SITO sport modifiering?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Mon 23 May 2005, 18:21
Location: Sweden

SITO sport modifiering?

Post by Mr Barba »

Hej alla och framförallt Bustamente, som jag misstänker sitter inne med specialkunskaper ang det jag undrar om.

Har förstått att du har langat på det röda SITO sport avgassystemet på en V50 med 10-tums hjul, eller? Exakt hur fick du modifiera för att det skulle passa? Räcker det men att vinkelslipa av lite på "kanten" på resonansburken eller krävs det värre ingrepp?

Är väldigt sugen på att få på "den röda oljuds trumpeten" men vill helst inte behöva byta min 10-tums white walls...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Inga problem. Vek bara ner kanten precis vid hjulet med en poligrip. Fixat på 5 min... Den är väldigt snygg, men den sänkte toppfarten jämfört med ET3...
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Mon 23 May 2005, 18:21
Location: Sweden

Post by Mr Barba »

Toppen - Slänger mig genast ner i källaren och rotar fram polygripen. Tack för snabbt svar Bustamente. Kanske till och med hinner ta en sväng innan den beryktade "snöstormen" kommer....huvvaligen! Hoppas vädergubbsen har tagit fel så att man kan puttra scooter i åtminstone ett par veckor till...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Antar att du inte hann få på den innan dagens snöväder :)
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Mon 23 May 2005, 18:21
Location: Sweden

Post by Mr Barba »

Jepp, hann faktiskt få på den men det blev ingen provtur eftersom passformen är fortfarande väldigt tveksam trots massivt böjande med polygripen och annat. Däcket ligger fortfarande kraftig mot kanten vilket gör att det lär vara mer eller mindre omöjligt att köra den. Får nog bli vinkelslipen iallafall. Funderar t o m på att lämna in den till någon plåtverkstad som kan modifiera om den så att man slipper oroa sig för att däcket ska ta i under körning liksom. Har dock lyssnat på ljudet och den lät ju GRYYYYYMT skön!! Värt lite meck med andra ord...

Ursäkta en korkad upprepning men visst kör även du med 3.0x10-tummare va?
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr Barba</i>
<br />Jepp, hann faktiskt få på den men det blev ingen provtur eftersom passformen är fortfarande väldigt tveksam trots massivt böjande med polygripen och annat. Däcket ligger fortfarande kraftig mot kanten vilket gör att det lär vara mer eller mindre omöjligt att köra den. Får nog bli vinkelslipen iallafall. Funderar t o m på att lämna in den till någon plåtverkstad som kan modifiera om den så att man slipper oroa sig för att däcket ska ta i under körning liksom. Har dock lyssnat på ljudet och den lät ju GRYYYYYMT skön!! Värt lite meck med andra ord...

Ursäkta en korkad upprepning men visst kör även du med 3.0x10-tummare va?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
bilde på resultatet?:D

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Kör med 3.5x10. Skumt funkade för mej. Knackade nog lite med hammare också när jag tänker efter för att få in kanten ordentligt. Funkade utmärkt för mej, har ett ganska stort spel mellan dämparen och däcket...
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Mon 23 May 2005, 18:21
Location: Sweden

Post by Mr Barba »

Ok, får ta till våld alltså. Mitt spel mellan däck och dämpare är typ minus 0,75 cm för närvarande vilket ju inte lär ge en helt friktionsfri gång liksom...

Fram med släggan och banka på med andra ord. Funderade även på att knata in på någon plåt&svets-firma och be att dom kanske skär bort en liten bit av dämparen och svetsar till den lite så man får ett spel på åtminstone någon cm eller så. På det sättet rikserar man ju inte att banka sönder utblåset helt och hållet iallafall (Det är ju lätt att bli lite halvsne när inte saker och ting passar :evil:).
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jag har nog en cm spel ungefär. Risken är väl att om du vill ha kvar den röd så kanske färgen inte blir så snygg om du bankar. Men några småknack ska räcka. Man kan ju lägga något emellan om man är rädd om lacken. Jag målade om min svart efteråt...
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Mon 23 May 2005, 18:21
Location: Sweden

Post by Mr Barba »

Har nu äntligen fått den röda oljudstrumpeten på plats, efter ihärdigt bankande och vinkelslipande. Fick banka och slipa ungefär så mycket det bara gick, utan att totalt demolera den, för att få dit den faktiskt men till slut funkade det faktiskt med helt OK spel mellan däck och dämpare.

