105 cc på V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

105 cc på V50

Post by Apeman »

Tänkte montera på polini 105 cc kit på min v50.
Har nu polini 75cc en 16/16 förgasare och "Italienskt" original vev.
Bör man göra några ändringar på motorblock eller andra motordelar för att få det att fungera bra?
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

det är om jag förstått saken rätt är det väl vettigt att ändra i utväxlingen, påfrestningen där blir väl vid högre hastigheter hyfsat brutal annars? patrik, var det inte det som gjorde att "min" motor skar? det blir ju en hel del rpm annars, och de är väl inte gjorda för mer än 30-40 kmh..

räcker det att byta primären eller vad det heter eller ska hela "granen" bytas (ska rota nu i vinter, lika bra att veta vad som ska köpas..)?

vet inte om det redan är gjort iofs, känns som en rimlig grej att göra redan vid 75cc, den svenska standarden är väl rätt mesig, är den inte?

har du lust att byta 75cc kolv och cylle mot nåt / sälja så hojta till, har pakethållare, stötdämpare, sadlar osv..

2x v50 '81, luna 50s
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

Glömde att nämna att jag bytt utväxling till 18/67 när jag monterade på 75cc kittet, men det kanske är lite snålt om man skall montera 105cc, några tips på vilken utväxling som är lämplig?.

Vet inte riktigt vad "Italienskt" original vev innebär men antar att den är lite vassare än orginalet, så den kanske också måste bytas ut mot något vassare (om det nu finns).

Har läst här på forumet att man bör anpassa kanalerna på blocket så att de passar en större cylinder, hur går man tillväga då? någon som kan ge mig en liten instruktion kanske?
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

Vad tror ni om dessa delarna?

-Racing cylinder 105cc POLINI
-Racing crankshaft Vespa V50/PK
19/20mm cone
-Upgear Kit ET3/PK125, 27/69
cogs, transmission ratio=2.56,
for 105-130cc cylinder,
straight cogs

Skall anpassa portarna på blocket så att de stämmer med cylindern (räcker det med portarna på blocket eller är det något mer som bör göras?
kommer detta att fungera?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du skall nog sätta i en större förgasare också, samt porta upp insuget både mot det större insugsröret och in mot veven så du får in mer soppa.

Herr Lambritta här på forumet satte för inte så länge sedan ihop en 105cc-motor, han kanske kan bistå med lite mer information?

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Apeman</i>
<br />Vad tror ni om dessa delarna?

-Racing cylinder 105cc POLINI
-Racing crankshaft Vespa V50/PK
19/20mm cone
for 105-130cc cylinder,
straight cogs

Skall anpassa portarna på blocket så att de stämmer med cylindern (räcker det med portarna på blocket eller är det något mer som bör göras?
kommer detta att fungera?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

jag byggde ihop en 105cc till en bekant. dock en dr 102cc men det är ungefär samma.

den hade 9" hjul och utväxlingen jag använde var 24/72.
den hade inga problem med att orka, heller kändes den inte för lågt drevad. drog på fint på 3:ans växel.
tror att den även hade kunat funka till 10" hjul, i varje fall om man inte skjutsar.

förövrigt använde jag en 19/19 förgasare (tror att huvudmunstycket hamnade på runt 95) funkar att köra med 16/16 fugge oxå.

blåset var ett sito banana, låter fint.

veven var en vanlig racingvev till v50, kommer inte ihåg vad den har för storlek på konan..
:)
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

just det, jag öppnade upp insuget ca 5mm bakåt och matchade alla kanaler mot cylindern, se upp att inte ta för mkt i blocket bara, finns inte såå mkt att ta av där..
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

Tack för tipsen!

Jag hade tänkt att lämna in blocket på en mekanisk verkstad för att få kanalerna och insuget fixat, äger inte själv någon sådan utrustning så att jag kan göra det själv.
Så hur förklarar man för verkstadsgubbarna vad som skall göras?
Några tips?
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

En sak till, det där med utväxlingen är jag lite osäker på (vad alla siffror och ratio vad det innebär. Någon som kan ge en liten kort förklaring?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Apeman</i>
<br />En sak till, det där med utväxlingen är jag lite osäker på (vad alla siffror och ratio vad det innebär. Någon som kan ge en liten kort förklaring?

