Vespa 50 fråga

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hark
Lärling
Lärling

Vespa 50 fråga

Post by hark »

Hej!
Jag är på gång att köpa en Vespa 50 till min fru, blir ett snyggt komplement till Touringen i garaget. Det är denna modellen http://website.lineone.net/~smallframes/50hpguide.htm

Något speciellt att tänka på? Svaga sidor etc.

/Hans
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
Jag är på gång att köpa en Vespa 50 till min fru, blir ett snyggt komplement till Touringen i garaget. Det är denna modellen http://website.lineone.net/~smallframes/50hpguide.htm

Något speciellt att tänka på? Svaga sidor etc.

/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hej hej

om den ska köras lagligt som moped är det tyvärr svårt, modellen såldes aldrig här och är inte typad. därav finns ingen som säljer reservdelar till den heller, men med utländska nätbutiker så ska det inte vara något problem ändå.

ska jag vara helt ärlig så är riktiga vespa 50 (svensksålda), mycket snyggare enligt mig, men smaken är olika.

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Instämmer med föregående talare - det innebär bara en massa problem... Dessutom är modellen ful som stryk jämfört med den - betydligt vackrare - klassiska Vespa 50. I mina ögon borde det rendera i ett långt fängelsestraff att äga eller framföra denna bastard :)

Nej, satsa på en klassisk Vespa 50 istället! Årsmodellerna 1963-71 är mer åtråvärda (p g a exteriöra detaljer) än de senare 1972-83. Priserna för ett komplett objekt ligger på allt mellan 2500 - 15000 kr beroende på skick. Har du is i magen och kollar annonser regelbundet kan det räcka med att betala 3000 - 4000 kr för en körbar Vespa 50 i någorlunda gott skick. Fundera inte nämnvärt om du hittar någon så billig - sådana annonser ligger inte ute många timmar...

Vill du ha en riktigt ovanlig "killer" så försök hitta den 4-växlade Vespa 50 S, som det trotsallt finns några privatimporterade exemplar av i Sverige (förutom den handfull sådana som såldes av den svenska generalagenten 1963-65). Tyvärr är denna Vespa 50 S ej laglig att framföra som moped i Sverige, utan den kräver registrering som lätt mc. Klarar man däremot av att blunda för lagen, öppnas genast möjligheter att trimma vilken Vespa 50 som helst till oanande nivåer. Vespa Primavera 125:ans motor passar rakt in i Vespa 50, då de båda är av samma familj, s k "smallframe". Originaldelar och trimdelar finns i drivor att få tag på om man önskar.

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Ok.
Tack för invändningarna.
Jag skall kolla upp den och ta mig en allvarlig funderare.
Jag tycker också att de gamla Vespa 50 är mycket snyggare, men just nu kör hon en Typhoon och allt är snyggare än den.

/Hans
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />
Vill du ha en riktigt ovanlig "killer" så försök hitta den 4-växlade Vespa 50 S, som det trotsallt finns några privatimporterade exemplar av i Sverige (förutom den handfull sådana som såldes av den svenska generalagenten 1963-65). Tyvärr är denna Vespa 50 S ej laglig att framföra som moped i Sverige, utan den kräver registrering som lätt mc. Klarar man däremot av att blunda för lagen, öppnas genast möjligheter att trimma vilken Vespa 50 som helst till oanande nivåer. Vespa Primavera 125:ans motor passar rakt in i Vespa 50, då de båda är av samma familj, s k "smallframe". Originaldelar och trimdelar finns i drivor att få tag på om man önskar.

Scooterhälsningar

Vi pratade om att vara lagliga här!!! hehe.

Det där med Vespa 50 "S" är den djungel och inte helt solklart. Men är det inte så här det ligger till:

1965-66 såldes en fyrväxlad variant av Vespa 50 som kallades S, en 2,2 hk motor och med 10" hjul. reggad som lätt MC. Samtidigt fanns vanliga mopedvarianten. Verkar vara så att svenska generalagenten verkade ha svårt att bli av med 50S då den marknadsfördes oförändrad flera år även om konstruktionen egentligen var ur-smallframen med liten motorlucka, alltså en redan utgången modell.

De andra privatimporterade Vespa 50 S/ eller Vespa 50 Special som de egentligen heter är en nyare smallframe med fyrkantig framlampa och plasttutkåpa, den fanns i oändligt många utföranden för den europeiska marknaden. Men den här modellen är lika "olaglig" som den du funderar på att köpa, men betydligt snyggare.

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Vi pratade om att vara lagliga här!!! hehe.

Det där med Vespa 50 "S" är den djungel och inte helt solklart. Men är det inte så här det ligger till:

1965-66 såldes en fyrväxlad variant av Vespa 50 som kallades S, en 2,2 hk motor och med 10" hjul. reggad som lätt MC. Samtidigt fanns vanliga mopedvarianten. Verkar vara så att svenska generalagenten verkade ha svårt att bli av med 50S då den marknadsfördes oförändrad flera år även om konstruktionen egentligen var ur-smallframen med liten motorlucka, alltså en redan utgången modell.

De andra privatimporterade Vespa 50 S/ eller Vespa 50 Special som de egentligen heter är en nyare smallframe med fyrkantig framlampa och plasttutkåpa, den fanns i oändligt många utföranden för den europeiska marknaden. Men den här modellen är lika "olaglig" som den du funderar på att köpa, men betydligt snyggare.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, givetvis syftade jag på 50 S som i "Sport" och inte "Special", vilken är en betydligt senare och vanligare modell. Det är möjligt att jag är felunderrättad, men visst såldes Vespa 50 S (Sport) fr o m 1963 i Sverige? Vad jag har hört fanns det inget vidare intresse för den klena lättviktaren, varför det inte såldes mer än en handfull fram till 1965 (och då snackar vi ett antal som kan räknas på båda handens fingrar). 1965 började tillverkningen av den betydligt kraftfullare Vespa Primavera 125, varför denna modell kom att importeras och säljas istället. Dessutom kunde den svenska generalagenten 1966 äntligen börja sälja Vespa 50 N ("den vanliga mopedvarianten") i Sverige efter en "specialdeal" med Piaggio - nedtrimning - och tuffa förhandlingar med svenska myndigheter, även om Vespa 50 N hade tillverkats "ända" sedan 1963.

Scooterhälsningar

hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Det är denna Vespa 50 som jag skall titta på.
http://www.blocket.se/vi/9204711.htm?ca=15_s

Inte jättesnygg, det håller jag med om, men den är fortfarande snyggare än en Piaggio Typhoon. Är denna privatimporterad?

Jag har nollkoll på nyare vespor. Sen jag köpte min touring -57 ör ett år sedan har jag bara varit inne på gamla vespor.

Tack för era synpunkter!

/Hans
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Vi pratade om att vara lagliga här!!! hehe.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, givetvis syftade jag på 50 S som i "Sport" och inte "Special", vilken är en betydligt senare och vanligare modell. Det är möjligt att jag är felunderrättad, men visst såldes Vespa 50 S (Sport) fr o m 1963 i Sverige? Vad jag har hört fanns det inget vidare intresse för den klena lättviktaren, varför det inte såldes mer än en handfull fram till 1965 (och då snackar vi ett antal som kan räknas på båda handens fingrar). 1965 började tillverkningen av den betydligt kraftfullare Vespa Primavera 125, varför denna modell kom att importeras och säljas istället. Dessutom kunde den svenska generalagenten 1966 äntligen börja sälja Vespa 50 N ("den vanliga mopedvarianten") i Sverige efter en "specialdeal" med Piaggio - nedtrimning - och tuffa förhandlingar med svenska myndigheter, även om Vespa 50 N hade tillverkats "ända" sedan 1963.

Scooterhälsningar

svårt att veta exakt när v50 började säljas i sverge. 1965och66 är första gången man ser dessa i annonser i svensk motorpress och på reklamblad.
jag har svårt att tro att de fanns smallframes i sverige 1963, dessa tidiga med liten lucka och lilla (1963) baklyset är extremt ovanliga, liten lucka med. primaveran fanns väl inte förrän 1966 i sverige
Federico
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Slå till på den här http://www.blocket.se/vi/9199383.htm?ca=15_s
Ta av skylt, blinkers och bröte och voila...en snygg snabb vespa 50.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />Slå till på den här http://www.blocket.se/vi/9199383.htm?ca=15_s
Ta av skylt, blinkers och bröte och voila...en snygg snabb vespa 50.

mm, just det. hur lyckat är det att köra MC utan skylt, mc-kort?, försäkring m.m. Varför när det finns Vespa 50 som är helt lagligt?

Federico
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Jag har en vespa 50s som går som en kanon kula, den gör lätt 80km/h. Stark som ett djur, åker uppför långa backar med bra fart på 3:an ibland även på 4:an. Jag viste inte att primavera 125 motorn passar till den ??? Då skule man allså kunna byta ut motorn till den, är det någon som vet vad en bättre begagnad motor skulle kunna kosta ??
Därför att min strular en del, tjyv tar luft, läcker soppa, läcker oja ur kickern, och går något tungt ibland typ "bröööölar" Men kan man då byta till en pigg 125:a motor så vore det kanon, så hör av er om det finns en som behöver en ny ägare till bra pris.

Ferrari röd Vespa 50s -74
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
[brMen kan man då byta till en pigg 125:a motor så vore det kanon

tyvärr så är det ingen supermotor. en hyfsat trimmad V50 går snabbare än en originalprimmy. Tidiga Primavera har bara 3,5hk, senare något högre effekt.

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />svårt att veta exakt när v50 började säljas i sverge. 1965och66 är första gången man ser dessa i annonser i svensk motorpress och på reklamblad.
jag har svårt att tro att de fanns smallframes i sverige 1963, dessa tidiga med liten lucka och lilla (1963) baklyset är extremt ovanliga, liten lucka med. primaveran fanns väl inte förrän 1966 i sverige
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">1966 är mitt bud! Dels har jag aldrig stött på någon Vespa 50 N från 1965 i Sverige vare sig i blocket-annonser (eller motsvarande) eller på gatan, utan de tidigaste man stöter på är -66:or. Dessutom har, åtminstone aldrig jag, sett reklamannonser om Vespa 50 N ur press från år 1965. Däremot florerar de flitigt i diverse pressklipp fr o m år 1966 - men absolut - visa mig gärna en annons från 1965 och jag skall för alltid tro dig, Federico! :) Se för övrigt gärna detta exempel (tidningen Motor nr 25 juni 1966):

(<font color="red">Edit</font id="red">: Tidigare direktlänk funkade tydligen inte. Klicka på länken nedan, gå till sidan 2 och klicka på "Artikel Motor nr 25 1966")

http://www.angelfire.com/funky/vespa/diverse/

Beträffande smallframes i Sverige år 1963: mig veterligt såldes som sagt en handfull Vespa 50 S (Sport) som s k "lättviktare" av Fram King-bolagen i Helsingborg fr o m det året och ytterligare två år framöver. Det tillverkades "hela" 5961 st Vespa 50 S av 1963 års modell (med litet bakljus och motorlucka). Att något ex av dessa hamnade i Sverige via Fram King är inte helt otänkbart, även om det säkert då endast rör sig om något enstaka.

Jag delar din uppfattning om att Primaveran 1966 i Sverige ersatte den tidigare 125-modellen, Popolino. Däremot satte produktionen av Primaveran igång tidigt nog att det tillverkades 7393 st Primavera som såldes som 1965 års modell världen över.

Det här blev ju smallframe-nörderi in absurdum! (Men sånt är ju alltid kul... :))

Scooterhälsningar

hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Enbart på SSK-forumet!
Ställa en enkel fråga och få veta allt som är värt att veta om Vespa 50:s historia. Tack skall ni ha för att ni delar med er av era kunskaper. Otroligt kul!

