Bromsljus på V50R?
Bromsljus på V50R?
Funderar på att sätta bromsljus på min V50 när jag nu ändå har den i delar. Gillade inte närkontakten med en blå 240, innehållande gubbe i keps som tyckte att argumentet "Du måste väl för h-e sett att jag stod still!" var totalt ovidkommande.
Går det? Eller, klart det går, men hur?
Jag har fått en sådan där skum blå kontakt som öppnar när man bromsar, men hur skall jag koppla in den för att inte hela skiten ska kortslutas första gången jag bromsar.
Är det någon här som har gjort detta?
V50R -80 Silver
Går det? Eller, klart det går, men hur?
Jag har fått en sådan där skum blå kontakt som öppnar när man bromsar, men hur skall jag koppla in den för att inte hela skiten ska kortslutas första gången jag bromsar.
Är det någon här som har gjort detta?
V50R -80 Silver
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ryden</i>
<br />Funderar på att sätta bromsljus på min V50 när jag nu ändå har den i delar. Gillade inte närkontakten med en blå 240, innehållande gubbe i keps som tyckte att argumentet "Du måste väl för h-e sett att jag stod still!" var totalt ovidkommande.
Går det? Eller, klart det går, men hur?
Jag har fått en sådan där skum blå kontakt som öppnar när man bromsar, men hur skall jag koppla in den för att inte hela skiten ska kortslutas första gången jag bromsar.
Är det någon här som har gjort detta?
V50R -80 Silver
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du ska nog ha en kontakt som sluter när du bromsar, frågan är om V50 systemet klarar att lysa upp ytterligare en glödlampa.
Federico
<br />Funderar på att sätta bromsljus på min V50 när jag nu ändå har den i delar. Gillade inte närkontakten med en blå 240, innehållande gubbe i keps som tyckte att argumentet "Du måste väl för h-e sett att jag stod still!" var totalt ovidkommande.
Går det? Eller, klart det går, men hur?
Jag har fått en sådan där skum blå kontakt som öppnar när man bromsar, men hur skall jag koppla in den för att inte hela skiten ska kortslutas första gången jag bromsar.
Är det någon här som har gjort detta?
V50R -80 Silver
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du ska nog ha en kontakt som sluter när du bromsar, frågan är om V50 systemet klarar att lysa upp ytterligare en glödlampa.
Federico
Det borde väl gå att göra den där knaskopplingen med att använda jord från tändspolen som finns på tidiga Li150 S3 (och på en och annan vespa också väl?). Förutom problemet med att motorn dör om man bromsar när bromsljuset är trasigt:D Vet inte om det är att rekommendera men man kommer i alla fall runt problemet med orken i den vanliga ljuskretsen!
Fredrik
Fredrik
God morgon!
Ja, jag tror också att det är enda enkla alternativet, att koppla bromsljuset i serie med tändningens matarspole.
Men inte garanterat perfekt resultat och du får prova dig fram med styrka på lampan för att den både skall lysa bra och motorn skall funka även när du bromsar.
Men gör så här:
Lokalisera matarpolens jordkabel och lossa den från jord, löd på en kabel från spolen (t.ex. blå om man vill följa vespastandard)
Dra en blå kabel både till bromsljuslampa och bromsljuskontakt.
Jorda andra sidan på bromsljuskontakten.
Jorda andra sidan på bromljuslampan.
Testa med lampor runt 5 - 15W, testa både 6 och 12V. (eller mät fram vilken styrka du skall ha)
Se enkel skiss;

Ja, jag tror också att det är enda enkla alternativet, att koppla bromsljuset i serie med tändningens matarspole.
Men inte garanterat perfekt resultat och du får prova dig fram med styrka på lampan för att den både skall lysa bra och motorn skall funka även när du bromsar.
Men gör så här:
Lokalisera matarpolens jordkabel och lossa den från jord, löd på en kabel från spolen (t.ex. blå om man vill följa vespastandard)
Dra en blå kabel både till bromsljuslampa och bromsljuskontakt.
Jorda andra sidan på bromsljuskontakten.
Jorda andra sidan på bromljuslampan.
Testa med lampor runt 5 - 15W, testa både 6 och 12V. (eller mät fram vilken styrka du skall ha)
Se enkel skiss;

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
du ska nog ha en kontakt som sluter när du bromsar, frågan är om V50 systemet klarar att lysa upp ytterligare en glödlampa.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag funderade på det också och tänke eventuellt sätt in lysdioder, typ någon av dessa lösningar.

Går det att kombinera med "knaskopplingen" eller måste man välja glödlampa för den lösningen?
V50R -80 Silver
du ska nog ha en kontakt som sluter när du bromsar, frågan är om V50 systemet klarar att lysa upp ytterligare en glödlampa.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag funderade på det också och tänke eventuellt sätt in lysdioder, typ någon av dessa lösningar.

