Touring 150 cc – 1957

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Touring 150 cc – 1957

Post by Erling »

Hej!
Har nyligen köpt en vespa som jag behöver fråga lite kring – och är tacksam för goda råd/tips!
Har sett att bl a VESPARULES och HARK har renoverat denna modell. (tror jag)

<b>Förgasaren:</b>
Eftersom detta system med 5%-förgasaren är helt nytt för mig så undrar jag var man kan hitta en tydlig sprängskiss över förgasaren, som detaljerat visar munstycken,justeringsmöjligheter mm. Jag har sen tidigare den ”vanliga” tecknade sprängskissen, men undrar om det finns något bättre/tydligare. (kan skapligt 2%-varianten eller den slidmatade motorn)
<b>Utrymmet i förgasarluckan </b> måste vara gjort för barnahänder – eller hur…… hur tusan kommer man åt att jobba där? Måste man verkligen ta loss allt för att rengöra/justera mm.

<b>Fotbromsen</b>
Hur justerar man <u>NER </u>fotbromspedalen.. Vajerfästet längst bak vid motorn är väl den enda möjligheten man har, eftersom justerskruvarna strax framför (2 skruvar) endast reglerar vajerhöljet??
<b>Ska det finnas bromljus </b>på denna modell – med elkontakt? (som jag inte hittar)

Mvh

Erling
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

<b>Förgasaren:</b>
Sprängskiss på gasaren: (eller är det denna du redan har?)
http://www.scooterhelp.com/manuals/VL3. ... ual/11.jpg
Denna förgasaren är mer lik andra förgasare från den tiden och inte så vespaspecifik som d:o för slidmatade.

Ja, visst är det svårt att komma åt i förgasarluckan, men att lossa förgasaren och ta ut den går snabbt så det är i allfall hur jag brukar jobba när det gäller rengöring och liknande.

<b>Fotbromsen</b>
Det är bara att släppa på vajern... bak vid motorn eller vid bromspedalen, båda alternativen funkar.
Är dock inte med på vilka två skruvar du menar, strax framför vadå?

Kommer inte ihåg om det skall finnas bromsljus på just en 57...kontakten skall isåfall se ut som 82783 på http://www.scooterhelp.com/manuals/VB1. ... ual/46.jpg
Att titta i baklampshuset kan ju också ge ledtrådar om detta nu är original. Ofta utbytt, så även på tiden då det begav sig.

/C
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

En hel del av de svensksålda Touringarna 57-58 hade eftermonterat bromsljus med en dragande kontakt som sitter i höjd med nedre bakre stötdämparbulten. Ifrån kontakten går en fjäder eller ståltråd till bakbromsarmen. Den setter väldigt utsatt där och kunde lätt skadas vid terrängkörning, ibland hänger bara 2 sladdar kvar..


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Exaktemente. En sån sitter på min.
Men var de eftermonterade? Så här ser min ut. (sprängskisser från GS-55)
/P
Image

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />En hel del av de svensksålda Touringarna 57-58 hade eftermonterat bromsljus med en dragande kontakt som sitter i höjd med nedre bakre stötdämparbulten. Ifrån kontakten går en fjäder eller ståltråd till bakbromsarmen. Den setter väldigt utsatt där och kunde lätt skadas vid terrängkörning, ibland hänger bara 2 sladdar kvar..


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Enligt den FINSKA expertisen som var på besök i mitt garage häromåret så har de SVENSKA ofta en sådan. Men såväl han som jag kan ju vara ute och cykla! Denna modell såldes f.ö inte alls i Finland verkar det som. Men jag har en i Finland nu! Fler som långtidsparkerar sina scooters i grannländer:D ?


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Väldigt tveksam till att ni skulle cykla, men det står i alla fall "bromslyse" i COMO:s reklam från 1957.
Färg: Medelhavsblå
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Enligt den FINSKA expertisen som var på besök i mitt garage häromåret så har de SVENSKA ofta en sådan. Men såväl han som jag kan ju vara ute och cykla! Denna modell såldes f.ö inte alls i Finland verkar det som. Men jag har en i Finland nu! Fler som långtidsparkerar sina scooters i grannländer:D ?


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Erling

Post by Erling »

Man kan verkligen lita på detta Forum - alltså att alltid få svar. <b>Toppen!</b>
Till Calle; de där med 2 skruvar kanske var en ovanligt korkad nybörjarfråga - som jag borde förstå utan att fråga?? :oops:
Men jag menar justerskruvarna längst bak - direkt på höger sida om vajerfästet. När jag skruvar där så händer inget med själva vajern, utan endast vajerhöljet. Vajern går ju fritt i alla fall!?
Vilken funktion har dessa justerskruvar? :oops: :oops:

En ny fråga:
Eftersom batteri finns med ursprungligen så undrar jag om någon har någon kopplingsskiss, som eliminerar behovet av batteri.

Erling
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

är det kanske justerskruvarna till växelvajrarna du menar?
18661 på http://www.scooterhelp.com/manuals/VB1. ... ual/29.jpg
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Jag har inget bromsljus på min.
Det behös inte på så gamla maskiner sa dom när jag
besiktigade min.

/Hans
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En ny fråga:
Eftersom batteri finns med ursprungligen så undrar jag om någon har någon kopplingsskiss, som eliminerar behovet av batteri.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag hoppade över batteriet, fick hjälp av Calle i denna tråden http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=890 , jag gjorde ett kopplningsschema. Skall se om jag hittar det.

/Hans
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag hoppade över batteriet, fick hjälp av Calle i denna tråden http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=890 , jag gjorde ett kopplningsschema. Skall se om jag hittar det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad är en "Likriktare" som det refereras i i ovan nämnda tråd? Låter som något jag skulle behöva på min touring kanske...
Erling

Post by Erling »

<b>Calle </b>- jag börjar undra om förra ägaren har monterat fel??

På <u><b>fotbromsvajern </b></u>(på min vespa) sitter justerskruvarna som jag talar om - S1205 + 15451 - samma, om jag ser rätt som de till <u>växelvajern</u>.
<b>Hark </b>- om Du hittar kopplingschemat så vore det värdefullt att få se!

Erling
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

justerskruv bakbroms;
Det sitter en justerskruv även till bakbromsen, men det är bara en, den sitter i närheten av bulten som håller svingen i motorblocket.
Så förstår inte riktigt hur man kan få till två justerskruvar till en vajer.... Skulle vara skoj att se en bild :)

Likriktare...well, en diodbrygga som fixar likström av växel d:o. Och en glättningskondensator behövs också. [Bustamente, säg till om du behöver skiss etc]
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Likriktare...well, en diodbrygga som fixar likström av växel d:o. Och en glättningskondensator behövs också. [Bustamente, säg till om du behöver skiss etc]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tackar, en skiss vore inte dumt. Var köper man glättningskondensatorn? Kunde ja få likström till tutan så skulle det lösa alla mina problem. Kör utan tuta nu... Inte min mening att ta över tråden, sorry Erling om jag tränger mig på...
Erling

Post by Erling »

Du tränger Dig verkligen INTE på - enbart roligt med flera röster
!
Det där med likström - krävs det inte ett batteri då? (jag tänkte vara utan det)
<u>Calle</u>: Har tyvärr inte lärt mig hur man lägger in bilder(fast jag har sett instruktioner tidigare).....

<b>Ska skruva lite idag och försöka komma vidare....</b>
Återkommer om jag behöver - tack tillvidare....

Erling
Erling

Post by Erling »

Nu först ser jag Calles info om likström...

Erling
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Var nere i garaget nyss och tittade lite på tutproblemet. Visade sig vara mer strul. Skapar en ny tråd eftersom mina problem är av annan art och därför bara gör denna tråd virrig...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det där med likström - krävs det inte ett batteri då? (jag tänkte vara utan det)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nix, behöv s inte...tänk på alla dina elprylar i hemmet som går på 230V växelström och där elektroniken egentligen kräver likströmm samma grj där.
Erling

Post by Erling »

<b>Nu ÄNTLIGEN </b>upptäckte jag att den saxsprint som satt i pedalen <u>INTE </u>fungerade!
Det skall däremot vara en <u>särskild sprint </u>som låser pedalen och hindrar den att <u>gå upp för högt</u>, som var mitt bekymmer.
Hur än jag försökte skruva/justera vajern så hände inget av naturliga skäl.
<b><font color="red">Skam den som ger sig......</font id="red"></b>

Erling
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Aha!

Så det var den som saknades :D

Som en tillfällig lösning kan du kapa till en försänkt maskingängad skruv tills du hittar rätt sprint.
Eller en sådan nit som sitter till fotlistsatserna brukar också passa bra där.
Erling

Post by Erling »

Tack Calle - Du är en fantastiskt kunnig och hjälpsam man.....

Erling
Post Reply