Reed-insug - allmän vev-fråga...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Reed-insug - allmän vev-fråga...

Post by bufflig »

Hej alla trimgurus:)!

Jag har en liten grej jag undrat över, men inte vågat fråga:oops:...
Säg att man konverterar till reedinsug, vilket innebär (enligt bland annat Polinis instruktioner) att kompressionsplattan i princip helt tas bort och man också öppnar lite extra i vevhuset vid sidan av insuget. Vad har man då för glädje av en mer öppnad vev (alltså en vanlig racingvev, inte en fullcirkelvev)? Det är ju inte vevstyrning längre... Är trimvevarna i övrigt så pass mycket bättre (mer välbalanserade, bättre lager etc) att man byter därför, eller kan man med gott samvete helt enkelt behålla orginalveven? Har racingvevar någon annan effektfördel än den förändrade insugsdurationen vid vevstyrning?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Tar du bort komrepssionsplattan, och sätter i reed, så övergår du helt till att styra insuget med tryckpulser. Det spelar alltså ingen roll (iallfall inte för insugets öppettid) vilken vev du kör med.

Däremot så vill du ju få in så mycket soppa som möjligt, och alltså inte ha en vev som hindrar soppan från att komma in.

Orginalveven brukar funka fint om man konverterar till reed, men för mera extrema konveteringar så bör man nog byta till antingen full circle eller lippen-vev. Och balansera dom noga så dom håller.

Mvh

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Hej alla trimgurus:)!

Jag har en liten grej jag undrat över, men inte vågat fråga:oops:...
Säg att man konverterar till reedinsug, vilket innebär (enligt bland annat Polinis instruktioner) att kompressionsplattan i princip helt tas bort och man också öppnar lite extra i vevhuset vid sidan av insuget. Vad har man då för glädje av en mer öppnad vev (alltså en vanlig racingvev, inte en fullcirkelvev)? Det är ju inte vevstyrning längre... Är trimvevarna i övrigt så pass mycket bättre (mer välbalanserade, bättre lager etc) att man byter därför, eller kan man med gott samvete helt enkelt behålla orginalveven? Har racingvevar någon annan effektfördel än den förändrade insugsdurationen vid vevstyrning?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Tar du bort komrepssionsplattan, och sätter i reed, så övergår du helt till att styra insuget med tryckpulser. Det spelar alltså ingen roll (iallfall inte för insugets öppettid) vilken vev du kör med.

Däremot så vill du ju få in så mycket soppa som möjligt, och alltså inte ha en vev som hindrar soppan från att komma in.

Orginalveven brukar funka fint om man konverterar till reed, men för mera extrema konveteringar så bör man nog byta till antingen full circle eller lippen-vev. Och balansera dom noga så dom håller.

Mvh

Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack Guran, då var jag inte helt ute och cyklade:)!

mvh
Patrik
Post Reply