Dessa fantastiska flygnde maskiner - Vespa 50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Classic Motor - med lite förhandlingar med Thomas Sjölund<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he, lycka till! :D Utan att snacka skit: den mannen är det inte lätt att förhandla med. Extremt lång tid tar allting också, bara så att ni vet... :twisted: :twisted: :twisted:

Scooterhälsningar

/ Fredrik

PS. Ta mig inte så bokstavligt - han är säkert snäll och trevlig! 8) DS.

/ Fredrik
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Hej!
Jag har också en sådan som Din, blizzy (tror jag) och försöker lära mig lite om Vespa 50 i allmänhet, men det tycks vara en djungel, och svårt att svara på även för experter...

Mvh

Erling<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej igen, Erling!

Här kommer lite fakta om Vespa 50 ur tidningen Motor från 1966. Kanske det kan vara av intresse? (Ursäkta att jag sabbar tråden med två sådana kolosser till bilder. Det är mest för att de ska gå att printa ut för den som vill). Håll tillgodo!

Image

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

min va röd från början,men nu ser den ut som en färgkarta<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Eriks blå Vespa 50 är renoverad av en kille som heter Henrik Johnsson och som tidigare jobbade som mek på EM. Det finns ett reportage om den i ett halvgammalt nummer av Scooteristen, vill även minnas att den var omslagshoj.

Vespa 50S såldes som ny som lätt mc, och då förstår du varför den blev en försäljningsflopp i Sverige. Körkort, skatt mm mm för att köra en maskin på 2,5 hk och som gör 65 km/h (ungefär, väl?). När man istället för ungefär samma pengar kunde köpa en Primavera 125?

Jag minns en enda maskin, på dåvarande Vespa-Service i Masthugget i Göteborg, och den stod där osåld länge. Så ja, svensksålda Vespa 50S är ovanliga.

Och ja, jag tror att den i Sverige bara såldes i vitt. Så gjorde importören nästan alltid i Sverige, på den tiden. Gamla Popolino först i rött, sedan i babyblått. Touring i metallicblått. Sprint i silver. SS först i rött, sedan i påfågelblått. Rally 180 först i orange, sedan i blått. Rally 200 i flaggblått. Och så vidare.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Erling

Post by Erling »

Terraplane Blues

<font color="blue"><b>JÄTTEHYGGLIGT.........</b></font id="blue">

Mvh

Erling
Post Reply