Avgastemperaturmätare, anyone?
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Avgastemperaturmätare, anyone?
Avgastemperaturmätare verkar ju som en klok investering på sitt lilla trimmade kit. Någon som har erfarenhet och kan dela med sig? Var köper man en t ex?
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
har köpt men inte instalerat, gickpå en typ 800:- med mätare, sladd och frakt från usa.
www.aircraftspruce.com
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
www.aircraftspruce.com
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Jag köpte min på den lokala scooterbtuiken i GBG. En Westach från Staterna. Monteras lämpligen gummiupphängd, en bra installation är ett måste då dom är himla känsliga för vibbar. Jag tog en hålsåg och drog upp ett skapligt hål i handskfacket (PX), då räckte kablen ner precis. Sedan skruvade jag fast en bit gummiduk med lite mindre hål än mätarhuset i, som jag sedan stoppade i mätaren i. Ingen ströminkopppling krävs om du inte ska ha lampa då för svenska mörka höstkvällar, vilket faktiskt kan vara lämpligt har jag märkt. Givaren fästes medelst medskickat rostfri slangklammer och det enda ingrepp på avgasröret du behöver göra är att borra ett hål ett visst avstånd från kolven. Detta finns noga beskrivet i medföljande papper.
Sen är det bara att ge sig ut på cannonball och köra ifrån folk!
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Sen är det bara att ge sig ut på cannonball och köra ifrån folk!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Den mäter avgastemperaturen, och skvallrar direkt om motorn går för varmt (magert) eller kallt (fett). Helt underbart att ha när man ligger och kör långt på t ex motorväg, man ser på en gång om motorn håller på att överhetta. Mycket enklare att få till bestyckningen när man ser den resulterande temperaturen på en gång.
Ingen ny uppfinning, piloter av ultralätta flyplan med tvåtaktsmotorer har förlitat sig på dessa sen urminnes tider, så även förare av veteran-tvåtaktsracers.
Mvh
guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Får man vara lite puckad och fråga vad en sådan "apparat" gör? Är bara lite nyfiken...
/Ray
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Ingen ny uppfinning, piloter av ultralätta flyplan med tvåtaktsmotorer har förlitat sig på dessa sen urminnes tider, så även förare av veteran-tvåtaktsracers.
Mvh
guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Får man vara lite puckad och fråga vad en sådan "apparat" gör? Är bara lite nyfiken...
/Ray
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Men jag har hört att det är väldigt svårt att veta exakt vad som är för varmt på just min hoj. Samma placering på två likadana kan ge olika utslag. Eller?
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Men jag har hört att det är väldigt svårt att veta exakt vad som är för varmt på just min hoj. Samma placering på två likadana kan ge olika utslag. Eller?
/Jonas M
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är nog så, men om man har bestyckat rätt och motorn går bra så kan man kanske få en normaltemp för sin egen motor, sedan kan man snabbt se om den förändras när man kör och på så sätt undvika nyp eller motorhaveri.
jag har ingen mätare själv men de jag har provkört gav väldigt snabbt utslag på hur man körde, t.ex. räcker det att segdra uppför en kort backe och mätaren visar direkt en tempökning. jag skulle kunna tänka mig att det är en skön sak att ha vid långkörningar i högre hastighet. frågan är bara var man gömmer den, kan inte tänka mig en stor mätare synligt.
Federico
<br />Men jag har hört att det är väldigt svårt att veta exakt vad som är för varmt på just min hoj. Samma placering på två likadana kan ge olika utslag. Eller?
/Jonas M
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är nog så, men om man har bestyckat rätt och motorn går bra så kan man kanske få en normaltemp för sin egen motor, sedan kan man snabbt se om den förändras när man kör och på så sätt undvika nyp eller motorhaveri.
jag har ingen mätare själv men de jag har provkört gav väldigt snabbt utslag på hur man körde, t.ex. räcker det att segdra uppför en kort backe och mätaren visar direkt en tempökning. jag skulle kunna tänka mig att det är en skön sak att ha vid långkörningar i högre hastighet. frågan är bara var man gömmer den, kan inte tänka mig en stor mätare synligt.
