etanolkonvertera

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
jet force
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Tue 12 Sep 2006, 12:50
Location: Sweden

etanolkonvertera

Post by jet force »

fins det bån efekt att vinna ifall man etanol konverterar eller kör blandat bränsle? eller är det mer jobb än det ger utdelning?

jet force
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jet force</i>
<br />fins det bån efekt att vinna ifall man etanol konverterar eller kör blandat bränsle? eller är det mer jobb än det ger utdelning?

jet force
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

knappast, etanol ger 28 Mj/kg, och kräver 16 kubikmeter luft vid förbränning/kg,
Bensin ger 45 Mj/kg, och kräver 17 kubikmeter luft vid förbränning/kg.
det innebär att du förbrukar 1,6 kg etanol och måste ha en förgasare, insug, kanaler och avgassystem som medger ett luftflöde av 25,7 kubikmeter, dvs 50 % mer än vid bensindrift för att ta ut samma effekt.

Om du konverterar till etanol och bara ställer om förgasaren, så förbrukar du 1,06 kg etanol, samma luftmängd som vid bensindrift, 17 kubikmeter.

<b><font color="red">Effekten blir 34 % lägre.</font id="red"></b>

Eftersom det är syret (21%) i luften som används, argonet (1%) och kvävet (78%) endast kyler ner, så borde de 50 % mer argon & kväve ha en negativ inverkan.:D:D
jet force
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Tue 12 Sep 2006, 12:50
Location: Sweden

Post by jet force »

jet force har insprutning.Fast det kanske inte har nån betydelse.Tankade schells ferarri soppa och tyckte att det var en liten skilnad faktiskt.

jet force
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Hittade denna gamla tråd när jag letade på ordet insprutning, det verkar som att i ovanstående beräkningen har glömds bort att man måste öka bränslemängden när man etanolkonverterar.

Sommaretanol ger 29,2 MJ/kg
Svensk 95 oktan (med 5% etanol) ger 42,95 MJ/kg
98 oktan 43.8 MJ/kg

E85 innehåller alltså 29.2/43,8 = 66,7% av 98 oktanig bensinens energi-innehåll.

Stökiometrisk blandning för bensin, dvs vid lambda 1, är ca 14,7 viktsdelar luft på 1 viktsdel bränsle. Mer exakt 14,64 :1 På engelska förkortas detta med AFR (Air Fuel Ratio)

E85 (sommarblandning) vid lambda 1 har viktsförhållandet luft/bränsle 9,765 :1

Om man nu antar att konverteringen inte påverkar mängden luft som motorn kan suga i sig och det alltså är samma mängd luft som komprimeras in i cylindern ska man alltså ha 14,7/9,8 dvs 1,5 ggr så mkt bränslemassa när man etanolkonverterad motorn. Det innebär att motorn i teori ger exakt lika mycket effekt.

Nu har E85 fördelen över bensin att den kyler insugsluften vid 2,5 ggr mer än vad bensin gör, det tillsammans med att man behöver 1,5 ggr så mkt bränsle kyler det insuget 3,75 ggr så mkt än bensin. Dena kylningen gör att luften tar mindre plats och att man kan få in mera luft/syre i motorn. Samma effekt ser man på att scootern på bensin brukar gå fortare med kall väder trots att luftmotståndet då är större. I praktiken ger etanolkonvertering därför ca 5% mera effekt och dessutom minskar riskerna för överhettning/värmenyp.

Dessutom är E85 brännbar över ett mkt bredare spann A/F blandningar och kan man för att få ut max effekt kan man köra fetare blandningar (fast då ökar förbrukningen såklart) och kan man t ex under dellast köra mkt magrare utan att motorn fyrtaktar.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

jet force in da house:
ins det bån efekt att vinna ifall man etanol konverterar


aryan in da house:
det verkar som att i ovanstående beräkningen har glömds bort att man måste öka bränslemängden när man etanolkonverterar


jet force in da house:
jet force har insprutning.


Eftersom det inte går att öka bränslemängden i Peugeot Jet Force insprutningsmotor så är svaret lätt: NEJ....

Vet flera som försökt detta med Aprilia DiTech & Piaggio Pure Jet motorer med ett (eller 2) resultat, dom går inte och om man får den att gå stannar den ganska snart med förödande resultat.....

DP says: Lönar det sig att E85 konvertera längre???? Vet många som är tillbaka till soppa...
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Känner inte till denna motor men varför skulle man inte kunna öka bränslemängden i en Jet force insprutningsmotor?

