Vespa 50 som ej startar?
Fixat!
Det var som terra's felbeskrivning.
Krysskil och svänghjulet hade slängt tändningen åt helvete.
Dock var det inte jag som fixade den utan experterna på Vespa Service. b passade på att fixa den där lådan som ska skydda växelföraren som min v50 saknade och ett nytt styrlås (vad det nu ska hjälpa men ju fler lås desto bättre i sthlm).
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Det var som terra's felbeskrivning.
Krysskil och svänghjulet hade slängt tändningen åt helvete.
Dock var det inte jag som fixade den utan experterna på Vespa Service. b passade på att fixa den där lådan som ska skydda växelföraren som min v50 saknade och ett nytt styrlås (vad det nu ska hjälpa men ju fler lås desto bättre i sthlm).
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
1200:- för allt.
Som sagt, de är inte billiga alls, de är ganska dyra.
Men de är bra och jag skulle inte släpa den till en vanlig moppe verkstad!
Dock kunde jag fixat det själv men iom att ingen vill dela dyr garageplats och jag baa har en innegård att leka med så fick det bli dyrt!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Som sagt, de är inte billiga alls, de är ganska dyra.
Men de är bra och jag skulle inte släpa den till en vanlig moppe verkstad!
Dock kunde jag fixat det själv men iom att ingen vill dela dyr garageplats och jag baa har en innegård att leka med så fick det bli dyrt!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Tjena.
Styrlåstet, vad kostade det att byta? Och hade du ett gammalt i innan?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Fixat!
Det var som terra's felbeskrivning.
Krysskil och svänghjulet hade slängt tändningen åt helvete.
Dock var det inte jag som fixade den utan experterna på Vespa Service. b passade på att fixa den där lådan som ska skydda växelföraren som min v50 saknade och ett nytt styrlås (vad det nu ska hjälpa men ju fler lås desto bättre i sthlm).
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Pe
Styrlåstet, vad kostade det att byta? Och hade du ett gammalt i innan?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Fixat!
Det var som terra's felbeskrivning.
Krysskil och svänghjulet hade slängt tändningen åt helvete.
Dock var det inte jag som fixade den utan experterna på Vespa Service. b passade på att fixa den där lådan som ska skydda växelföraren som min v50 saknade och ett nytt styrlås (vad det nu ska hjälpa men ju fler lås desto bättre i sthlm).
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Pe
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Tjena.
Styrlåstet, vad kostade det att byta? Och hade du ett gammalt i innan?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Styrlåsen kostar ingenting (=under hundralappen från rätt ställe) och är busenkelt att byta själv (t o m en väldresserad chimpans skulle klara det på under fem minuter). Det är bara att borra (ca 5 mm:s borr av god kvalitét) precis i centrum av låskolven, rakt in en nyckellängd (ca 2-3 cm). Den gamla kolven kan sedan vridas ut med skruvmejsel eller tång. Man behöver i regel köpa ny täckbricka och nit till dito. Detta behövs:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Tjena.
Styrlåstet, vad kostade det att byta? Och hade du ett gammalt i innan?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Styrlåsen kostar ingenting (=under hundralappen från rätt ställe) och är busenkelt att byta själv (t o m en väldresserad chimpans skulle klara det på under fem minuter). Det är bara att borra (ca 5 mm:s borr av god kvalitét) precis i centrum av låskolven, rakt in en nyckellängd (ca 2-3 cm). Den gamla kolven kan sedan vridas ut med skruvmejsel eller tång. Man behöver i regel köpa ny täckbricka och nit till dito. Detta behövs:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Scooterhälsningar
/ Fredrik
Well det tog mig 3 söndagar att byta växelvajer och då kan jag växla sådär ok nu.
Styrlåsbyte instruktionerna har jag hittat sen förr men gav upp när jag inte hade bra tång för att få loss själva metallen som täcker den.
Ja det satt ett styrlås där redan men de nyklarna har nog varit borta sen 80talet dök över vespan.
Det dyra var ju krysskilen. Att komma åt den var nog en omöjlighet för mig utomhus och i 7+.
Tror styrlåset och bytet av den knappt gick på 250:- hos dem. Klart billigare om du har nånstans(garage o dyl.) att fixa den själv.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Styrlåsbyte instruktionerna har jag hittat sen förr men gav upp när jag inte hade bra tång för att få loss själva metallen som täcker den.
Ja det satt ett styrlås där redan men de nyklarna har nog varit borta sen 80talet dök över vespan.
Det dyra var ju krysskilen. Att komma åt den var nog en omöjlighet för mig utomhus och i 7+.
Tror styrlåset och bytet av den knappt gick på 250:- hos dem. Klart billigare om du har nånstans(garage o dyl.) att fixa den själv.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Styrlåsbyte instruktionerna har jag hittat sen förr men gav upp när jag inte hade bra tång för att få loss själva metallen som täcker den.
Det dyra var ju krysskilen. Att komma åt den var nog en omöjlighet för mig utomhus och i 7+.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Normalt kommer det gamla styrlåset ut av sig själv, antingen om man reverserar borrmaskinen eller vrider med skrivmejsel när man borrat tillräckligt långt in.
Om det dyraste var krysskilen har Du nog blivit lurad. Den bör kosta under tian. Gissar att de istället har tagit snuskigt bra betalt för jobbet. Ett tips är att köpa ett gäng kilar och ha i reserv. Så gör jag med de mesta potentiella slitdelarna, vilket har resulterat i att jag har lådvis med "bra-att-ha-prylar" till mina scootrar. Fasiken vad jag har haft nytta av det samlarbeteendet ibland! Det är skönt att ha "allt" hemma när man väl behöver det...
Scooterhälsningar
/ Fredrik
<br />Styrlåsbyte instruktionerna har jag hittat sen förr men gav upp när jag inte hade bra tång för att få loss själva metallen som täcker den.
Det dyra var ju krysskilen. Att komma åt den var nog en omöjlighet för mig utomhus och i 7+.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Normalt kommer det gamla styrlåset ut av sig själv, antingen om man reverserar borrmaskinen eller vrider med skrivmejsel när man borrat tillräckligt långt in.
Om det dyraste var krysskilen har Du nog blivit lurad. Den bör kosta under tian. Gissar att de istället har tagit snuskigt bra betalt för jobbet. Ett tips är att köpa ett gäng kilar och ha i reserv. Så gör jag med de mesta potentiella slitdelarna, vilket har resulterat i att jag har lådvis med "bra-att-ha-prylar" till mina scootrar. Fasiken vad jag har haft nytta av det samlarbeteendet ibland! Det är skönt att ha "allt" hemma när man väl behöver det...

Scooterhälsningar
/ Fredrik