Lambretta E

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Lambretta E

Post by Lucas »

I veckan dök det upp följande på Blocket www.blocket.se/vi/10825062.htm?ca=21_s
Säljaren har efter moget övervägande av de råd som strömmat till, och efter konsultation hos sakkunnig, kommit fram till följande beslut inför dagens försäljning:
* Bud på distans godtas. Alla bud är givetvis bindande. Säljaren tillämpar fri prövningsrätt av bud, vilket främst avser en bedömning av om köparen har för avsikt att exportera Lambrettan, vilket säljaren uttryckligen försöker förhindra. Köparen får skriva på en överenskommelse om att inte exportera Lambrettan efter köpet.stans hinner till kl 9 idag lämna bud.
* Visning sker på Skolgatan 11 i Lund lördag den 10/2 mellan klockan 13 och 14.30.
Skriftliga bud på distans lämnas senast lördag 10/2 klockan 9 till leif.bredford@hotmail.com. De ska vara märkta Lambrettabud.
* Bud lämnas såväl på distans som på plats enligt följande mall:
Jag bjuder XXX kr för Lambrettan.
Namn och adress:
Telefonnummer där jag kan nås efter 17 på lördag:
Medlemskap i någon märkesklubb eller motorhistoriskt sällskap, i så fall vilket:

Påverkad, ja. Men absolut "INTRESSANTAST" är att det tagits in E! Då finns det med all sannolikhet mycket mer i gömmorna!!! Tänk Er hur många A och B vi ska hitta!!!
Jag har funderat ut ett finurligt bud, som precis är 1kr högre än ditt. Var med och bjud

Upplysningsvis så säljs just nu en komplett E på ebay.it http://cgi.ebay.it/LAMBRETTA-125E-1954_ ... dZViewItem
Transporten till Sverige går på ca 3.500
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by växjö »

Marknadsekonmi = "sälj kromade delar så kan du köpa vanliga delar + saknade delar + renovera för ersättnaingen". Du Capito = rätt pris = hela delar + kromets kvalite /Watsson
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Ok, kanske något i den riktningen... Jag blev något ställd när telefonen ringde i fickan och Leifs röst hördes från Lund. Mitt bud på hans E-2 vann. Min idee om att antingen ha en handstartad oliv grön E med lunchkorg eller min ungdoms 16 års Fprim eller en häftig FII, kan alla förverkligas. Nu ska E-n hämtas och inventeras, FII delarna hamnar troligen på FI-2an. Mest troligt är att E-n rullar ut först, om motorn är ok då syskonens F-motorer inte är klara än. /Tomas
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Image
E, en behändig maskin, som lätt bärs ner i källarrummet. Här i avklädd ram med 70-talets röda flake. Den shoppertrimmade cylinder har lyfts, innan motor och växel ska till att disikeras. Framgaffeln tillhör en FII. /tomas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kan inte låta bli att tycka att det är synd att originalrenovera den.
Vore kul att se en bild på limpan.
Vad var det för förgasare förresten? En Dellorto SS? ;)
/P
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Inget är beslutat än, prövar olika alternativ, leker med olika lösningar efterhand som det skruvas isär. Tänker inte lacka om E-en nu, snarare få den i körbart skick för prova in alla delar.
Ägarkedjan är under upprullning.

Image
RÖD: Avkapad orginal E bensköld, med pålagd plåt. GRÅ: Orginal F bensköld

Image

E-ens cylinder med insug uppborrat från 14mm till 22mm, spolkanalen vidgad i cylindern men ej ner i vevhuset! Utbläset orört. Kolven urtagen samt planad på toppen mot kanalerna. Toppen sänkt med 1,65 + tätnings brickan.
Energi in = rörelse energi + värme. Maskinen gjorde ca 80, och har gått mycket, mycket varmt... blåanlöpt invändigt

Styre, ryggstöd och bönpall som shopperns byggdes med saknas. / tomas
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

När jag idag på sportlovet sitter i skidliften i Borlänge, får jag per telefon en för mig intressant nyhet; 3st Lambretta 125E togs in i Sverige 1953!!! 2st är kända, är månne detta den 3'e..?
Fick där jag satt, kick att gräva lite djupare och få fram lite mer kött till Frans Holländers E/F register som försöker fastställa när egentligen E blev F. /tomas
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Någon typning eller första registrering 195? har inte hittats.
Registrerad som Lambretta Sport 1954: /A23996 56-57: Per Folkesson,
57: Per-Olof Månsson, 57-60: Ingemar Agrell,
60-62: Virshus Ausinsch, 62-63: Lambretta Sevice,
63-64: Stefan Bodin. Som /L71 64-67: Lennart Simmons,
67: Kurt Karlsson, 67: Hässleholms Cykelaffär.
Som /L1736 68-74: Tim Fagrell bygger shopper 1971 /M4086 sen DYJ746.
74-07 Jörgen Fogelquist. 1976 avregistrerad av VV.
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Har nödgats stuva undan scootrarna ett tag, plötsligt gavs nämligen tillfälle att revertera och lägga om taket på mitt hus.
Men, en av våra spejare är denna helg i Milano för skaffa A-, E- o F-delar. På min önskelista står bla "handstart till E". Den dök nämligen upp som detalj på casalambretta.it's nya lista för 2007, spännande. /tomas
Post Reply