Federico
Smältpunkten för aluminium är i princip densamma på alla motorer, och det är den som är intressant i sammanhanget. När motorn går varm, är det ju kolvtoppen (alu) som smälter, och som sedan orsakar nyp eller igenlimmade kolvringar. Och temperaturen som du mäter är ju den -faktiska- förbränningstempen, dvs det spelar ingen roll vilken typ av kylning du har eller så. Alut smälter oavsett, om du ligger över 700 grader en längre stund.
Konsensus ute i världen tycks vara:
temp < 600 C = för fet gång. Bestycka om.
temp > 600 <= 650 = bra
temp > 650 = dåligt, kolla bestyckning.
temp > 700 = mycket dåligt, bestycka om
temp > 800 = katastrof inom kort, stanna motorn nu! Bestycka om.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Men jag har hört att det är väldigt svårt att veta exakt vad som är för varmt på just min hoj. Samma placering på två likadana kan ge olika utslag. Eller?
/Jonas M
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Konsensus ute i världen tycks vara:
temp < 600 C = för fet gång. Bestycka om.
temp > 600 <= 650 = bra
temp > 650 = dåligt, kolla bestyckning.
temp > 700 = mycket dåligt, bestycka om
temp > 800 = katastrof inom kort, stanna motorn nu! Bestycka om.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Men jag har hört att det är väldigt svårt att veta exakt vad som är för varmt på just min hoj. Samma placering på två likadana kan ge olika utslag. Eller?
/Jonas M
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Hur långt ifrån cylindern ska man montera givaren för att inte färskgasen, som passerar igenom och studsar tillbaka pga trimpipan, ska kyla givaren och ge "felaktigt" låga värden?
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
Enligt instruktionerna som medföljer kitet. Har för mig att det rör sig om c:a 15 cm från -kolven- dvs avståndet skall mätas från kolvsidan, inuti avgasflänsen.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Hur långt ifrån cylindern ska man montera givaren för att inte färskgasen, som passerar igenom och studsar tillbaka pga trimpipan, ska kyla givaren och ge "felaktigt" låga värden?
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Hur långt ifrån cylindern ska man montera givaren för att inte färskgasen, som passerar igenom och studsar tillbaka pga trimpipan, ska kyla givaren och ge "felaktigt" låga värden?
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Ok, har beställt ett kit nu. Förhopningsvis är det pengar man tjänar in i slutändan. Det argumentet körde jag vid budgetförhandlingarna hemmavid i alla fall 
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)

/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
En sak att lägga på minnet dock: mätarna är vibrationskänsliga. När du monterar den, se till att använda gummibussningar eller annan form av vibrationsdämpning så att den fungerar under färd.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Ok, har beställt ett kit nu. Förhopningsvis är det pengar man tjänar in i slutändan. Det argumentet körde jag vid budgetförhandlingarna hemmavid i alla fall
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />Ok, har beställt ett kit nu. Förhopningsvis är det pengar man tjänar in i slutändan. Det argumentet körde jag vid budgetförhandlingarna hemmavid i alla fall

/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Patrik, vibrerar motorn mer efter monteringen?? Mystiskt.
Jag och Martin har iaf monterat våra mätare nu. Finns ett par bilder i tråden "Vårtur". Det är skönt att se på mätaren att tempen stannar på en vettig siffra under längre sträcckor på jämn gas. Jag har strax över 1200 F på fullt och har sett 1230 F som mest i lite uppförsbacke på runt 1/4 gas. Extra kul är ju att man kan läsa av vilken ändring i förgasaren som gör skillnad i temperatur på ett visst gaspådrag.
Jag och Martin har iaf monterat våra mätare nu. Finns ett par bilder i tråden "Vårtur". Det är skönt att se på mätaren att tempen stannar på en vettig siffra under längre sträcckor på jämn gas. Jag har strax över 1200 F på fullt och har sett 1230 F som mest i lite uppförsbacke på runt 1/4 gas. Extra kul är ju att man kan läsa av vilken ändring i förgasaren som gör skillnad i temperatur på ett visst gaspådrag.
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact: