<br />Jag tycker att det luktar snobberi och fördomar om den här tråden. Jag körde slut på svindyra Pirelli och Michelin på en säsong och tröttnade på att bli blåst. Köpte asbilliga "ching chong" däck i stället, stenhård gummiblandning. Det var förförra säsongen, och jag har samma däck på ännu.Då har jag även kört båda vintrarna då de flesta tunnbröden tar bilen eller bussen. Jag älskar att köra, inte posera med "rätt" märke eller modell. Väx upp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du köper dina Michelin och Pirellidäck svindyrt så förstår jag att du är irriterad, helt säkert är det så att de tar slut snabbare än däck med stenhård gummiblandning. Hållbarheten är alltså det som är avgörande då man väljer däck? då har vi två helt olika sätt att se på det hela.
Kalla det däcksnobberi om du vill, men jag tror att det handlar om olika sätt att köra scooter. Självklart är det så att billiga däck räcker bra för vissa behov, och använder man sin scooter som bruksfordon är ekonomin högt prioriterad. Men är det inte lite löjligt att kalla det snobberi när vi pratar om 100-150 kronor mer för ett så kallat "svindyrt" däck. (jag brukar köpa Michelin hos däckgubben för ca300kr/st, Continental är lite dyrare)
Det är skillnad på däck och däck, jag kastar inte ur mig några fördomar utan har kört mycket och provat massor med olika däck, har även kört bana med scooter.
Det är ingen slump att de som kör scooterracing väljer bort billiga ching-chong däck, har aldrig sett någon med klassiskt mönstrade däck över huvud taget på banan. Det gäller såklart om man har en mer aktiv körstil även om man inte rejsar med scooter.
Samma sak gäller om man ofta kör med passagerare, här märker man stor skillnad på ett stabilt däck jämfört med ett fladdrigt billigt däck (i alla fall de billiga jag har provat).
Till sist: Skillnad är det också om man har oturen att få punktering, prova bara en sån enkel sak som att rulla en scooter utan luft i däcken. De billiga däck jag har kört med blir som en säckig klump på fälgen vid punktering, jämför detta med t.ex ett Michelin S1 som nästan kan köras utan luftt. alltså är det även en säkerhetsfråga.
Intressant att höra olika synviklar på det här med däck, helt klart är att vi har olika användningsområden för våra scootar och helt olika prioriteringar. Scooterns storlek och toppfart är ytterligare en sak som spelar in.
hoppas diskussionen är till någon hjälp för er som ska välja däck.
En fråga: Är det fel att posera med sin Scooter?
Federico
är det inte halva grejen att posera (minst) ? jag menar, jag skulle kunna kränga nån av mina halvsjaskiga moppar och köpa typ en billig baotian viking eco bike eller dyl, och kunna åka fort utan så förbannat mycket problem och fixande jämt, men det handlar ju om att åka med stil. beror ju kanske på vilken ingång man har till "scooterkulturen". jag menar, jävligt spexigt att klä på sig finkostymen och glida iväg på en plastmoppe, oavsett hur bekvämt alternativt smidigt alternativt race det är. jag kör enbart för att posera, and boy am i good..
En annan vinkel av det här med att växa upp är denna.
Att köra tvåhjuling är inte helt ofarligt. Jag har kört scoter i 40 år och skullr aldrig kompromissa på säkerhetdetaljer, mitt liv är alldeles för roligt och värdefullt för det.
* Jag kör med bästa möjliga däck, som jag dessutom byter innan de börjar bli trafikfarliga.
* Jag har uppgraderat till hydraulisk skivbroms fram på min Lambretta 200, så nu kan jag stoppa också, inte bara axa.
* och jag kör alltid med en Shoei integralhjälm. Potthjälmar är fräcka men jag är rädd om mitt huvud.
Take care out there!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Att köra tvåhjuling är inte helt ofarligt. Jag har kört scoter i 40 år och skullr aldrig kompromissa på säkerhetdetaljer, mitt liv är alldeles för roligt och värdefullt för det.
* Jag kör med bästa möjliga däck, som jag dessutom byter innan de börjar bli trafikfarliga.
* Jag har uppgraderat till hydraulisk skivbroms fram på min Lambretta 200, så nu kan jag stoppa också, inte bara axa.
* och jag kör alltid med en Shoei integralhjälm. Potthjälmar är fräcka men jag är rädd om mitt huvud.
Take care out there!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hej!
Fick en uppsättning Savadäck som jag testade på min trimade Bajaj 200cc och dom var rent skräp!
Över 80km/h blev dom tokmjuka och vingliga, efter någon mil i 100/110km/h var bakdäcket så mjukt att dom första 10-talet metrarna vid inbromsning kom det bara gummi på gatan - Livsfarligt!
Fattar fortfarande inte hur Federico lyckades vinna första Cannonball med dom s**tdäcken.
Innan däckbyte testade vi att burna upp bakdäcet och det bara smulades sönder och tog slut jättesnabbt.
Ursäkta dom hårda orden men när det gäller säkerhet så...snälla var rädda om er och kör på bra däck.
Ett gammalt torrt Pirellidäck från tiden då det begav sig är bättre än Sava.
VH/Calle
Fick en uppsättning Savadäck som jag testade på min trimade Bajaj 200cc och dom var rent skräp!
Över 80km/h blev dom tokmjuka och vingliga, efter någon mil i 100/110km/h var bakdäcket så mjukt att dom första 10-talet metrarna vid inbromsning kom det bara gummi på gatan - Livsfarligt!
Fattar fortfarande inte hur Federico lyckades vinna första Cannonball med dom s**tdäcken.
Innan däckbyte testade vi att burna upp bakdäcet och det bara smulades sönder och tog slut jättesnabbt.
Ursäkta dom hårda orden men när det gäller säkerhet så...snälla var rädda om er och kör på bra däck.
Ett gammalt torrt Pirellidäck från tiden då det begav sig är bättre än Sava.
VH/Calle
Hej!
Naturligtvis ventilerade jag mina åsikter till företaget som
levererade däcken.
Jag bryr mig inte vidare mycket om ersättningen men jag bryr mig <u>väldigt</u> mycket om att det finns trafikfarliga däck på marknaden som är avsedda för klassiska scootrar!
Om nu BD-Scooters Sava-däck är bättre än dom mina vänner och jag har testat har jag inte en aning om, dom Sava-däck vi har testat har vi inte köpt av BD-Scooters.
VH/Calle
Naturligtvis ventilerade jag mina åsikter till företaget som
levererade däcken.
Jag bryr mig inte vidare mycket om ersättningen men jag bryr mig <u>väldigt</u> mycket om att det finns trafikfarliga däck på marknaden som är avsedda för klassiska scootrar!
Om nu BD-Scooters Sava-däck är bättre än dom mina vänner och jag har testat har jag inte en aning om, dom Sava-däck vi har testat har vi inte köpt av BD-Scooters.
VH/Calle
Jag kör med Sawa whitewalls på min stads-PX125 och de har gått 250-300 mil utan att bära sig alltför illa åt. Dock har de bara passerat 100 km/h med medvind och hemlängtan.
Enda orsaken till att vi köpte dem var att vi ville ha vita sidor och att Continentals whitewalls just då inte gick att få tag på.
Och jag har faktiskt funderat på att byta ut dem för de är inte trevliga på våt asfalt, har fått några otäcka släpp. Så jag rekommenderar dem inte ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Enda orsaken till att vi köpte dem var att vi ville ha vita sidor och att Continentals whitewalls just då inte gick att få tag på.
Och jag har faktiskt funderat på att byta ut dem för de är inte trevliga på våt asfalt, har fått några otäcka släpp. Så jag rekommenderar dem inte ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />
Fattar fortfarande inte hur Federico lyckades vinna första Cannonball med dom s**tdäcken.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-enkelt; jag bromsade aldrig
Federico
<br />
Fattar fortfarande inte hur Federico lyckades vinna första Cannonball med dom s**tdäcken.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-enkelt; jag bromsade aldrig
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roberto</i>
<br />Som alltid så kan man alltid hitta nåt som är bättre. verktyg,trimdelar, däck mm
eller "inte för att låta som en besserwisser"
kan man anpassa farten efter omständigheterna..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sava däcken har ju varit omskrivna i Scootering också (minst två gånger), flera läsare som kört två på en scooter med Sava har råkat ut för däckexplosion. Alltså räcker det inte att anpassa farten, man får inte skjutsa heller....
Som jag skrivit tidigare: Alla kör och använder sina scootrar på olika sätt, därför blir behoven av däck också därefter. Den som inte utsätter sin pärla för mer påfrestningar än en tur till glasskiosken några gånger om året klarar sig naturligtvis med Savadäck. Tydligen går det att vinna ett Cannonball på dem också, men det var med skräckblandad förtjusning. Ritade 20m streck i 80-blås när jag skulle bromsa för lösa kossor, kunde ha slutat illa....
Federico
<br />Som alltid så kan man alltid hitta nåt som är bättre. verktyg,trimdelar, däck mm
eller "inte för att låta som en besserwisser"
kan man anpassa farten efter omständigheterna..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sava däcken har ju varit omskrivna i Scootering också (minst två gånger), flera läsare som kört två på en scooter med Sava har råkat ut för däckexplosion. Alltså räcker det inte att anpassa farten, man får inte skjutsa heller....
