SCOOTERMODELLTÄVLINGEN

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Mycket bra skrivet, Fritte! Många tänkvärda och analytiska reflektioner som jag definitivt skriver under på. Fast det är med en tår i ögat jag konstaterar att min scootermodell är den enda som inte finns bevarad för eftervärlden. R. I. P. min kära fruktscooter... :(

Tack till alla för en trevlig tävling! :)

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack Fredrik! Men 20-dag Knut gick nog pepparkaksVespan mot sitt öde...
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Den klarade inte ens så länge. Runt nyår åkte den i golvet och fick sopas upp i småbitar. Den var inget vidare god heller, hade blivit lite dammig så det blev soptunnan.

/Hans
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Den klarade inte ens så länge. Runt nyår åkte den i golvet och fick sopas upp i småbitar. Den var inget vidare god heller, hade blivit lite dammig så det blev soptunnan.

/Hans
Vi alla sörjer med Dig:(:(
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Redan två modeller som gått mot sitt öde! :( Får se hur många kommer att klara sig, min kommer nog att bli isärplockad bara jag först får någon BRA bild tagen av den. Får försöka bygga en som håller bättre ihop i framtiden.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Redan två modeller som gått mot sitt öde! :( Får se hur många kommer att klara sig, min kommer nog att bli isärplockad bara jag först får någon BRA bild tagen av den. Får försöka bygga en som håller bättre ihop i framtiden.

Min katt visade sig ha en förkärlek till modellera så efter några sekunders mys var även den i delar.
Sens moral: försök inte bygga något beständigt i modellera

Image

C
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Redan två modeller som gått mot sitt öde! :( Får se hur många kommer att klara sig, min kommer nog att bli isärplockad bara jag först får någon BRA bild tagen av den. Får försöka bygga en som håller bättre ihop i framtiden.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Min katt visade sig ha en förkärlek till modellera så efter några sekunders mys var även den i delar.
Sens moral: försök inte bygga något beständigt i modellera

http://img257.imageshack.us/img257/3904/img54398ap.jpg

C<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Söt katt! Kan man tippa att den heter Svarten, Zorro, Salmiak eller Blackie? Nej, den heter säkert Pelle... [|)]

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Av allt att döma är det inte många modeller kvar snart med den här takten! Betyder väl att värdet stiger på de återstående. Snart kan man sälja sin modell på eBay och leva på de pengarna resten av livet. Eller? :wink:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Av allt att döma är det inte många modeller kvar snart med den här takten! Betyder väl att värdet stiger på de återstående. Snart kan man sälja sin modell på eBay och leva på de pengarna resten av livet. Eller? :wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">"Suomalainen skootteri malli myydään!"

Vad tycks om min finska nu då? :D

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det var som sjutton!! Enda felet är att skootterimalli skrivs ihop (det här felet kan finnar också göra...). Nu hade du nog hjälp någonstans ifrån!?!? Men på eBay är det nog bättre att använda engelska, om man vill ha ett bättre pris.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Söt katt! Kan man tippa att den heter Svarten, Zorro, Salmiak eller Blackie? Nej, den heter säkert Pelle... [|)]

/ Fredrik
<br /><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nepp! Stina Stump heter hon, Så Pelle (Svanslös) var väl inte helt far off...:wink:

C
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag hittade en modellbyggares bilder på nätet:
http://www.beareyes.com.cn/2/lib/200402 ... 6080_0.htm

Det handlar om en oldtimerbil och det är massor med bilder, så det tar en liten stund innan allt är nerladdat. Här talar vi om Precision och Noggrannhet! Och kolla de sista bilderna, där har man filurat med kameran så att bilen ser helt riktig ut tillsammans med byggaren!

