Widetyre-kit
Widetyre-kit
Heisann!
Er det noen av dere som har erfaring med SIP's widetyre-kit?
Øyvind
Er det noen av dere som har erfaring med SIP's widetyre-kit?
Øyvind
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Heisann!
Er det noen av dere som har erfaring med SIP's widetyre-kit?
Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Yes, vad vill du veta? monteringstips? hur snyggt det blir?
Jag har ett på min GS och har varit med och monterat på två PX. alla tre var den "nya" varianten med svarvade insex i stället för långa bultar i trumman.
Federico
<br />Heisann!
Er det noen av dere som har erfaring med SIP's widetyre-kit?
Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Yes, vad vill du veta? monteringstips? hur snyggt det blir?
Jag har ett på min GS och har varit med och monterat på två PX. alla tre var den "nya" varianten med svarvade insex i stället för långa bultar i trumman.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />He he, litt difust spørsmål der ja...
Jeg lurte litt på om det var vanskelig å få det til å se riktig ut. Er nemlig redd for å kappe feil osv...
Hvordan oppfører scooteren seg i forhold til med vanlig 3,50" dekk?
Er det verdt det?
Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag mätte ut 10 mm och tejpade runt, sedan sågade jag svingen med bågfil för hand ca 9mm in. jag ville inte köra något roterande verktyg som skulle förstöra gummibussningen. sista millimetern till 10mm filade jag ner försiktigt.
Det är helt klart en försämring väghållningsmässigt, även om man kapar svingen så sitter hjulet fortfarande 10mm ocentrerat åt vänster, detta medför att scootern drar svagt åt sidan vid inbromsning. hjulets bredd gör också att den blir mer spårkänslig. men de här negativa sakerna är inte värre än att köra halvsunkiga däck på en vespa med originalbredd.
Ja, det är ändå värt att sätta på breddäck om man tycker att det passar in på vespan i övrigt, för min del fanns det inget alternativ i alla fall.
Federico
<br />He he, litt difust spørsmål der ja...
Jeg lurte litt på om det var vanskelig å få det til å se riktig ut. Er nemlig redd for å kappe feil osv...
Hvordan oppfører scooteren seg i forhold til med vanlig 3,50" dekk?
Er det verdt det?
Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag mätte ut 10 mm och tejpade runt, sedan sågade jag svingen med bågfil för hand ca 9mm in. jag ville inte köra något roterande verktyg som skulle förstöra gummibussningen. sista millimetern till 10mm filade jag ner försiktigt.
Det är helt klart en försämring väghållningsmässigt, även om man kapar svingen så sitter hjulet fortfarande 10mm ocentrerat åt vänster, detta medför att scootern drar svagt åt sidan vid inbromsning. hjulets bredd gör också att den blir mer spårkänslig. men de här negativa sakerna är inte värre än att köra halvsunkiga däck på en vespa med originalbredd.
Ja, det är ändå värt att sätta på breddäck om man tycker att det passar in på vespan i övrigt, för min del fanns det inget alternativ i alla fall.
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Min erfarenhet är 100% tvärt emot Federico´s.
Jag upplever bättre vägkontakt, mindre tendens att spåra, känns mycket stadigare speciellt i hög fart.
Jag är supernöjd med widetyre! Känns nästan som att köra "riktig" sporthoj igen
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
intressant! har du SIP rekomenderade framfälg? det har inte jag testat (den med cosafälg)
Federico
<br />Min erfarenhet är 100% tvärt emot Federico´s.

Jag upplever bättre vägkontakt, mindre tendens att spåra, känns mycket stadigare speciellt i hög fart.
Jag är supernöjd med widetyre! Känns nästan som att köra "riktig" sporthoj igen

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
intressant! har du SIP rekomenderade framfälg? det har inte jag testat (den med cosafälg)
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Heisann!
Blir nok kit'et til Sip med S1-dekk på...
Skal bredde kåpene på begge sider, så det blir nok plass...
Men hva slags dekk kan jeg ha fremme? -vil jo ha litt bredde der og!
Det blir enten PK-gaffel, eller Sip Conversion. Og uansett blir det med Grimeca Classic..
Så; hvor bredt fremme?
Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tror att de har cosa ytterhalva för att fram och bak ska linjera
Federico
<br />Heisann!
Blir nok kit'et til Sip med S1-dekk på...
Skal bredde kåpene på begge sider, så det blir nok plass...
Men hva slags dekk kan jeg ha fremme? -vil jo ha litt bredde der og!
Det blir enten PK-gaffel, eller Sip Conversion. Og uansett blir det med Grimeca Classic..
Så; hvor bredt fremme?
Øyvind
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tror att de har cosa ytterhalva för att fram och bak ska linjera
Federico
hej igen. jag kunde såklart inte låta bli att modifiera wide-kitet.
#1 var att byta den medskickade "ytterhalvan" (som egentligen var en innerhalva med ventilhål. SIP har löst det så att man sätter bultar med skalle mellan fälghalvorna, sedan får man med en gummiplugg för ventilhålet. jag använde istället en ytterhalva till GS160/SS, då ser det mer original ut.
#2 var att punkta fast en kort gängad pinne i 5st kupolmuttrar. dessa "bultar" skruvade jag sedan i SIP:s insexskallar. SIP har nämligen gängat igenom skallarna på insexbulten. Jag tyckte att det såg bättre ut med kupoler än jättestora insex, i alla fall på en scooter från 1962.

Federico
#1 var att byta den medskickade "ytterhalvan" (som egentligen var en innerhalva med ventilhål. SIP har löst det så att man sätter bultar med skalle mellan fälghalvorna, sedan får man med en gummiplugg för ventilhålet. jag använde istället en ytterhalva till GS160/SS, då ser det mer original ut.
#2 var att punkta fast en kort gängad pinne i 5st kupolmuttrar. dessa "bultar" skruvade jag sedan i SIP:s insexskallar. SIP har nämligen gängat igenom skallarna på insexbulten. Jag tyckte att det såg bättre ut med kupoler än jättestora insex, i alla fall på en scooter från 1962.

Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arfwidson</i>
<br />Glöm inte några droppar blå loctite per bult.

Tappade bakhjulet i 60...
/Samuel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag avråder från att använda loctite, det är ganska stor risk att man drar med pinnbulten från trumman när man ska lossa fälgen (har själv råkat ut för det. använd istället nya högkvalitativa fjäderbrickor, man ska aldrig återanvända en fjäderbricka om den ska sitta ordentligt, byt varje gång du monterar fälgen.
Federico
<br />Glöm inte några droppar blå loctite per bult.

Tappade bakhjulet i 60...
/Samuel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag avråder från att använda loctite, det är ganska stor risk att man drar med pinnbulten från trumman när man ska lossa fälgen (har själv råkat ut för det. använd istället nya högkvalitativa fjäderbrickor, man ska aldrig återanvända en fjäderbricka om den ska sitta ordentligt, byt varje gång du monterar fälgen.
Federico
Heisann!
"Fjederbrickor" er nok vel og bra, men det går jo an å bruke låsemuttere?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
"Fjederbrickor" er nok vel og bra, men det går jo an å bruke låsemuttere?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Heisann!
"Fjederbrickor" er nok vel og bra, men det går jo an å bruke låsemuttere?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag kör kupolmuttrar och hittar inte kupol-lockisar, finns det?
Federico
<br />Heisann!
"Fjederbrickor" er nok vel og bra, men det går jo an å bruke låsemuttere?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag kör kupolmuttrar och hittar inte kupol-lockisar, finns det?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Heisann!
"Fjederbrickor" er nok vel og bra, men det går jo an å bruke låsemuttere?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag kör kupolmuttrar och hittar inte kupol-lockisar, finns det?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Japp, Sifvert Skruv har M4 till M16, heter LMHM6FZB "hattlåsmutter, blankförzinkad med plastinsats"
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/53-136.pdf
Se sid 103.
Finns rostfria också: LMHM A2
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/1-52.pdf
Se sid 30.
// Bobo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Heisann!
"Fjederbrickor" er nok vel og bra, men det går jo an å bruke låsemuttere?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag kör kupolmuttrar och hittar inte kupol-lockisar, finns det?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Japp, Sifvert Skruv har M4 till M16, heter LMHM6FZB "hattlåsmutter, blankförzinkad med plastinsats"
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/53-136.pdf
Se sid 103.
Finns rostfria också: LMHM A2
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/1-52.pdf
Se sid 30.
// Bobo
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Kupolmuttrar i kombo med tryckluftdragare sabbade min bakfälg på min PV. Drog i "för hårt" vilket resulterade i att bulten lossnade och började gänga ut på baksidan...
Inga mer kupolmuttrar för min del...
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
Inga mer kupolmuttrar för min del...