Ratio (förhållande) i en växel står för hur många varv drivande axel går runt för att driven axel skall gå runt ett varv.
exempel Apeman talar om:

Vevaxeldrev 27, växellådans ingående axels drivna hjul hjul 69.
Dividera 69 med 27 så får du 2,555556. Det är ett tal som säger hur många varv vevaxeln måste snurra för att växellådans ingående axel skall snurra ett varv.:D:D
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Som kuriosa har jag 22/63 dvs 2,86 till DR 85-cylle, hemportad "svitaliensk" vev och 16/16-gasare. Med 3,00-10 bak blir det en aningens överväxel med 3:an. Upplevde faktiskt att den gick närapå snabbare med 9-tumshjul tidigare, eftersom den orkade varva ur mer i motvind. Men färre rpm ger mindre noja och tittande i backspegeln...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Som kuriosa har jag 22/63 dvs 2,86 till DR 85-cylle, hemportad "svitaliensk" vev och 16/16-gasare. Med 3,00-10 bak blir det en aningens överväxel med 3:an. Upplevde faktiskt att den gick närapå snabbare med 9-tumshjul tidigare, eftersom den orkade varva ur mer i motvind. Men färre rpm ger mindre noja och tittande i backspegeln...
Då låter väl 1:2,555 lite högt??
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Tack för tipsen!

Jag hade tänkt att lämna in blocket på en mekanisk verkstad för att få kanalerna och insuget fixat, äger inte själv någon sådan utrustning så att jag kan göra det själv.
Så hur förklarar man för verkstadsgubbarna vad som skall göras?
Några tips?

synd att du inte bodde närmare sthlm då hade jag kunnat hjälpa dig med portningen.
annars har du bra beskrivning här:
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... stall.html
det gäller ju en 130cc cylinder, men principen är densamma.
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />just det, jag öppnade upp insuget ca 5mm bakåt och matchade alla kanaler mot cylindern, se upp att inte ta för mkt i blocket bara, finns inte såå mkt att ta av där..

Ursäkta min okunnighet men vad menar du att du öppnade upp insuget bakåt?
och är det insuget på blocket där man momterar röret från förgasaren vi pratar om?
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />just det, jag öppnade upp insuget ca 5mm bakåt och matchade alla kanaler mot cylindern, se upp att inte ta för mkt i blocket bara, finns inte såå mkt att ta av där..

Ursäkta min okunnighet men vad menar du att du öppnade upp insuget bakåt?
och är det insuget på blocket där man momterar röret från förgasaren vi pratar om?

exakt, insuget i blocket, på insidan mot veven till.
sen matchade jag det ju på utsidan oxå, mot insugsröret.
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

Är det så att man måste plockabort vart endaste pinal i motorn när man gör dessa ingrepp?
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Är det så att man måste plockabort vart endaste pinal i motorn när man gör dessa ingrepp?
ja du vill ju inte ha metallspån i lager osv.
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

Ok då är det bara till att sätta igång med att montera ner åbäket,
men vilken utväxling skulle ni rekomendera till detta kittet?
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Ok då är det bara till att sätta igång med att montera ner åbäket,
men vilken utväxling skulle ni rekomendera till detta kittet?

ehh.. jag får väl citera mig själv..

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />jag byggde ihop en 105cc till en bekant. dock en dr 102cc men det är ungefär samma.

den hade 9" hjul och <font size="2"><font color="red">utväxlingen jag använde var 24/72</font id="red">.</font id="size2">
den hade inga problem med att orka, heller kändes den inte för lågt drevad. drog på fint på 3:ans växel.
tror att den även hade kunat funka till 10" hjul, i varje fall om man inte skjutsar.

förövrigt använde jag en 19/19 förgasare (tror att huvudmunstycket hamnade på runt 95) funkar att köra med 16/16 fugge oxå.

blåset var ett sito banana, låter fint.

veven var en vanlig racingvev till v50, kommer inte ihåg vad den har för storlek på konan..
:)
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

Har äntligen fått tummen ur och skall beställa dessa tidigare omtalade delarna men blev lite osäker på om den nämda veven passar på en vespa 50 med vanlig förgasare. Veven det gäller är en Racing crankshaft Vespa V50/PK
19/20mm cone
Art.-no. 45061500 SIPSCOOTERSHOP
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Har äntligen fått tummen ur och skall beställa dessa tidigare omtalade delarna men blev lite osäker på om den nämda veven passar på en vespa 50 med vanlig förgasare. Veven det gäller är en Racing crankshaft Vespa V50/PK
19/20mm cone
Art.-no. 45061500 SIPSCOOTERSHOP

vanlig förgasare, menar du en original v50 då? nej det låter lite för snålt om du ska utnyttja alla 105cc ordentligt. köp 16/16 lr 19/19.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

Det står något om Full Circle Crankshaft och reed valve inlet när man läser informationen om Racing crankshaft Vespa V50/PK
19/20mm cone
Art.-no. 45061500 på SIPSCOOTERSHOP
Blir inte riktigt klok på det.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br />Det står något om Full Circle Crankshaft och reed valve inlet när man läser informationen om Racing crankshaft Vespa V50/PK
19/20mm cone
Art.-no. 45061500 på SIPSCOOTERSHOP
Blir inte riktigt klok på det.
Det är bara en standardtext, samma för alla Mazzucchelli-vevar. 45061500 är inget full-cirkel-veparti, det är för "vanlig" vevstyrning, vilket förmodligen är precis vad du vill:).
Post Reply