Rally motor i touring?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Rally motor i touring?

Post by SoulBoy »

Går det montera en Rally motor i en Touring eller krävs det mycket konvertering?

Vad annars den bästa alternativet? Det känns som att köpa en cylinder kit och förgasare kostar lika mycket som en begagnad motor.

/Ronny
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Om det är Touring från 1959 eller nyare så passar Rallymotorn direkt i.
Om det är från en rally utan batteri/blinkers så passar även elsystemen ihopa med varandra, men det går klart att lösa ändå.
VH,
Calle
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Tack, en följdfråga då.

Vad är rimligt att betala för en rallymotor då?
Jag har hittat en som de vill ha runt 2500 för.

/ronny
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

God morgon!
Rally 200 eller Rally 180?

En fullt frisk fungerande 200-motor tycker jag borde gå på ca. 4000SEK en renoverad motor ca 6500SEK
En 'grisen i säcken motor' ca 2500 - 3000SEK.
Slå av ngn tusenlapp om det är en 180.

Vad som måste tilläggas är att några delar i Rallymotorn är svåra att få tag på nu, p.g.a. detta faktumet borde en PX200-motor vara ett bättre val!
Om den Rallymotorn du har hittat för 2500:- är frisk och fin är det bara att slå till!

Lycka till och säg till om du behöver några konverteringstips.

VH,
Calle
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Det var en rally 200 och den får nog räknas in i 'grisen i säcken' kategorin.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... AMEWA%3AIT

Nu visar det sig att frakten blir nästan lika mycket som priset för motorn (enligt säljaren i allafall).

Nytt objekt: px200 motor från 90.
Vad krävs för konverteringar då? Har den batteri och startmotor?

/Ronny
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

ett tips är att kolla tyska marknaden (ebay och div tyska firmor)

frakten från england är löjligt dyr av någon anledning. köper du en motor från de stora tyska firmorna så har de garanterat bästa fraktpriserna.

till sist, vänta in en PX motor, du kommer garanterat behöva byta något, den prisskillnaden som är mellan PX och rallymotorer tjänar du snabbt in på billiga PX-motordelar.

kan också vara värt att kolla upp PX125-150 motorer utomlands (tyskland) de är också pålitliga och <u>betydligt</u> billigare än 200cc. med ett billigt trimkit så är du ändå på 200:ans effektnivå.



Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Oj, den där motorn kan vara farlig att köpa, bättre isåfall att satsa på en PX200 som Fredrik skriver.

Har ett par kontakter i Tyskland och Österrike som fixar sådana motorer om du är intresserad...

PX200 från 90, troligen ej el start, om det är automatisk oljeinblandning eller ej är beroende på vilken marknad den kom ifrån, likaså batteri eller ej.
Det går dock fint att köra med batteritändplattan utan batteri, en sådan har jag i min Bajaj Cub, och den funkar fint; Scootern som Federico vann första Cannonball med!

Konverteringar som behövs; det är beroende på om den har oljeinblandning eller ej; men inget svårt i allafall!

/C
Post Reply