/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
det är en bra idé att provmontera kupolmuttrar utan brickor för att se om de bottnar, det finns ju olika djup att köpa. å så är det frågan om man ska montera med tryckluft, jag skulle nog hoppa över det, däremot är det smidigt att demontera med tryckluft.
två anledningar till att använda kupolmutter är att det #1 är snyggt, #2 håller vatten och rost borta
Federico
två anledningar till att använda kupolmutter är att det #1 är snyggt, #2 håller vatten och rost borta
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Heisann!
"Fjederbrickor" er nok vel og bra, men det går jo an å bruke låsemuttere?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag kör kupolmuttrar och hittar inte kupol-lockisar, finns det?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Japp, Sifvert Skruv har M4 till M16, heter LMHM6FZB "hattlåsmutter, blankförzinkad med plastinsats"
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/53-136.pdf
Se sid 103.
Finns rostfria också: LMHM A2
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/1-52.pdf
Se sid 30.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ser inte dom ut som muttern nedanför till vänster? Isåfall knappast en utseendeförbättring jämfört med en låsmutter med plastinsats...

Till höger rostfri kupolmutter
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Heisann!
"Fjederbrickor" er nok vel og bra, men det går jo an å bruke låsemuttere?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag kör kupolmuttrar och hittar inte kupol-lockisar, finns det?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Japp, Sifvert Skruv har M4 till M16, heter LMHM6FZB "hattlåsmutter, blankförzinkad med plastinsats"
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/53-136.pdf
Se sid 103.
Finns rostfria också: LMHM A2
http://www.sifvert-skruv.se/katalog/1-52.pdf
Se sid 30.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ser inte dom ut som muttern nedanför till vänster? Isåfall knappast en utseendeförbättring jämfört med en låsmutter med plastinsats...

Till höger rostfri kupolmutter
dumme spørsmål;
Jeg har fått kappet til motoren.
Jeg har omsider fått av boltene på bremsetrommelen.
Nå er spørsmålet hvordan jeg går videre... (jeg synes instruksjonen fra Sip suger...
)
Felgene ligger klar til lakkering -skal de modifiseres noe før de lakkeres?
Hvordan skal ting og tang festes? Dvs, hvordan skrur jeg felgene og "spaceren" sammen?
Hvilke bolter brukes på trommelen til å feste hjulet?
Sikkert logiske svar på dette, men jeg ser det ikke...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Jeg har fått kappet til motoren.
Jeg har omsider fått av boltene på bremsetrommelen.
Nå er spørsmålet hvordan jeg går videre... (jeg synes instruksjonen fra Sip suger...

Felgene ligger klar til lakkering -skal de modifiseres noe før de lakkeres?
Hvordan skal ting og tang festes? Dvs, hvordan skrur jeg felgene og "spaceren" sammen?
Hvilke bolter brukes på trommelen til å feste hjulet?
Sikkert logiske svar på dette, men jeg ser det ikke...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />dumme spørsmål;
Jeg har fått kappet til motoren.
Jeg har omsider fått av boltene på bremsetrommelen.
Nå er spørsmålet hvordan jeg går videre... (jeg synes instruksjonen fra Sip suger...
)
Felgene ligger klar til lakkering -skal de modifiseres noe før de lakkeres?
Hvordan skal ting og tang festes? Dvs, hvordan skrur jeg felgene og "spaceren" sammen?
Hvilke bolter brukes på trommelen til å feste hjulet?
Sikkert logiske svar på dette, men jeg ser det ikke...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SIP har två olika bred kit. det "gamla" har långa bultar som ersätter befintliga i bromstrumman. den nya (tror att den heter Y2K i SIP katalogen) har modifierade insexbultar som försänks genom fälg och spacer, med den nya versionen behöver man inte modifiera bromstrumman.
annars är följande lika på båda kit:en:
de medföljande fälghalvorna är (1) en original PX bred halva med ventilhål, den andra (2) är en bredhalva från en cosa-fälg. cosafälgen (2) ska när allt är på plats sitta mot motorn, men först sitter spacern mellan trumma och fälg. spacern är avfasad på ena sidan och den ska sitta mot cosafälgen, avfasningen är till för att fälgens avrundade 90graders vinkel inte ska skjuta ut spacern.
den andra fälghalvan (1) ska sitta som ytterhalva och det är i dem man sätter medföljande gummiplugg för ventilhålet. men om du ska lacka fälgarna så skulle jag svetsa igen det ventilhålet, det blir snyggare. på min vespa löste jag det genom att ersätta (1) med en GS160 ytterfälg, då slipper man de lösa bultarna som håller ihop fälghalvorna och så har de inget ventilhål. GS160 ytterfälgen är någon eller ett par millimeter smalare än en PX ytterhalva men det fungerar utmärkt ändå.
lycka tlll!
Federico
<br />dumme spørsmål;
Jeg har fått kappet til motoren.
Jeg har omsider fått av boltene på bremsetrommelen.
Nå er spørsmålet hvordan jeg går videre... (jeg synes instruksjonen fra Sip suger...

