Vespa Tecnica .........mm.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Vespa Tecnica .........mm.

Post by Erling »

Nedan kommer ett inlägg från <i><b>Hasse Riska i Finland </b></i>ang Vespa Tecnica.
Han är enl mitt förmenande ett verkligt proffs ang Vespa-frågor samt även på <b><i>Vespa Tecnica </i></b>mm. mm. .....
Han jobbade under sin ungdom i Helsingfors som Vespa-reparatör på sin farbrors firma - tror jag det var - som också importerade Vespor till Finland.
Eftersom han f.n. har problem med sin inloggning till detta Forum så bad han mig kopiera in hans inlägg!
Hälsningar Erling
.................................................
<font color="blue">Hej!
Vespa Tecnica är faktiskt en guldgruva. Men "allt är inte guld som glimmar", sägs det. Så även med VT, där finns en hel del direkta felaktigheter, ffa just när det gäller färgerna. På vissa ställen är det uppenbarligen tryckfel (=slagfel) på andra är det tydligen informationen som varit felaktig. Så t.ex. gällande Vespa 90 1963, där man t.o.m. har infört bilder av en Vespa som har helt galen mörkblå färg, då den borde vara ljus "himmelsblå. I vissa fall har VT uppgett bara en färgnyans, trots att vespan förekommit även i flera andra, t.ex. VLA 63-65. I något fall har man t.o.m. infört en bild av orätt vespamodell. Men som helhet är alltså Vespa Tecnica ett viktigt dokument. Tråkigt bara att italienarna har slarvat. Angående VGL, VGLA och VGLB är det inte alls konstigt att de saknas, eftersom de gjordes enbart Skandinavien och några andra nordeuropeiska länder. Självklart saknas även VNS-modell som ju gjordes enbart för Sverige!
Ännu angående färgerna: Jag har just - efter mycket, ingående forskningsarbete - fått sammanställt en tabell över piaggios originalfärgkoder och motsvarande i dag aktuella koder för alla de vespamodelller som importerats till Finland 1957-68.
Är någon intresserad av tabellen kan ni kontakta mig direkt per mejl hasse.riska-creatores@multi.fi så kan jag skicka den per mejl, en A4:a.
Mvh till alla vespaentusiaster, Hasse Riska i Larsmo, Finland</font id="blue">
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Ett stort tack för det! Skrev till Hasse Riska just för en stund sen och bad om tabellen. Fint att det finns entusiaster (både hos er och här i Finland!) som gör ett sånt jättejobb.

Niklas
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nikmik</i>
<br />Ett stort tack för det! Skrev till Hasse Riska just för en stund sen och bad om tabellen. Fint att det finns entusiaster (både hos er och här i Finland!) som gör ett sånt jättejobb.

Niklas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om du får den kanske du kan posta den här på forumet?
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Jag fick tabellen i fredags, Hasse säger att den är lite halvfärdig ännu och täcker de till Finland importerade modellerna 1957-1968. Det innebär att tex 50-kubikarna fattas. Ska bara kolla med honom att det är OK först, så lägger jag upp den sen. Kan man lägga upp en PDF-fil här någonstans (80 Kb)?

Niklas
Post Reply