Blev däremot rätt besviken på den krafitga effektminskningen jämfört med ET3-bananen. Ljudet är gött som f*n (högt och genomskärande vid gas och grymt skönt retro-2-taktsputteriputteri vid tomgång!) men frågan är om det är värt med tanke på att det går otroligt seeeeeegt med denna högljudda tingest monterad. Blir nog till att slänga på bananen igen dessvärre.... :oops:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Precis vad jag gjorde också. Den gjorde 10 km mindre med den på. Dessutom gillade jag inte att den lät så extremt högt. Tyvärr kan inte snyggheten väga upp allt...
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Wed 24 May 2006, 01:53
Location: Sweden

Post by Ferrari »

Medans ni värkar vara fullt uppe i att få så fränt ljud som möjligt så tänkte jag ställa en mot fråga, jag har en vespa 50s -74 med en 70cc på. Kör med en "ET3" dämpare men jag tycker att den låter lite för mycket. Skulle vilja att den gick lite lugnare, och det gör inget om man torskar lite klipp i den, den e så hejdlöst pigg ändå. Drar upp för låååånga uppförsbacka hur enkelt som hälst på 3:an.

Så om någon kunde rekomendera en dämpare som inte skrålar så mycket som den jag har nu gör så skulle jag bli grymt tacksam. Jag vet inte, men SITO dämparn, låter den mer ??? Eller kan mana gå tillbaka till org. dämpare ??? Nej, det lär ju inte funka alls !! ?? !!

Tacksam för svar ganska omgående, skall snart ner till Gbg, tänkte då titta in hos EM-Scooter. Och inhandla lite vinter meck....

Ferrari röd Vespa 50s -74
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena herr Ferarri,

Originalljuddämpare får ett ganska juste ljud tillsammans med trimcylle och ger nog ingen effektskillnad jämfört med den röda Sito Sport.

Riktigt fräckt ljud och bra effekt får du med handbyggda tokdyra ljuddämpare...
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Wed 24 May 2006, 01:53
Location: Sweden

Post by Ferrari »

Hej mr Calle

Vad menar du med fräckt ???
Är det högre, skrikande, skrålande ??
Eller är det tuffare mera brööölande ljud ?
För det jag är ute efter är tystare, så att man kanske kan lyssna på Ipod när man susar till jobbet på morgonen, utan att ha den på högsta volym.
I och för sig så passar ju sito sport min röda ferrari färg.
Fast å måste det vara exakt ferrari rosso, som jag har annars ser det ju bara konstigt ut om det skiljer sig.
Då får man måla den svart.... Ser nog bättre ut.

Ferrari röd Vespa 50s -74
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Mon 23 May 2005, 18:21
Location: Sweden

Post by Mr Barba »

Här följer en enkel ljudanalys vad det gäller SITO sport-systemet. Den låter helt enkelt fördj-vla högt med ett frenetiskt mellanregistersläge (tror att den skapar någonslags självsväning som närmast låter som rundgång på en gitarr eller nåt) som liksom slår ut allt annat ljud runt omkring en när man gasar och kör. Vid tomgång däremot låter det som en gammal SAAB 92, mysigt putteriputter á la djungeltrumma.

Jag susade t ex förbi Liljeholmsbron härom morgonen, där dom håller på och renoverar och kör typ pneumatiska jätteborrar och annat för fullt ös hela dagarna. Jag hörde inte smack av byggkillarnas oväsen eftersom mitt SITO-sport-system som sagt slog ut allt annat ljud inom 2 km radie. Och på västerbron såg jag tilloch med lastbilschaffisar som spanade ner och undrade vaf-n det var som förde oväsen nere vid vägbanan!!?

Har även ET3-bananen men tycker inte att den låter märkbart mycket högre än originalsystemet faktiskt. Vill du ha så lite ljud som möjligt så är väl det bästa att dra på originalburken även om du lär märka rejäl skillnad jämfört med bananen. Sammanfattningsvis kan man lugnt konstatera att SITO sport och Ipodlyssning inte är någon bra kombination....:D
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Wed 24 May 2006, 01:53
Location: Sweden

Post by Ferrari »

Hmmm...
Tack för den rejäla beskrivningen, jag tror dock att sito-sport går fet bort. Känns som att ett org. dämp ligger närmast till hands, syn bara att det ser lite tråkigt ut. Tycker faktiskt att ET3:an ser snyggast ut.... Men det e ju alltid kul att få mecka lite, så ja kommer nog köpa in en org. dämp ändå så att man har något att göra i vinter.

Ferrari röd Vespa 50s -74
Post Reply