Felgene ligger klar til lakkering -skal de modifiseres noe før de lakkeres?
Hvordan skal ting og tang festes? Dvs, hvordan skrur jeg felgene og "spaceren" sammen?
Hvilke bolter brukes på trommelen til å feste hjulet?
Sikkert logiske svar på dette, men jeg ser det ikke...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SIP har två olika bred kit. det "gamla" har långa bultar som ersätter befintliga i bromstrumman. den nya (tror att den heter Y2K i SIP katalogen) har modifierade insexbultar som försänks genom fälg och spacer, med den nya versionen behöver man inte modifiera bromstrumman.
annars är följande lika på båda kit:en:
de medföljande fälghalvorna är (1) en original PX bred halva med ventilhål, den andra (2) är en bredhalva från en cosa-fälg. cosafälgen (2) ska när allt är på plats sitta mot motorn, men först sitter spacern mellan trumma och fälg. spacern är avfasad på ena sidan och den ska sitta mot cosafälgen, avfasningen är till för att fälgens avrundade 90graders vinkel inte ska skjuta ut spacern.
den andra fälghalvan (1) ska sitta som ytterhalva och det är i dem man sätter medföljande gummiplugg för ventilhålet. men om du ska lacka fälgarna så skulle jag svetsa igen det ventilhålet, det blir snyggare. på min vespa löste jag det genom att ersätta (1) med en GS160 ytterfälg, då slipper man de lösa bultarna som håller ihop fälghalvorna och så har de inget ventilhål. GS160 ytterfälgen är någon eller ett par millimeter smalare än en PX ytterhalva men det fungerar utmärkt ändå.
lycka tlll!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />dumme spørsmål;
Jeg har fått kappet til motoren.
Jeg har omsider fått av boltene på bremsetrommelen.
Nå er spørsmålet hvordan jeg går videre... (jeg synes instruksjonen fra Sip suger...
)
Felgene ligger klar til lakkering -skal de modifiseres noe før de lakkeres?
Hvordan skal ting og tang festes? Dvs, hvordan skrur jeg felgene og "spaceren" sammen?
Hvilke bolter brukes på trommelen til å feste hjulet?
Sikkert logiske svar på dette, men jeg ser det ikke...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SIP har två olika bred kit. det "gamla" har långa bultar som ersätter befintliga i bromstrumman. den nya (tror att den heter Y2K i SIP katalogen) har modifierade insexbultar som försänks genom fälg och spacer, med den nya versionen behöver man inte modifiera bromstrumman.
annars är följande lika på båda kit:en:
de medföljande fälghalvorna är (1) en original PX bred halva med ventilhål, den andra (2) är en bredhalva från en cosa-fälg. cosafälgen (2) ska när allt är på plats sitta mot motorn, men först sitter spacern mellan trumma och fälg. spacern är avfasad på ena sidan och den ska sitta mot cosafälgen, avfasningen är till för att fälgens avrundade 90graders vinkel inte ska skjuta ut spacern.
den andra fälghalvan (1) ska sitta som ytterhalva och det är i dem man sätter medföljande gummiplugg för ventilhålet. men om du ska lacka fälgarna så skulle jag svetsa igen det ventilhålet, det blir snyggare. på min vespa löste jag det genom att ersätta (1) med en GS160 ytterfälg, då slipper man de lösa bultarna som håller ihop fälghalvorna och så har de inget ventilhål. GS160 ytterfälgen är någon eller ett par millimeter smalare än en PX ytterhalva men det fungerar utmärkt ändå.
lycka tlll!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fantastisk....
Har kjøpt siste utgave "Y2K"...
Men også der stod det i instruksjonen at bremsetrommelen skulle modifiseres, så nå sitter jeg her med bremsetrommel uten feste til felg....
Men om jeg nå har forstått det riktig, så skrur jeg først sammen felgene med noen passende bolter og muttere.
Så må jeg vel sett i noen bolter fra baksiden av bremsetrommelen og feste med de medleverte "insexbultorna"?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />dumme spørsmål;
Jeg har fått kappet til motoren.
Jeg har omsider fått av boltene på bremsetrommelen.
Nå er spørsmålet hvordan jeg går videre... (jeg synes instruksjonen fra Sip suger...

