Framstänkakrom

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bergfors
Lärling
Lärling

Framstänkakrom

Post by Bergfors »

Jag grävde fram den där kromdekoren, som jag fick med till Vespan, efter att ni här påpekade att den var original på Touringen.
Den var bucklig, krokig och nästan allt krom hade fallit av.
Jag riktade den så gott det gick och petade bort det lilla krom som fanns kvar. Sedan putsade jag upp den med Autosol och elbow grease.
Resultatet blev inte så tokigt faktiskt, eller vad sägs?

Image

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Mycket snyggt! Hade just en sådan kromdekor på min f d Touring plus en krombåge på framskärmen, som jag inte tror jag har sett på någon annan Touring. Vad kan det ha varit - något hemmapatent?

Vad är elbow grease, förresten?

Tillägg: Vad är Olympus E-1 för slags kamera?

/ Fredrik, a k a Terraplane Blues
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

snyggt! ser att du har den gamla slimmade pakethållaren också, den sitter mycket tightare mot ramen än nytillverkade och extra lyxigt med fjädrarna innuti röret!
- det var bättre förr

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Vad är elbow grease, förresten?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det betyder att man måste smörja armbågen (bildligt talat) eftersom det är ansträngande för densamma = mycket gnuggande.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tillägg: Vad är Olympus E-1 för slags kamera?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

http://www.olympus-esystem.com/dea/prod ... index.html

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kolla bilden till den här artiken som är skriven av Harald PORRY (roligt namn)!

Image

Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />kolla bilden till den här artiken som är skriven av Harald PORRY (roligt namn)!

Federico

hehe han lär ju vart riktigt porry! kunde inte motstå.. är trött och har tråkig humor nu..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />kolla bilden till den här artiken som är skriven av Harald PORRY (roligt namn)!

Federico

hehe han lär ju vart riktigt porry! kunde inte motstå.. är trött och har tråkig humor nu..

en sak är i alla fall säker, Porry var/är helt klart tänd på Vespa Touring.

Image

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

enligt eniro bor Lennart Harald Porry i Sköndal!

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Du fick dekoren riktigt bra! Penslade du den med T-röd? Så att den skall gnistra och glänsa länge. Annars mörknar den.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vi fick tillstånd av Mr P att använda hans artikel där han jämförde Vespa Touring med Lambretta och NSU i ett tidigt nummer av Scooteristen. Han fick under några år gratisnummer av tidningen som tack.

Anar att han då och då funderat på att byta namn 8)
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Anar att han då och då funderat på att byta namn 8)
/jens

Porry i Sköndal. varför byta namn? ;)

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Du fick dekoren riktigt bra! Penslade du den med T-röd? Så att den skall gnistra och glänsa länge. Annars mörknar den.

Jag hade ingen T-röd hemma, så jag tog Gordon's dry gin. Jag hoppas det går lika bra.

/Jörgen

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Konschtapeln, jag lovar! Jag har inte druckit någonting, men min Veschpa har fått schig en hutt! :D

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag hade ingen T-röd hemma, så jag tog Gordon's dry gin.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply