Trimma min Touring 1960..

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Trimma min Touring 1960..

Post by wazobear »

Nu börjar jag bli less att EU-mopparna kör om mig.. OK.. den gör väl en 80-85 (enligt mätarn) men jag tror det är mer kring 70...

Så jag har börjat fundera på att få den att rulla lite snabbare, så då är ju frågan, trimma den befintliga motorn eller skaffa en ny motor från en PX200?, vad tycker ni gurus?

Vad jag förstår är det bara att bulta på en PX200 motor (samt göra om elsystemet men det e ju inge problem). Någon som vet det bästa stället att köpa en PX200 motor?, har sett något att köpa från Tyskland, men har inte hittat något bra på nätet..

Om jag nu ska trimma den befintliga motorn, vad rekommenderas då?

Tackar för alla svar... :-)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by wazobear</i>
<br />Nu börjar jag bli less att EU-mopparna kör om mig.. OK.. den gör väl en 80-85 (enligt mätarn) men jag tror det är mer kring 70...

Så jag har börjat fundera på att få den att rulla lite snabbare, så då är ju frågan, trimma den befintliga motorn eller skaffa en ny motor från en PX200?, vad tycker ni gurus?

Vad jag förstår är det bara att bulta på en PX200 motor (samt göra om elsystemet men det e ju inge problem). Någon som vet det bästa stället att köpa en PX200 motor?, har sett något att köpa från Tyskland, men har inte hittat något bra på nätet..

Om jag nu ska trimma den befintliga motorn, vad rekommenderas då?

Tackar för alla svar... :-)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kolla här hur man monterar 177cc på originalmotorn, det är billigaste alternativet

http://soulscooter.com/mecca/instruktio ... tering.doc

Federico
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Selv har jeg en "svensk" 1960-Touring. Denne har jeg montert en P200-motor. -fungerer veeeldig bra!

Og en 200-motor er mye bedre å jobbe videre på (trimmme mer) enn en 2-ports Touring-motor som er bygget for 5,5 hk....

Jeg kjøpte motoren gjennom Ole Haag hos www.vespaparts.dk
Han kan (kunne i alle fall) skaffe brukte motorer til fornuftig pris.
Send ham en mail og spør.

Hilsen Øyvind
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wazobear »

Tackar för de trevliga svaren...

Jag ska kolla upp priset på en PX200 motor och sedan undrar jag även om jag väljer att trimma den befintliga motorn, då bör jag väl byta förgasare (eller munstycken) och avgaspipan..

Just nu lutar jag mer åt en PX200 motor men priset kan väl avskräcka..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by wazobear</i>
<br />Tackar för de trevliga svaren...

Jag ska kolla upp priset på en PX200 motor och sedan undrar jag även om jag väljer att trimma den befintliga motorn, då bör jag väl byta förgasare (eller munstycken) och avgaspipan..

Just nu lutar jag mer åt en PX200 motor men priset kan väl avskräcka..

det är ju jättesvårt att rekommendera vad som är bäst. det handlar ju också om hur mycket man kan göra själv. kan man fixa allt mek på egen hand så har man många tusenlappar sparade bara där.

Sedan vet man ju inget om skicket på PX motorn (om den inte säljs som nyrenovead av en person/firma man kan lita på)
Samma sak gäller originalmotorn om den ska trimmas, en renovering är nödvändig om det ska hålla för effektökningen. växelkors/packboxar/lager m.m.

skulle gissa att en motorrenovering landar på ca 2000kr (packboxar, lager, packningar, växelkors, genomslags(kick)gummin, kolv?, kolvringar, honing)

Men det är ju helt klart värt att lägga pengar på en PX motor, den blir inte snabbare än en 177cc men mer pålitlig och skönare att köra.

Federico
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Hei igjen!

I fjor betalte jeg 3500,- danske for en 1985-mod motor. Den var det bare å sette i ramma, skifte olje, ordne det elektriske og så kjøre avgårde....
Har nå kjørt ca 6500 km uten annet enn å skifte olje og montere Sitoplus.8)

Ellers husker jeg at Ole kunne overhale motoren for 1200,- danske... (angrer på at jeg ikke sa ja til det...):(

Det som er fint med en 200-motor er at du har 12hk ORIGINALT som bare går og går, og du kan eventuellt trimme videre uten problemer.
Ikke minst får du 4 gear.... -nydelig i forhold til Touring-motoren med 3 gear...

Ellers er jo vinteren rundt hjørnet og du kan bruke tiden på å renovere motoren selv...

Øyvind
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Hei igjen!

I fjor betalte jeg 3500,- danske for en 1985-mod motor. Den var det bare å sette i ramma, skifte olje, ordne det elektriske og så kjøre avgårde....
Har nå kjørt ca 6500 km uten annet enn å skifte olje og montere Sitoplus.8)

Ellers husker jeg at Ole kunne overhale motoren for 1200,- danske... (angrer på at jeg ikke sa ja til det...):(

Det som er fint med en 200-motor er at du har 12hk ORIGINALT som bare går og går, og du kan eventuellt trimme videre uten problemer.
Ikke minst får du 4 gear.... -nydelig i forhold til Touring-motoren med 3 gear...

Ellers er jo vinteren rundt hjørnet og du kan bruke tiden på å renovere motoren selv...

Øyvind

håller med, bara man får ett bra ex. 3.500 låter billigt, vad är frakten till norge?

Federico
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wazobear »

oj...

Det priset var inte farligt, nu vart jag ännu mer sugen på en PX200 motor. Jag kommer dock inte nappa på några nyrenoverad motor, då jag gärna skruvar själv (har renoverat X motor tidigare då jag samlat på gamla 50 tals motorcyklar innan jag var frälst av vespor).

Har mailat till Ole Haag, hoppas han har en motor...

Vilket bra forum det här är.. :-)
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Med anledning av EU-mopparna i inledningen.. En PX200 motor har alltså 12 hästar orginal. Vad väger en PX200 och hur fort går den? Det är ju inte så klurigt att locka ut 12 hästar ur en modern moppe och dom väger väl runt 85 kg. Dessutom slipper man ju släppa gasen tre ggr under accelerationen. 8)

Jag misstänker att du får trimma en smula för att vara på den säkra sidan. :D
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Med anledning av EU-mopparna i inledningen.. En PX200 motor har alltså 12 hästar orginal. Vad väger en PX200 och hur fort går den? Det är ju inte så klurigt att locka ut 12 hästar ur en modern moppe och dom väger väl runt 85 kg. Dessutom slipper man ju släppa gasen tre ggr under accelerationen. 8)

väger ca: 110kg, toppar knappt 110km/h
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Med anledning av EU-mopparna i inledningen.. En PX200 motor har alltså 12 hästar orginal. Vad väger en PX200 och hur fort går den? Det är ju inte så klurigt att locka ut 12 hästar ur en modern moppe och dom väger väl runt 85 kg. Dessutom slipper man ju släppa gasen tre ggr under accelerationen. 8)

en mopedmotor som är trimmad till 12hk är nog inte lika behaglig att köra som en PX200. PX som ger 12,5 hk vid 6000varv är en riktigt stark arbetshäst som tar två personer med packning runt europa (eller vart man vill) utan problem och smärtor för den som sitter på.
Den trimmade moppen är säkert rolig på sitt sätt men för ett helt annat användingsområde.
Jag föredrar att sätta PX motor i touringen. Tror också att Touringen väger mindre än PX200:an, runt 100kg.

Federico
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Det är nog väldigt sant men nu var det väl inte just touringmoppar som var problemet. Jag har börjat spana efter något i plåt att åka två på och då verkar just PX200 motorn vara en hit. Jag får väl helt enkelt vänja mig vid att cruisa fram. Min scootermoppe jag hade accade bra mycket hårdare upp till 70 än min dragster 180 när den var orginal. Sen gick det iofs trögare men den var klart kvick iaf.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Det är nog väldigt sant men nu var det väl inte just touringmoppar som var problemet. Jag har börjat spana efter något i plåt att åka två på och då verkar just PX200 motorn vara en hit. Jag får väl helt enkelt vänja mig vid att cruisa fram. Min scootermoppe jag hade accade bra mycket hårdare upp till 70 än min dragster 180 när den var orginal. Sen gick det iofs trögare men den var klart kvick iaf.

visst är de snabba. när scooterrejsingen var som störst i sverige för ett par år sedan (alltså rejsing med classicscootar) så hände det att några nya plast 50cc (70cc) moppar dök upp b.l.a en känd göteborgare på sin taffspeed-malossicup-zip som körde ifrån alla inkl. trimmade PX och TS1or på 225cc 30hästar+. men den zip:en var helt okörbar utanför banan, kopplade väl in på 6000varv eller nåt (läs, ALLTID bahjulet)

Cruisa nära marken är det som gäller[|)]

Federico
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Japp. När jag mognat lite i mitt plåtscooterintresse ska jag starta en tråd och fråga hur man sänker en vespa. Fast inte riktigt än..
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Hei igjen!

Frakten for mitt vedkommende ble 0,- da Ole kom til MC-messen på Lillestrøm og hadde med motoren selv...

Ellers er det vel frakt pr kg som gjelder?

Forøvrig skal alle motorene være fungerende som er tatt ut av scootere som er vraket.

Øyvind
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

står en px200 motor på en skrot i örebro, 8500:- vil dom ha..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />står en px200 motor på en skrot i örebro, 8500:- vil dom ha..

billigt! när man kan köpa en hel px med papper för 10k

Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />står en px200 motor på en skrot i örebro, 8500:- vil dom ha..

billigt! när man kan köpa en hel px med papper för 10k

Federico

hehe näe, fattar inte skrotarnas prissättningar ibland, gäller bildelar oxå..

då köper man ju hellre en ny motor. lr som du, pingu, säger, en hel scooter..
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wazobear »

I helgen landade en beggad PX200 motor hemma hos mig... så nu har jag löst vintermörkets abstinens...nu ska här skruvas lite och trimmas.. men vad rekommenderas? alltså cylinder, vev, förgasare, avgas m.m...

Känner mig som en nybörjare, van att skruva gamla villiers motorer, och de kan man ju det mesta om.. de här känns ju lite annorlunda..
Post Reply