Jag tror inte vi skall göra det så här invecklat/detaljerat nästa gång, eller?
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

**** vad snyggt jobbat. Och tänk så kul man kan ha med perspektiv... Påminner osökt om en hysteriskt rolig gammal kids-in-the-hall sketch. I crush your head, I crush your head...:P

/JM

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

if
Last edited by fritte on Thu 08 Nov 2007, 21:19, edited 1 time in total.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Kom på att jag glömt tacka för det fina dipolmet! Fattade jag rätt att det skulle vara nått hemligt skojs inflätat i pappersfibrerna eller nått annan finnuriligehet? Nått som jag missat och inte lyckas hitta. Kan beror på att jag fått för mycket svetsblänk i ögonen efter allt modellbyggande 8)

/H
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Var nu inte småsint Fritte, forumet blir knappast bättre av att du gnäller ner alla trådar. Enda resultatet blir att fler tröttnar...

Forumet startades av mig en gång i tiden, och numera är det Göran som driver den praktiska skötseln. Men det är SSK som äger det och bestämmer över det. Har ni några synpunkter på forumets skötsel så kontakta SSKs ordförande så får det avgöras på demokratisk väg.

Och försök upprätthålla en trevlig, positiv ton så återkommer säkert de skribenter som tröttnar på gnället :)

Ha det bra alla scooterister.

/JM

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

"if you stop believing in it, it goes away."
Last edited by fritte on Thu 08 Nov 2007, 21:22, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Kom på att jag glömt tacka för det fina dipolmet! Fattade jag rätt att det skulle vara nått hemligt skojs inflätat i pappersfibrerna eller nått annan finnuriligehet? Nått som jag missat och inte lyckas hitta. Kan beror på att jag fått för mycket svetsblänk i ögonen efter allt modellbyggande 8)

/H
Ledtråd: Följ kanten...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

... och viss annorlunda färg... :) Titta noga och nära!

OffT
Kära Primavera133, gnället började flera dagar sedan av någon annan än Fritte! Och istället för att skälla så kunde du också ha svarat positivt! Börjar vara aningen ruggig och raggig stämning, verkligen synd på ett så bra forum. Senvinterdeppis? Kom igen alltså, sjung: glada vi till skotern gå, ut och byta olja, snart så skall vi köra få...

OnT
Hoppas vi har en skoj tävling i fortsättningen också. Jag skall först träna mig att använda min Dremel först, sedan minsann! :P
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Ja när kommer nästa tävling?

Då har jag plannerat att kallhamra en skala 1:20 modell av en Lambretta A direkt ur en stor bit järnmalm från Kirrunagruvan för att sen guldplettera hela karosseriet - hur svårt kan det va? :P

/H the weeäälder.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Järnmalm! Guldplätera!! Det var som... Nu blir jag nog lika usligt placerad som förra gången, måste gå en guldbladskurs för att klå topps! :wink:

Så där försiktigt undrar jag när ni tror att nästa tävling kunde vara på plats? Nu närmar vi oss våren och varenda kotte borde fila och grejsa på sina tvåhjulingar för att inte drabbas av panik när vägarna blir torra och körbara. Och sedan är det ju körning för full rulle tills hösten slår ner igen. Alltså hinner vi mera med en tävling eller skall vi inse att det blir först nästa höst igen???:?:
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

just det ja....man hade massa ofungerande scootrar i garaget :?

Nästa höst är nog realistisk tid...

/H
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Så där försiktigt undrar jag när ni tror att nästa tävling kunde vara på plats?

Jag tycker vi kör den samma tid i år, dvs runt nästa årsskifte. Tidigare tror jag inte är realistiskt. Nu börjar det ju bli dags att jobba på de riktiga scootrarna. Modellbygge är en bra syssla när det inte är säsong för scooteråka.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kanske en bästa snapsvisatävling med skotertema före det? Som sedan kunde sjungas under kommande våta träffar? Vi kan ju alla gnola och gnöla medan vi grejsar och har oss? :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Nästa höst är nog realistisk tid...

/H
hållermed... Blir det för tätt, så försvinner charmen...:D:D:D:D
Post Reply