Felgene ligger klar til lakkering -skal de modifiseres noe før de lakkeres?
Hvordan skal ting og tang festes? Dvs, hvordan skrur jeg felgene og "spaceren" sammen?
Hvilke bolter brukes på trommelen til å feste hjulet?
Sikkert logiske svar på dette, men jeg ser det ikke...
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SIP har två olika bred kit. det "gamla" har långa bultar som ersätter befintliga i bromstrumman. den nya (tror att den heter Y2K i SIP katalogen) har modifierade insexbultar som försänks genom fälg och spacer, med den nya versionen behöver man inte modifiera bromstrumman.
annars är följande lika på båda kit:en:
de medföljande fälghalvorna är (1) en original PX bred halva med ventilhål, den andra (2) är en bredhalva från en cosa-fälg. cosafälgen (2) ska när allt är på plats sitta mot motorn, men först sitter spacern mellan trumma och fälg. spacern är avfasad på ena sidan och den ska sitta mot cosafälgen, avfasningen är till för att fälgens avrundade 90graders vinkel inte ska skjuta ut spacern.
den andra fälghalvan (1) ska sitta som ytterhalva och det är i dem man sätter medföljande gummiplugg för ventilhålet. men om du ska lacka fälgarna så skulle jag svetsa igen det ventilhålet, det blir snyggare. på min vespa löste jag det genom att ersätta (1) med en GS160 ytterfälg, då slipper man de lösa bultarna som håller ihop fälghalvorna och så har de inget ventilhål. GS160 ytterfälgen är någon eller ett par millimeter smalare än en PX ytterhalva men det fungerar utmärkt ändå.
lycka tlll!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fantastisk....
Har kjøpt siste utgave "Y2K"...
Men også der stod det i instruksjonen at bremsetrommelen skulle modifiseres, så nå sitter jeg her med bremsetrommel uten feste til felg....

Men om jeg nå har forstått det riktig, så skrur jeg først sammen felgene med noen passende bolter og muttere.
Så må jeg vel sett i noen bolter fra baksiden av bremsetrommelen og feste med de medleverte "insexbultorna"?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Fantastisk....
Har kjøpt siste utgave "Y2K"...
Men også der stod det i instruksjonen at bremsetrommelen skulle modifiseres, så nå sitter jeg her med bremsetrommel uten feste til felg....
Men om jeg nå har forstått det riktig, så skrur jeg først sammen felgene med noen passende bolter og muttere.
Så må jeg vel sett i noen bolter fra baksiden av bremsetrommelen og feste med de medleverte "insexbultorna"?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du kanske kan sätta i m8 bultar i trumman bara för att hålla gängorna rena när du lackar, sedan köpa nya original-pinnbultar och sätta i, det ska gå att köpa lösa pinnbultar. misstänker att dina gamla är oanvändbara nu?
Federico
Fantastisk....
Har kjøpt siste utgave "Y2K"...
Men også der stod det i instruksjonen at bremsetrommelen skulle modifiseres, så nå sitter jeg her med bremsetrommel uten feste til felg....

Men om jeg nå har forstått det riktig, så skrur jeg først sammen felgene med noen passende bolter og muttere.
Så må jeg vel sett i noen bolter fra baksiden av bremsetrommelen og feste med de medleverte "insexbultorna"?
Øyvind
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
du kanske kan sätta i m8 bultar i trumman bara för att hålla gängorna rena när du lackar, sedan köpa nya original-pinnbultar och sätta i, det ska gå att köpa lösa pinnbultar. misstänker att dina gamla är oanvändbara nu?
Federico