Tändspole Rally
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tändspole Rally
Går det att få tag på ny tändspole till Rally 200? Om inte, funkar någon annan till en rallymotor? Har hört det är delar som är svåra att få tag på till den. Någon som vet vilka?
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tror jag lyckades hitta själv
http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... 55996f4b79 Stämmer det? Men är fortfarande intresserad av vilka reservdelar som är svåra att hitta till rally 200 motorn...

Har man Femsatronic, så kan man byta rakt av till den nyare Ducati-spolen som sitter på nyare Rally och P-PX. Ganska lätt att hitta beggad eller ny, inte alls så dyr som en Femsa är.
Läs här:
http://hortadasvespas.planetaclix.pt/te ... ersaoi.htm
Jag renoverade precis motorn på min Rally 200 -73, och hade inga problem att hitta något till motorn. Numera nytillverkas t.o.m vevpartier, något som var svårt att hitta förut. Veven skiljer sig (iallfall på Femsa-maskinerna) ordentligt från hur en PX-vev ser ut, lagren är annorlunda. Det enda jag inte hittat är den där plastbussningen där det främre kåpfästet sätts. Nu sitter det en liten bit bensinslang på pinnen i kåpan, men det vore bra om man kunde hitta den korrekta delen för detta.
Sen var det galet svårt att hitta reservhjulskåpan, men den har nyligen börjat nytillverkas även den, så...
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Går det att få tag på ny tändspole till Rally 200? Om inte, funkar någon annan till en rallymotor? Har hört det är delar som är svåra att få tag på till den. Någon som vet vilka?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Läs här:
http://hortadasvespas.planetaclix.pt/te ... ersaoi.htm
Jag renoverade precis motorn på min Rally 200 -73, och hade inga problem att hitta något till motorn. Numera nytillverkas t.o.m vevpartier, något som var svårt att hitta förut. Veven skiljer sig (iallfall på Femsa-maskinerna) ordentligt från hur en PX-vev ser ut, lagren är annorlunda. Det enda jag inte hittat är den där plastbussningen där det främre kåpfästet sätts. Nu sitter det en liten bit bensinslang på pinnen i kåpan, men det vore bra om man kunde hitta den korrekta delen för detta.
Sen var det galet svårt att hitta reservhjulskåpan, men den har nyligen börjat nytillverkas även den, så...
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Går det att få tag på ny tändspole till Rally 200? Om inte, funkar någon annan till en rallymotor? Har hört det är delar som är svåra att få tag på till den. Någon som vet vilka?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Man kan även bygga om till PX tändsystem. Då behöver man:
-PX Vev
-PX Svänghjul
-PX Tändplatta
-"Special" lager på svänghulssidan, dvs annan dimension än orginal.
-"Special" packbox på svänghjulisian, dvs annan dimension än orginal rally.
-CDI/Tändspole från typ PX.
Det finns att köpa som ett kitt från några av de stora scooterfirmorna. Jag köpte bara lagret och packboxen därifrån och sen plockade ihop delar. Tyvärr är inte kittet (eller en vanlig PX tändplatta) "bolt on" utan man måste fräsa/svarva/slipa ur lite på baksidan av botten på tändplattan eftersom rallyblocket är något tjockare där axeln går ut.
Kan i alla fall säga att nu funkar det bra och man slipper oroa sig för att femsatronicsystemet ska packa ihop (pickupen ska enligt ryktet vara omöjlig att få tag på) och så vår man fina 12V. Men å andra sidan om man har ett system som redan fungerar är det kanske ingen idee att byta ut det.
/H
-PX Vev
-PX Svänghjul
-PX Tändplatta
-"Special" lager på svänghulssidan, dvs annan dimension än orginal.
-"Special" packbox på svänghjulisian, dvs annan dimension än orginal rally.
-CDI/Tändspole från typ PX.
Det finns att köpa som ett kitt från några av de stora scooterfirmorna. Jag köpte bara lagret och packboxen därifrån och sen plockade ihop delar. Tyvärr är inte kittet (eller en vanlig PX tändplatta) "bolt on" utan man måste fräsa/svarva/slipa ur lite på baksidan av botten på tändplattan eftersom rallyblocket är något tjockare där axeln går ut.
Kan i alla fall säga att nu funkar det bra och man slipper oroa sig för att femsatronicsystemet ska packa ihop (pickupen ska enligt ryktet vara omöjlig att få tag på) och så vår man fina 12V. Men å andra sidan om man har ett system som redan fungerar är det kanske ingen idee att byta ut det.
/H