Vanligen brukar man höja bränsletryck, montera större spridare eller använda ett elektroniskt piggybacksystem för att förlänga spridertider på insprutningsmotorer. Några av dessa metoder borde väll kunna tillämpas även på denna.

MvH Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote: Sommaretanol ger 29,2 MJ/kg
Svensk 95 oktan (med 5% etanol) ger 42,95 MJ/kg
98 oktan 43.8 MJ/kg

/Aryan
Var hittar du dina data?
Image
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Hej, jag hade de från OKQ8 och Statoils produktblad men de verkar numera inte längre ange energiinehåll i deras produktblad för bensin??

Shells siffror för 98 sämmer väll med mina men Shell 95 oktan verkar ha högre energiinnehåll än vad jag hade, är 5% etanol med i Shells 95 oktan? Troligen finns det nog också lite variation eftersom bensin ju inte är någon homogen produkt som etanol.

Hur som helst räknade jag inte på E85/95 utan på E85/98 eftersom det nog många som kör med 98 oktan i sina trimmade scootrar gör pga oktantalet. E85 har tom 101-104 RON oktan på sommaren så det är inget problem med hög kompression.

Med shells siffror blir det alltså 29.2/43.4 = 67% av 98 oktanig bensinens energi-innehål ochl 67% * 1,5 eller 66,7% * 1,5 ändrar knappast uträkningen, och det blir samma energimängd som man får med både bränslen med samma cylinderfyllning.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag reagerade på energiinnehållet eftersom det var en diskussion i en annan motorklubb om högoktanigt gav högre effekt.
De siffror på luftflöde & energiinnehåll i min beräkning ovan är hämtade ur Karlebo handbok därför är troligtvis dina exaktare. :smile:

Gonatt,
Leif
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Aha tror inte högoktanhalt ger högre effekt om man inte utnyttjar den högre oktanhalten genom att höja kompression eller mera optimal (tidigare) tändnings ögonblick. Fördelen med lägre oktan är att det ger snabbare förbränning som ökar verkningsgrad/effekt så länge motorn inte spikar.

Din/Karlebo beräkning var inte fel om man utgår från en viss vikt i bränsle men motors begränsning är ju inte mängden bränsle som den får (den går ju i princip lätt att öka) utan mängden luft. Då ska man räkna på hur mkt energi man får vid olika bränslen vid samma mängd luft. Det blir 1,5 ggr bränslemassan i det här fallet eller 746/780 * 1,5 = ca 1,435 ggr volymen.

Det intressanta är att bilar som går på etanol inte drar 1,43 ggr så mycket än på bensin för att köra samma strecka / göra samma arbete. Det brukar bli mellan 1,3 och 1,4 ggr bensin snittförbrukning i stället och det kan inte förklaras på annat sätt än att verkningsgraden har ökad.

/Aryan

PS beräkningen är gjort på sommarkvaliten av E85; (85% absoluterad etanol med 2,1 % MTBE, 0,4 % Isobutanol som denaturerings- medel samt 12,5 % bensin). Vinterkvaliten innehåller ca 76,5% etanol och dryggt 20% bensin för att underlätta kallstarter och har ett värmevärde på 30,2 MJ/kg (770 kg/m3) isf 29,2 MJ/kg (780 kg/m3) för sommar kvaliten.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:Aha tror inte högoktanhalt ger högre effekt om man inte utnyttjar den högre oktanhalten genom att höja kompression eller mera optimal (tidigare) tändnings ögonblick.
Eftersom energiinnehållet är detsamma blir der ingen effektförändring i en lågkompressionsmotor. :grin: :evil:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:Det intressanta är att bilar som går på etanol inte drar 1,43 ggr så mycket än på bensin för att köra samma strecka / göra samma arbete. Det brukar bli mellan 1,3 och 1,4 ggr bensin snittförbrukning i stället och det kan inte förklaras på annat sätt än att verkningsgraden har ökad.

/Aryan
Kompisens fru har en Volvo S40 -08, med bensin drar den 0,79, med E85 1,3. Den drar alltså 1,65 ggr mer med etanol.
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Det är ingen bra idé att räkna med stökiometrisk blandning av bränslet. Speciellt inte när vi talar om att öka effekten. Det är vad som teoretiskt går att uppnå och inte verkligheten.

Räkna med 12,5:1 för en motor på 95 oktan och 7:1 för en på e85 för bästa ös.

