Har en Vespa 50 (1967) som fått nytt vevparti (modell italienskt orginal), cylinder samt kolv (DR).
Startar direkt, jämn gång MEN för att varvar ur kräver den lite choke. (Och då går den riktigt bra och fort.)
Vad kan vara fel? Läckage? Tändning? Bränsle/luft (går det att justera?) munstycken???
Tips....
/Hasse
Trimmad Vespa 50
Hej!
Det låter helt klart som den är felbestyckad och får för litet "soppa" eftersom den verkar gå finfint med choke. Jag gjorde en liknande trimning i våras och fick lära mig det där med förgasarbestyckning av alla snälla och kunniga typer här på forumet. Citerar en av dessa från en tidigare tråd:
<i>"Ingen gas: Luftskruven bestämmer blandningen. Upp till halvgas: Luftskruv och lågfartsmunstycket bestämmer blandningen. Halvgas upp till trekvartsgas: Lågfart och nålmunstycket bestämmer blandning. Över trekvartsgas: Huvudmunstycket regerear helt".</i>
På den aktuella Vespa 50:n har jag Polini 50 cc, italiensk vev, portat block (anpassat till insugningskanalerna på cylinderfoten) samt original SHB 16/10-förgasare. De munstycken jag har satt i (efter mycken laborerande) är som följer:
Huvudmunstycke: 63 (48 original)
Lågfartsmunstycke: 42 (35 original)
Nålmunstycke: 2 varv ut från bottenläge (1 - 1,5 original)
Hoppas detta kan vara till någon hjälp för ett någorlunda rätt utgångsläge.
PS. Du vet kanske att du måste ställa om tändningen med trimcylinder? Polini rekommenderar 17 grader före övre dödpunkt för deras 50 cc (19 grader original) och jag kan tänka mig att DR har något liknande, men det står säkert i instruktionerna. DS.
Lycka till!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Det låter helt klart som den är felbestyckad och får för litet "soppa" eftersom den verkar gå finfint med choke. Jag gjorde en liknande trimning i våras och fick lära mig det där med förgasarbestyckning av alla snälla och kunniga typer här på forumet. Citerar en av dessa från en tidigare tråd:
<i>"Ingen gas: Luftskruven bestämmer blandningen. Upp till halvgas: Luftskruv och lågfartsmunstycket bestämmer blandningen. Halvgas upp till trekvartsgas: Lågfart och nålmunstycket bestämmer blandning. Över trekvartsgas: Huvudmunstycket regerear helt".</i>
På den aktuella Vespa 50:n har jag Polini 50 cc, italiensk vev, portat block (anpassat till insugningskanalerna på cylinderfoten) samt original SHB 16/10-förgasare. De munstycken jag har satt i (efter mycken laborerande) är som följer:
Huvudmunstycke: 63 (48 original)
Lågfartsmunstycke: 42 (35 original)
Nålmunstycke: 2 varv ut från bottenläge (1 - 1,5 original)
Hoppas detta kan vara till någon hjälp för ett någorlunda rätt utgångsläge.
PS. Du vet kanske att du måste ställa om tändningen med trimcylinder? Polini rekommenderar 17 grader före övre dödpunkt för deras 50 cc (19 grader original) och jag kan tänka mig att DR har något liknande, men det står säkert i instruktionerna. DS.
Lycka till!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
PS. Du vet kanske att du måste ställa om tändningen med trimcylinder? Polini rekommenderar 17 grader före övre dödpunkt för deras 50 cc (19 grader original) och jag kan tänka mig att DR har något liknande, men det står säkert i instruktionerna. DS.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena.
om det är en DR 50cc så ska man inte behöva ställa om tändningen, till den cylindern använder man originaltoppen och har samma komp som original. d.v.s inte lika mycket trim som polinis snällaste 50cc. DR är mer lik en ostrypt original 50cc men med en tredje port. Har byggt en motor med DR50 och det fungerar bra med original förtändning, har däremot 1 steg kallare stift och 74 i huvudmunstycke, men i hop med 16/16 och rejsvev. skön cylinder som alternativ till att renovera originaldelarna, ger dessutom extra spark.
är det däremot en större DR med topp så bör man ställa efter specifikationen (finns i SIP katalogen)
peace, love & scootering /Federico
PS. Du vet kanske att du måste ställa om tändningen med trimcylinder? Polini rekommenderar 17 grader före övre dödpunkt för deras 50 cc (19 grader original) och jag kan tänka mig att DR har något liknande, men det står säkert i instruktionerna. DS.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tjena.
om det är en DR 50cc så ska man inte behöva ställa om tändningen, till den cylindern använder man originaltoppen och har samma komp som original. d.v.s inte lika mycket trim som polinis snällaste 50cc. DR är mer lik en ostrypt original 50cc men med en tredje port. Har byggt en motor med DR50 och det fungerar bra med original förtändning, har däremot 1 steg kallare stift och 74 i huvudmunstycke, men i hop med 16/16 och rejsvev. skön cylinder som alternativ till att renovera originaldelarna, ger dessutom extra spark.
är det däremot en större DR med topp så bör man ställa efter specifikationen (finns i SIP katalogen)
peace, love & scootering /Federico
Tack för tipsen, nu går den ruskigt bra, även på höga varv.
Tog och slipade upp huvudmunstycket med en rensare till svetsen. Och tydligen fick jag helt rätt dimension.
(orkade inte beställa och vänta på nya munstycken)
Kanske inget att rekommendera men det funkade för mig...
/Hasse
-------------
Vespa 50 1967
Tog och slipade upp huvudmunstycket med en rensare till svetsen. Och tydligen fick jag helt rätt dimension.
(orkade inte beställa och vänta på nya munstycken)
Kanske inget att rekommendera men det funkade för mig...
/Hasse
-------------
Vespa 50 1967