Som jag skrivit tidigare: Alla kör och använder sina scootrar på olika sätt, därför blir behoven av däck också därefter. Den som inte utsätter sin pärla för mer påfrestningar än en tur till glasskiosken några gånger om året klarar sig naturligtvis med Savadäck. Tydligen går det att vinna ett Cannonball på dem också, men det var med skräckblandad förtjusning. Ritade 20m streck i 80-blås när jag skulle bromsa för lösa kossor, kunde ha slutat illa....
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Sawa whitewalls har gjort sig kända på varenda forum jag varit inne på. och de tycks inte vara populära mer åt det livsfarliga hållet.
"kan man anpassa farten efter omständigheterna.." Ja om man följer trafikförfattningens tredje kapitel §14-15 så framgår det vad avser yttre påverkan att det är lag på det, men hur ska jag veta vad däcken klarar...??? Förutom maxhastigheten jag får utsätta däcken för!!
Jag har testat många olika sorters där genom åren men har inte tyckt om "lågbudget" däcken, har iofs inte gillat pirelli heller.
Heidenau K38 har jag testat och de har inte utmärkt sig negativt, ett bra standard däck, tycker jag. Finns säkert andra åsikter om det, så fyll i bara!!!
Jag anser att det är värt att lägga några kronor extra på bra sulor. Och det går att hitta BRA däck till BRA priser!
Trafiksäkerhet är viktigt även på scooter..........
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
"kan man anpassa farten efter omständigheterna.." Ja om man följer trafikförfattningens tredje kapitel §14-15 så framgår det vad avser yttre påverkan att det är lag på det, men hur ska jag veta vad däcken klarar...??? Förutom maxhastigheten jag får utsätta däcken för!!
Jag har testat många olika sorters där genom åren men har inte tyckt om "lågbudget" däcken, har iofs inte gillat pirelli heller.
Heidenau K38 har jag testat och de har inte utmärkt sig negativt, ett bra standard däck, tycker jag. Finns säkert andra åsikter om det, så fyll i bara!!!
Jag anser att det är värt att lägga några kronor extra på bra sulor. Och det går att hitta BRA däck till BRA priser!
Trafiksäkerhet är viktigt även på scooter..........
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Instämmer till 100% det finns bättre däck..inte fråga om det ..men det finns vad jag känner till bara 3 olika märke som erbjuder däck med vitdäcksida... o sava är inte den sämsta av dem...
sava är ett "cruising" däck dvs mer inriktad på dem som tycker utseende är mkt viktig..men för den skull så ska man begära att däcket ska vara trafiksäkert..jag skulle aldrig sälja ett däck som skulle kunna äventyra en människas liv o få mig ev i fängelse...
o som sagt köper ni däck oavsett var o dem går sönder på grund av fabrikationsfel är det bara att klaga hos dem ni har köpt däcken från..
sava är ett "cruising" däck dvs mer inriktad på dem som tycker utseende är mkt viktig..men för den skull så ska man begära att däcket ska vara trafiksäkert..jag skulle aldrig sälja ett däck som skulle kunna äventyra en människas liv o få mig ev i fängelse...
o som sagt köper ni däck oavsett var o dem går sönder på grund av fabrikationsfel är det bara att klaga hos dem ni har köpt däcken från..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roberto</i>
<br />..men det finns vad jag känner till bara 3 olika märke som erbjuder däck med vitdäcksida... o sava är inte den sämsta av dem..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad finns förutom Continental och Sava?
Har kört Continental whitewalls många år och är nöjd med tanke på mönstret som är av den klassiska typen. Klassiska scootermönster går ju inte att jämföra med racingdäcken på torr asfalt. Ändå får Continental högt betyg för att det är stabilt, håller länge, tål ordentliga påfrestningar och klarar hastigheter långt över tillverkarens rekomendationer. Negativt är att jag sladdade runt en hel del på blött underlag. Sedan är Continentaldäcket tyvärr rent estetiskt fulare än Sava (tycker jag) då den vita sidan är så bred (Kalle-Anka stuket).
Federico
<br />..men det finns vad jag känner till bara 3 olika märke som erbjuder däck med vitdäcksida... o sava är inte den sämsta av dem..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad finns förutom Continental och Sava?
Har kört Continental whitewalls många år och är nöjd med tanke på mönstret som är av den klassiska typen. Klassiska scootermönster går ju inte att jämföra med racingdäcken på torr asfalt. Ändå får Continental högt betyg för att det är stabilt, håller länge, tål ordentliga påfrestningar och klarar hastigheter långt över tillverkarens rekomendationer. Negativt är att jag sladdade runt en hel del på blött underlag. Sedan är Continentaldäcket tyvärr rent estetiskt fulare än Sava (tycker jag) då den vita sidan är så bred (Kalle-Anka stuket).
Federico