Lambretta trim

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
SoulBoy
Lärling
Lärling

Lambretta trim

Post by SoulBoy »

Står i begrepp att köpa delar för min dl125:a. Jag hade tänkt mig att välja ett Mugello men nu är jag lite nyfiken på Imola-kitet. Vad jag har förstått så är Mugellon lite mer lagomtrim. Drar man på sig en massa extra besvär för några få hk till om nu skulle välja Imola istället?

/Ronny
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om du avser att köra imola får du i allafall se till att ha en racevev och lite starkare fjädrar i kopplingen, kanske behövs 11-fjädrarslösningen till Imola (5xvanliga, 5x standard till PX utanpå vanliga + 1x centerfjäder)
kanske räcker 10 fjädrar (5xoriginal + 5xpx)

annars samma fix i motorn t imola som t mugello.

VH/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du är även tvungen att ha förgasaren på höger sida dvs tvungen att kapa bort batterihyllan med ett Imola, det slipper du med Mugellot. Ett Mugello kan du köra med orginalvev (om den är -fräsch- alltså...inget gammalt gistet vevparti...). Rätt uppsatt kan du få ut runt 20hp med ett Imola, men då är det med expansionskammare och hela middevitten. Kostar många kronor. Ett Mugello (oputsat) kanske du kommer upp i 15-16hp med exp. kammare.

Jag kör med ett Mugello 186 på min TV175, med en PHBH 28mm förgasare + clubmanblås. Man blir ju inte livrädd när man drar på, men det är riktigt stark och man kan ligga och cruisa i 90-100 utan probs. Lite starkare än en orginal 200-spis. Duger åt mig. Har inte bytt något i motorn förutom att fräscha upp kedjan och framdrevet, och det verkar funka bra. Har kört en hel del långturer med den i sommar.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SoulBoy</i>
<br />Står i begrepp att köpa delar för min dl125:a. Jag hade tänkt mig att välja ett Mugello men nu är jag lite nyfiken på Imola-kitet. Vad jag har förstått så är Mugellon lite mer lagomtrim. Drar man på sig en massa extra besvär för några få hk till om nu skulle välja Imola istället?

/Ronny
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det handlar också om vilken motorkaraktär du vill ha. Utan att ha kört Imola tror jag mig veta att det är högvarvigare-racigare, medan Mugello ger dig en lugnare och mer råstark motor.

Jag kör med Mugello 200 sedan tre år och är grymt nöjd http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1399

Fast inget mes ändå, "herregud vad den gick - och vad den lät!!" som en arbetskamrat uttryckte saken när jag kört ifån honom vid ett grönljus :twisted:

/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

är det bara imola och mugello som gäller som trim till lambrettor under 200cc? finns det annat på marknaden?

Niklas E:s gamla trimtips för originalcylindern fick ju en 175/150cc att gå bättre än en original 200cc lambretta (alltså 13-14hk eller mer). men det kanske är bristen av pålitlighet hos en gjutjärnscylle som är problemet. annars är ju några slipstift billigare än en grovhuggen mugellocylinder.

måste säga att de mugello jag har inspekterat är lite sådär i gjutningen om man jämför med TS1 eller en malossi till Vespa. men det spelar ju ingen roll hur en port ser ut inuti motorn om den fungerar bra ändå.

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det finns annat trim också, men inte med Nicasil + aluminium.

Vilka som finns kan man läsa om här:

http://www.lcgb.co.uk/workshop/bolton.html

Man kan såklart trimma själv, men ett Mugello kostar inte mycket, och man får en väldigt bra och driftsäker cylinder. Och, inte minst, en kolv som är hästlängder bättre än Lambretta orginal.

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />är det bara imola och mugello som gäller som trim till lambrettor under 200cc? finns det annat på marknaden?

Niklas E:s gamla trimtips för originalcylindern fick ju en 175/150cc att gå bättre än en original 200cc lambretta (alltså 13-14hk eller mer). men det kanske är bristen av pålitlighet hos en gjutjärnscylle som är problemet. annars är ju några slipstift billigare än en grovhuggen mugellocylinder.

måste säga att de mugello jag har inspekterat är lite sådär i gjutningen om man jämför med TS1 eller en malossi till Vespa. men det spelar ju ingen roll hur en port ser ut inuti motorn om den fungerar bra ändå.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

coolt!

någon som räknat på skillnaden mellan att renovera en kass lambrettamotor med mugello jämfört med att renovera original.

Federico
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Det blev ett Mugello + lite annat smått och gott till slut.

Hur är det med drive-ratio? Bör den sänkas? Original så är den ju 6.13 på en dl125. Med 17 kuggar på framdrevet så kommer jag ner till 5.41. Är det tillräckligt?

/Ronny
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Svårt att säga rakt av, det beror bl a på vilket avgassystem du tänker köra med också. Varvglad motor kontra råstark motor kräver olika utväxlingar.

Med Mugello plus ett lågvarvsoptimerat blås (JL Road, Clubman t ex) borde du kunna hamna hyfsat rätt. På min Mugello-utrustade DL200 är jag nere runt 4,8 (DL200-låda, 19 fram, 46 bak) och det funkar perfekt.

Tror
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">]Det blev ett Mugello + lite annat smått och gott till slut. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- härligt!

Du borde sänka den lite men det är beroende på vad du eftersträvar för körstil (och naturligtvis vilket blås etc. etc som Jens skriver) men man får också komma ihåg att Mugello varvar mer och klarar också att varvas mer än originalcylle.
Post Reply