Växlar Touring 1961.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Samot
Nybörjare
Nybörjare

Växlar Touring 1961.

Post by Samot »

Vad kan vara det troligaste felet på min Touring när det går att växla utan att dra in kopplingen när vespan ej går?

Spelet kopplinshantaget verkar OK när jag kör. Den kopplar ur och tar som den bör.

Tomas H.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hmmm... förstår inte riktigt problemet. Om växellådan ligger i rätt läge kan man växla i och ur även om motorn står stilla och vespan inte rullar. Man måste inte använda kopplingen när man växlar men rycken i växellådan när växlarna går i kommer att slita rejält på lådan.

Fungerar växlarna när du kör?

mvh/HB
Samot
Nybörjare
Nybörjare

Post by Samot »

Så hörs vi ånyo, Tack.

Jag kanske förklararde felet lite otydligt.

Om jag skall flytta scootern och drar den ex. vis bakåt eller framåt i växlingshantaget så kanar olika växlar i utan att kopplingen röres, detta sker nästan friktionsfritt. Vill minnas sedan mopedtiden att hade man friläget i så var man tvungen att använda kopplingen för att kunna få i en växel. Eller åtminstone mer eller mindre tvinga den till detta.

Hoppas detta belyser min fråga lite bätter.

Tomas H.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Dä ska va så. På moppens växelhandtag hade man kopplingsgreppet som låsning på vajerläget, på Vespan sköts det av Växelsegmentet ovanpå växelboxen.

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Post Reply