Går det att kombinera med "knaskopplingen" eller måste man välja glödlampa för den lösningen?
V50R -80 Silver
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Går det att kombinera med "knaskopplingen" eller måste man välja glödlampa för den lösningen?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Nix, "knaskopplingen" kräver glödlampa...
- Nix, "knaskopplingen" kräver glödlampa...
Skulle någon kunna hjälpa mig med att mäta spänningen på en V50, min är fortfarande i delar.
Dels spänningen vid tomgång och dels vid fullvarv.
Funderar på att använda lysdioder för att hålla elförbrukningen nere, men jag måste veta spänningsintervallet för att beräkna kretsen.
/Anders
V50R -80 Silver
Dels spänningen vid tomgång och dels vid fullvarv.
Funderar på att använda lysdioder för att hålla elförbrukningen nere, men jag måste veta spänningsintervallet för att beräkna kretsen.
/Anders
V50R -80 Silver
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Lysdioder är inte dumt alls på en V50. Huvudlampan är ju bara på 15W eftersom elsystemet är så klent. Då måste du dock sätta bakljuset parallellt med huvudstrålkastaren eftersom systemet med att seriekoppla bakljus och strålkastare inte fungerar med lysdioder. Jag skulle dock sätta vissa dioser omvänt så man utnyttjar både negativa och positiva halvperioden.
Räkna med en spänning mellan 4.5 och 7V - vid högre varv shuntar strålkastaren men det kan vara vettigt med någon form av säkring om strålkastar-lampan skulle gå sönder, annars kan spänningen bli över 15V. En likriktare och en switchad lysdioddrivare är givetvis bäst men kanske onödigt komplicerat.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ryden</i>
<br />Skulle någon kunna hjälpa mig med att mäta spänningen på en V50, min är fortfarande i delar.
Dels spänningen vid tomgång och dels vid fullvarv.
Funderar på att använda lysdioder för att hålla elförbrukningen nere, men jag måste veta spänningsintervallet för att beräkna kretsen.
/Anders
V50R -80 Silver
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Räkna med en spänning mellan 4.5 och 7V - vid högre varv shuntar strålkastaren men det kan vara vettigt med någon form av säkring om strålkastar-lampan skulle gå sönder, annars kan spänningen bli över 15V. En likriktare och en switchad lysdioddrivare är givetvis bäst men kanske onödigt komplicerat.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ryden</i>
<br />Skulle någon kunna hjälpa mig med att mäta spänningen på en V50, min är fortfarande i delar.
Dels spänningen vid tomgång och dels vid fullvarv.
Funderar på att använda lysdioder för att hålla elförbrukningen nere, men jag måste veta spänningsintervallet för att beräkna kretsen.
/Anders
V50R -80 Silver
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Lysdioder tycker normalt inte om spänning på fel håll...så likriktning är nog ett måste om man nu skall använda lysdioder.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Enklast och bäst är väl att vända hälften av dem åt andra hållet? Ifall man verkligen har växelspänning alltså.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<br />Lysdioder tycker normalt inte om spänning på fel håll...så likriktning är nog ett måste om man nu skall använda lysdioder.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Enklast och bäst är väl att vända hälften av dem åt andra hållet? Ifall man verkligen har växelspänning alltså.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Såg att ELFAs högintensiva inte klarade mer än 5V backspänning och då faller iden med att vända hälften. Kort sagt, instämmer i att det behövs en likriktare.
Däremot kan man nog skippa den switchade omvandlaren jag skrev om tidigare. En diod behöver inte mer än 20mA och med 2.2V framspänning & 2 kedjor med vardera 2 dioder i serie blir förlusteffekten bara (6-4.4)*0.04=64mW, dvs inga problem alls för ett seriemotstånd. Men visst kan man "lyxa till det" med en drivare som ger konstant ström.
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Lysdioder tycker normalt inte om spänning på fel håll...så likriktning är nog ett måste om man nu skall använda lysdioder.
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Däremot kan man nog skippa den switchade omvandlaren jag skrev om tidigare. En diod behöver inte mer än 20mA och med 2.2V framspänning & 2 kedjor med vardera 2 dioder i serie blir förlusteffekten bara (6-4.4)*0.04=64mW, dvs inga problem alls för ett seriemotstånd. Men visst kan man "lyxa till det" med en drivare som ger konstant ström.
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Lysdioder tycker normalt inte om spänning på fel håll...så likriktning är nog ett måste om man nu skall använda lysdioder.
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Såg att ELFAs högintensiva inte klarade mer än 5V backspänning och då faller iden med att vända hälften. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför då? Vänder du hälften åt andra hållet, begränsar de som är vända åt "rätt" håll backspänningen till 1,6 volt (typiskt framspänningsfall för en röd lysdiod).
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<br />Såg att ELFAs högintensiva inte klarade mer än 5V backspänning och då faller iden med att vända hälften. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför då? Vänder du hälften åt andra hållet, begränsar de som är vända åt "rätt" håll backspänningen till 1,6 volt (typiskt framspänningsfall för en röd lysdiod).
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Sant, det borde fungera.
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Såg att ELFAs högintensiva inte klarade mer än 5V backspänning och då faller iden med att vända hälften. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför då? Vänder du hälften åt andra hållet, begränsar de som är vända åt "rätt" håll backspänningen till 1,6 volt (typiskt framspänningsfall för en röd lysdiod).
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Såg att ELFAs högintensiva inte klarade mer än 5V backspänning och då faller iden med att vända hälften. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför då? Vänder du hälften åt andra hållet, begränsar de som är vända åt "rätt" håll backspänningen till 1,6 volt (typiskt framspänningsfall för en röd lysdiod).
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">