/Hans
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Enbart på SSK-forumet!
Ställa en enkel fråga och få veta allt som är värt att veta om Vespa 50:s historia. Tack skall ni ha för att ni delar med er av era kunskaper. Otroligt kul!

/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack själv, men frågan är om kunskaperna är korrekta (därom tvista de lärde). Hade jag varit i dina kläder hade jag inte under några omständigheter köpt den aktuella V50:n eftersom den inte är typgodkänd i Sverige och därför troligtvis inte heller går att försäkra, så ja, den är med största sannolikhet privatimporterad på något skumt sätt. Händer det något, t ex en olycka, kommer Lagens Långa Arm göra tusen nålar och ta kalsonggreppet på dig i all evighet - och det vill man ju inte! Då är det ju bättre att köra någorlunda lagligt (om än må vara trimmad) med en typgodkänd modell, t ex "klassiska" Vespa 50 (V5A1T).

Scooterhälsningar

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Tackar.
jag struntar i den och jagar vidare efter en annan.

/Hans
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />[quote]<i>Originally posted by Federico</i>
<br />men absolut - visa mig gärna en annons från 1965 och jag skall för alltid tro dig, Federico! :)

jag har säkert fel, det är nog trycksaker från 66 som jag har sett

skulle vara kul att höra av någon som var med på den tiden, det aldrig som man tror har jag lärt mig, det kan mycket väl finnas tidiga smallframes i sverige, det har ju t.ex funnits ett antal SS90, någon som t.om varit reggad i sverige!

Federico
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nypa »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
[brMen kan man då byta till en pigg 125:a motor så vore det kanon

tyvärr så är det ingen supermotor. en hyfsat trimmad V50 går snabbare än en originalprimmy. Tidiga Primavera har bara 3,5hk, senare något högre effekt.

Federico

Men vässar man lite så kan det se ut så här med en Primavera:D

http://img410/2629/rallyscandinaviaaug2006113we4.th.jpg[/img]

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
[br

Men vässar man lite så kan det se ut så här med en Primavera:D

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----

<font color="red"><font size="3">Första hjälpen</font id="size3"></font id="red"> <font color="navy">"Att Lyckas pilla in en bild i inlägget"</font id="navy">:):)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.

V H
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Image

Skulle bara se om det funka, bild på min orenoverade vespa funkar det sä lågger jag in en bild på hur den ser ut som ny

Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Image

det funka ju bra kan man ju lägga ut en massa bilder på skönheten här och kanske få lite betyg....:D

Imorgon kan jag visa hur den ser ut idag, i helt färdigt skick.8)

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />
det funka ju bra kan man ju lägga ut en massa bilder på skönheten här och kanske få lite betyg....:D

Stort <font color="navy"><font size="6">A</font id="size6"></font id="navy"> eller <font color="navy"><font size="6">5</font id="size6"></font id="navy"> eller hur nu betygen sätts?:D:D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<br />Image<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-> är det du i hjälmen?
-> när jag var i den åldern så var det ett par år tills Vic 20 kom, du kan vara lycklig du.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Image

Skulle bara se om det funka, bild på min orenoverade vespa funkar det sä lågger jag in en bild på hur den ser ut som ny

en militär som är smyghippie! coolt med regnbågsfärg inne i ramen

Federico
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Uppdatering på Vespa 50-fronten.
Jag köpte en blå Vespa 50R årsmodell 72 på Blocket från en äldre herre i Örnsköldsvik. Den anlände med Bussgods idag. Den gör sig väldigt bra i moped och cykelgaraget tillsammans med Touringen. Lite småfix i några timmar sen är den körklar. Till vintern skall den demonteras och lackas. Antagligen blir den röd istället för blå och ett lättare trim kommer antagligen att monteras. Skall försöka ta lite bilder i morgon och lägga upp.
Någon som vet en annan färgbeteckning på den röda Vespa 50 -färgen än Max Meyer?

Såg förresten att den Vespa 50 ni avrådde mig att köpa kommit upp på Blocket igen med en ny säljare.

Tack för er hjälp och goda råd!

/Hans
Post Reply