Vilka scooterfirmor kan man lita på?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

SIP fick jag lära mig den hårda vägen att de inte är att lita på. Sedan har jag hört att scooter-center ska vara långsamma.

Jag behöver delar billigt, vart ska jag vända mig?
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Har bara erfarenheter av Scootercenter, där jag väntade på restade saker. När kontantnotan till slut kom, stod allt med. Till sist, tänkte naiva jag. MEN när paketet kom en månad senare, så saknades lik förbannat grejerna som var restade !

I övrigt var de OK.

Skall man ha det billigt, så verkar det som om man får betala med tid...
:?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Har bara erfarenheter av Scootercenter, där jag väntade på restade saker. När kontantnotan till slut kom, stod allt med. Till sist, tänkte naiva jag. MEN när paketet kom en månad senare, så saknades lik förbannat grejerna som var restade !

I övrigt var de OK.

Skall man ha det billigt, så verkar det som om man får betala med tid...
:?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lagerstatus syns ju på SiP:s och SCK:s hemsidor. beställer man något som lyser grönt ska man ha extrem otur om det är slut.

sedan tar det såklart lång tid om det är slut i lager, det är ju inte scooterfirman i tyskland som kan påverka det.

har handlat med SIP, Scootercenter (SCK) och RollershopExpress, alla stora tyska, och har aldrig haft större problem. Innan webshoptiden brukade dom alltid ringa upp å kolla om man ville vänta, avbeställa eller skicka det som f*nns om någon vara saknades.

sedan får man inte glömma EM-Scooters som faktiskt har justerat upp sina priser efter tyskland, troligvis så långt det är möjligt. Hos EM får man garanterat bra service, kanske det är värt några kronor? synd bara att svenska Posten är lika dyr inom landet som ett lika stort/tungt paket är över halva europa med andra fraktföretag. Posten suger!

Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Jo, personligen tycker jag att em är helt suveräna att ha att göra med, men ibland har prisskillnad (inte nödvändigtvis samma kvalitet dock-kan vara Kinagrejer...) och tillgänglighet på udda delar gjort att Tysken fått leverera.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

EM brukar jag handla av, har väl investerat en eu-moppe eller två i pengavärde där. Men nu ska jag bara ha grejer som är mycket billigare i Tyskland.

Risken finns väl att man är svartlistad hos SIp eftersom jag fick ta till hot om rättsligt efterspel för att jag skulle få tillbaka mina pengar efter xx antal månaders väntan och strul från deras sida..hehe. Men de är ju billigast...
Uffe
Nybörjare
Nybörjare

Post by Uffe »

Jag gillar www.rollerladen.com. De har jättemycket till gamla ekipage, snygg katalog och en halvbra webbsida. man känner på sig att de är entusiaster, och så heter chefen Torsten Vogelsang.
Såhär års är det nog segt att handla på alla håll.

/Uffe
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

SIP har jag haft leveransproblem med; inte att något saknats, men att det tagit oändligheter för paketet att anlända, och att de inte svarat på mail. Tydligen ska man hålla kontakten med dem via fax/telefon.

Scootercenter Köln har jag extremt bra erfarenheter av; de skickar i princip dagen efter en beställning, de skickar ut statusmail allt eftersom beställningen fortskrider (ex vi har mottagit din order, ordern packas, ordern är skickad och det här är trackingnumret). De har i princip allt, även om det inte finns på webben, speciellt inte på den engelska delen. Ringer man finns det dock och de talar engelska. 31,5 kg kostar €6 till Danmark (där jag jobbar) och €19 till Sverige och tar ca 2 dagar.

Ricambi (Peter i Danmark) är mkt hjälpsam, och kan det mesta om scootrar. Han har saker som ingen annan har, till exempel kopplingshus nya men från 60-talet. Dock svår att få tag på f n då han flyttar butiken.

Gamle Ole i Köpenhamn är också hjälpsam, och har humana priser. Har börjat importera Vietnamesiska topprenoverade Vespor.

EM-scooters är vänliga, men fraktkostnaderna dyra (tacka posten), och leveranserna kan ta en vecka/10 dagar. Något dyra, exempelvis ville de ha ca 1200 för axeln till oljepumpen, som andra firmor tog kring 200 för. Experter och ger sina kunder support och tips via telefon.
Post Reply