Vespa 50 avgassystem

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
Location: Göteborg

Vespa 50 avgassystem

Post by Silferstjerna »

Hallå allihopa!
Min orginal totalt otrimmade 50kubikare behöver ett nytt avgassystem.

Min fråga är om det finns någon anledning för mig att köpa något annat än orginalröret? Har läst både ris och ros om ET3 blås(fast mest ris då då).
Nån ynka sekund snabbare uppför backen räcker för mig.Förslag?


Mvh silferstjerna
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jag märkte ingen skildnad när jag bytte till et3. Bara ljudet. Kan hända att den gick en halv km snabbare utan att jag märkte det men det är ändå inte värt att sabba utseendet med en sån ful banan om du inte har tänkt att trimma motorn också.
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Jag satte på ET3 och märkte en betydande skillnad i bottendraget på min otrimmade pärla.Tycker dessutom att utseendet på blåset passar utomordentligt till vespan, den blir mer "sleek".

Blå Vespa 50R -80
Vit Vespa 50R -81
emmeborn
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Mon 31 Jul 2006, 10:22
Location: Sweden

Post by emmeborn »

Jag upplever en liten kraftökning efter montering av ET3. Nu orkar den uppför backar på 3:an, där jag tidigare var tvungen att växla ner.

Vespa 50R -73
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
Location: Göteborg

Post by Silferstjerna »

Tack för snabba svar!

Bara att slippa växla ner till tvåan vid lite lutning räcker för mig.
Estetiskt tycker jag nog att bananen lyfter utseendet, sugröret som sitter på nu känns lite futtigt.

Bustamente, ljudet, var det vassare eller mer mööh?



Flerfärgad Vespa 50R -81
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Minns inte riktigt, men tror den lät lite argare. Däremot bytte jag den fula bananen för ett tag sedan till en sito sport som var grymt snygg men den lät högt och vasst så in åt h-vete.
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
Location: Göteborg

Post by Silferstjerna »

Jaha, så fick man lite tid över.
plockar fram det nya racesvarta ET3 systemet och märker ganska snart att det är inte alls har samma fäste som orginaldämparn.
Jag vill inte borra och gänga upp ett nytt hål i vaggan,
Skall jag behöva böja ett järn och hänga upp bananen i?
Kanske finns det ett kit för detta?
Ska det vara några packningar mellan cyl./ rör samt rör/dämpare?

Kan någon räta ut mina frågetecken här?

Kör så det ryker!
//Håkan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jo, det är två olika system för 50cc och 125cc. antagligen för att cylindern skiljer sig lite. men 125 systemen ska passa med lite modifieringar. är det hålet i systemet mot hålet i svingen som inte passar?

Federico
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
Location: Göteborg

Post by Silferstjerna »

Det är själva fästöglan som på orginalet sitter lodrätt och på mitt nya ET3 sitter det vågrätt..

Håkan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Silferstjerna</i>
<br />Det är själva fästöglan som på orginalet sitter lodrätt och på mitt nya ET3 sitter det vågrätt..

Håkan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

går det inte att fila upp fästöglan så att den passar?

Federico
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Vänta nu här, är inte fästöglan ett dubbelvikt plåtbleck runt en axel. Detta skall kunna roteras runt axeln men sitter ganska kärvt och kan behöva lite 'övertalning' i början (tång och olja). I förpackningen tror jag man har det vikt åt 'fel' håll.

Dag
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
Location: Göteborg

Post by Silferstjerna »

Tog fram stora polygripen men fegade ur när den inte gav med sig..
Gör ett nytt försök i helgen.

//Håkan
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 35
Joined: Mon 23 May 2005, 18:21
Location: Sweden

Post by Mr Barba »

Det funkar med lite våld. Har själv gått igenom samma procedur och det funkade hur bra som helst efter lite bök. Märkte dock ingen större skillnad men tycker att det är hyffsat snyggt även om det ställer till lite lätt problem vid hjulbyte senare. Men det får man ta liksom.

Bustamente - Sito sport-systemet , var det en sån där rött med kromrör eller? Lät det isåfall "jobbigt" högt eller bara tufft?

/mr barba
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Om det inte lossar lätt tycker jag Du skall pröva att vidga blecket genom att slå in en skruvmejsel mellan bladen, då kniper det inte så mycket.

Dag
Post Reply