Räknar vi då med energivärdena Aryan angav får vi en klar effektökning med e85.

12,5/7x29,2/42,95=1,21

Detta utan att räkna in att vi faktiskt får in mer bränsle/luftblandning i motorn eftersom denna är svalare och inte expanderar lika mycket.

Detta kanske förklarar varför Aryans std v50 gör sexti blås i tio mil utan att protestera. :wink:
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mavio wrote:Det är ingen bra idé att räkna med stökiometrisk blandning av bränslet. Speciellt inte när vi talar om att öka effekten. Det är vad som teoretiskt går att uppnå och inte verkligheten.

Räkna med 12,5:1 för en motor på 95 oktan och 7:1 för en på e85 för bästa ös.

Räknar vi då med energivärdena Aryan angav får vi en klar effektökning med e85.

12,5/7x29,2/42,95=1,21

Detta utan att räkna in att vi faktiskt får in mer bränsle/luftblandning i motorn eftersom denna är svalare och inte expanderar lika mycket.

Detta kanske förklarar varför Aryans std v50 gör sexti blås i tio mil utan att protestera. :wink:
Vid syreunderskott får du inte fullständig förbränning och kan därför inte tillgodogöra dig 100% av bränslets energiinnehåll.
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Nej men vem kan det?
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Du kan ju inte räkna med det oförbrända :evil:

12,5/14,7 x 42,95 = 36,52

7/9,76 x 29,2 = 20,94

12,5/7 x 20,94/36,52 = 1,024
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

<OT>
fritte wrote:Kompisens fru har en Volvo S40 -08, med bensin drar den 0,79, med E85 1,3. Den drar alltså 1,65 ggr mer med etanol.
Kompisens fru's Volvo behöver då kanske en ny termostat eller fixas på något annat sätt som gör att den drar så mkt</OT>

Vid samma hastighet mm ökar inte förbrukningen mer än 1,3-1,4 ggr med E85.

Se också http://www.ls1.com/forums/showthread.php?t=33448


/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

fritte wrote::evil:
Borde man inte dessutom räkna med andelen bensin ist för luften?

Tex 1/1+14,7x42,95
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mavio wrote:
fritte wrote::evil:
Borde man inte dessutom räkna med andelen bensin ist för luften?

Tex 1/1+14,7x42,95
1/1+14,7x42,95 = 15,7 x 42,95 = 674,315?????????????????? :sad: :evil:

Röker du på, eller?
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Parantes. :grin:

1/(1+14,7)x42,95=2,73

edit: det kan vara ölkorven..
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mavio wrote:Parantes. :grin:

1/(1+14,7)x42,95=2,73

edit: det kan vara ölkorven..
och siffran 2,73 står för? och sorten är? och den bevisar vadå? :grin:
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Nu är du lite vrång. Det är ju inte bara jag som kommit fram till olika svar i den här tråden.. :P
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mavio wrote:Nu är du lite vrång. Det är ju inte bara jag som kommit fram till olika svar i den här tråden.. :P
Nä, mest nyfiken denna gång... :grin:
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Så här tänkte jag. Om förhållandet är 14,7:1 är ju den totala blandningen 15,7 viktenheter. Andelen soppa torde då vara 1/15,7=6,4% och resten luft.

Samma för e85 då i stökiometrisk blandning 9,765:1 ger 9,3% soppa.

9,3/6,4=1,45 ggr så mycket e85 som bensin. så om vi antar att det får plats ett kg bensin i vår motor så får det plats 1,45 kg e85. Ja det blir en ganska stor motor jag vet..

Ok. Ett kg bensin ger 42,95 MJ och 1,45 kg e85 ger 1,45x29,2 MJ dvs 42,34 MJ

42,95/42,34=> 1,4% Bensinen ger alltså 1,4% mer än e85. Håller det?
/David
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Vad ni håller på, ska detta vara någon slags rökridå? :-)

Kontentan är alltså att motorn efter etanolkonverteringen inte får mindre energi och att motoreffekten inte heller minskar, utom tvärtom att man får ut lite mera effekt i stället. Bättre kyllning ger bättre fyllning och mera fullständig förbränning som kan vara orsaken till att man får ut högre effekt.

Dessutom finns det en större potential att plocka ut mera effekt ur motorn om man vill det, t ex med högre kompression och ännu fetare blandningar och har man då betydligt mindre risk för värmenyp än med bensin.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply