V 50 vill inte...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

V 50 vill inte...

Post by Nickeponken »

Jaha, då var det dags att ta lärdom. Vi vespa 50 vägrar starta. Kicken tar emot men den driver inte runt. Den går inte heller att rulla igång. Tändstiftet? Eller? Vad kan det vara? Någon?:cry:

Vespa 50L
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nickeponken</i>
<br />Jaha, då var det dags att ta lärdom. Vi vespa 50 vägrar starta. Kicken tar emot men den driver inte runt. Den går inte heller att rulla igång. Tändstiftet? Eller? Vad kan det vara? Någon?:cry:

Vespa 50L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ta ut tändstiftet och testa. Om den driver runt nu så har du fel dimension på tändstiftet.
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Tändstiftet är detsamma som satt i när jag köpte den för ett par månader sedan... Kanske dags att byta det?

Vespa 50L
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Har du tagit ur stiftet?
Hade en moped en gång där förgasaren läckte och om man inte stängde bensinkranen så fylldes vevhuset med bensin, kickade man sen så slog det tvärstopp och hade man osis så gick topplockspackningen sönder.

Mvh // Bobo
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nickeponken</i>
<br />Tändstiftet är detsamma som satt i när jag köpte den för ett par månader sedan... Kanske dags att byta det?

Vespa 50L

Ah, trodde att hjulet låst sig.
Verkar som om du har ett kopplingsproblem. går den att rulla lätt med ettans växel i?
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Den har aldrig gått att rulla med växel i. Däremot rullar den fint om jag trycker in kopplingen. Det där med bensin i vevhuset låter mer rätt. Jag glömde kranen på i ett antal timmar igår. Den är nu åtdragen. Mig veterligen har inte tändstiftet bytts på ett par år så om det är slut så vore inte det märkligt heller.

Vespa 50L
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Misstänker att Crispin först trodde att du råkat fått i ett för långt stift och att det tog i kolven.

Mvh // Bobo
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Jaha, pratade just med vespa-service. Kopplingen har pajat.:cry:

Vespa 50L
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Se det positiva, nu vet du ju iallafall vad det är.
Om V50 påminner något om PX som jag mekat med en del så är det ju en smal sak att byta koppling.
Någon gång måste den ju ändå bytas.

Mvh // Bobo
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Misstänker att Crispin först trodde att du råkat fått i ett för långt stift och att det tog i kolven.

Mvh // Bobo

Bingo!

Om det är kopplingen du har problem med så är det relativt lätt åtgärdat. specialverktyg krävs dock. Mycket info finns här på forumet.

C.
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

tja, får snacka med min granne som mekar det mesta. hoppas på fint väder. Men, killarna på Vespa-service ansåg inte heller att det är svårt. Får väl försöka tänka lite logiskt. Det är ju inte en mån-raket som har pajjat:?:

Vespa 50L
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Säg mig, hur ser man att tändstiftet har lagt ner?

Vespa 50L
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Tror att jag sa nåt om att din koppling verkade kass vid vår ride-out i lördags! Den slirade som tusan när vi skulle dra ifrån Blockhusudden.Blev det några bilder?Ganska enkelt att fixa ,har en avdragare och ett "kläm-ihop" verktyg att låna ut om du vill.Byt plunge samtidigt om den är sliten.Glöm inte att marinera lamellerna ordentligt i olja.

"kobravespan"

Ola.G
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

vore asbra om du kunde låna! Jag ska bara kolla om Danne har. Vi är ju grannar dårå.
Det blev några bilder. Ja har mejlat dem till Danne som ska lägga upp dem på sin hemsida www.wiberg.nu

Om din adress stämmer så kan jag rota fram ditt nummer om det nu är behov. Annars kan du alltimejla på autobahn@chello.se

I övrigt så har jag inte tänkt på att kopplingen har låtit kass. Nåja, byta lameller å olja så blir det nog bra. Ska fan bli kul...

Vespa 50L
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Kom på en grej: det kanske inte var så konstigt att BÅDA kopplings vajrarna gick inom en vecka. Vi lär oss, vi lär oss!!

Vespa 50L
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Ola, kopplingsavdragare etc skulle verkligen uppskattas. Försöker få fatt i dig imorgon.

Vespa 50L
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Efter många om och ännu fler men... Vespan går och låter fint bortsett från löjligt hög tomgång....

Vespa 50R -78
Ska pimpas. Ja.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

En kort beskrivning kanske nickeponken så att framtida sökninger på ämnet kan ge bra informativ resultat?

Piaggio Vespa V50R -74
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Men för djävulen??? Igen??? Den står! Gick jättefint igår men icke nu. Samma symptom. Nu börjar jag undra.... Kan det vara så att någon slang-j...vel som har pajat?

Vespa 50R -78
Ska pimpas. Ja.
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Svaret på frågan synes vara: byt allt och sätt i en förstärkt koppling. ang Kejjs fråga, jag återkommer när jag har fattat själv.:?:

Vespa 50R -78
Ska pimpas. Ja.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

lycka till!
Jag kommer nog förbi och inspekterar vraket!

Piaggio Vespa V50R -74
Post Reply