Hur fort ska den gå?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
pict
Drömmare
Drömmare

Hur fort ska den gå?

Post by pict »

Jag har en px200E 84. Den går hyggligt men jag tycker att den är lite slö.
I bästa fall får jag upp den i 80 km/tim, jag hörde att den ska gå fortare.
Hur fort ska den gå och vad kan det vara för fel på min lilla.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Runt 100. Den kan behöva sotning, även av kolven & kolvringar.:)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kolla också utblåset på ljuddämparen så att inte det har blivit ihoptryckt, det skall vara helt runt.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Antagligen kompressionen som är dålig. Säkert samma kolv och ringar i den nu som det var när den var ny. Ta av cylindern och kolla kolvringsspelet och kolvspelet, jag sätter ett växelkors på att ringarna är tvärslut. Sen kan den såklart vara igensotad också, men det ser du ju om du plockar av bitarna.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pict</i>
<br />Jag har en px200E 84. Den går hyggligt men jag tycker att den är lite slö.
I bästa fall får jag upp den i 80 km/tim, jag hörde att den ska gå fortare.
Hur fort ska den gå och vad kan det vara för fel på min lilla.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />jag sätter ett växelkors på att ringarna är tvärslut.
Guran

Tack, eftersom det var jag som tippade på sotning, förmodar jag att det är jag som får korset, eller?:D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tut tut tut (fanfar i tiotusenkronorsfrågan)
Vem får växelkorset?

@ Peter; Glöm inte att svara när du löst var dina 20km/h har gömt sig :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

F'låt Calle, det är klart att Du också är medtävlare!:D:D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />F'låt Calle, det är klart att Du också är medtävlare!:D:D
- det är inte så vanligt fel med igenklämd ljuddämpare men dom (tre?) gånger jag varit med om det på PX200 har dom uppfört sig precis så..

- Tack fritte att jag får vara med i tävlingen och tack Guran att du ställer upp med växelkors!

- frågan är om det levereras med sigillband så vinnaren blir lika snygg som Henrik B.?
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/sc ... 000397.htm
pict
Drömmare
Drömmare

Post by pict »

Det var ju kul att jag drog igång en tävling. Jag lovar att meddela var de 20 fanns.
Apropå det, hur krånglingt är det att sota en sådan här? Jag har sett att motorn sitter till höger, det är väl den som låter. Måste jag skaffa en massa reservdelar, ringar etc, var?
Tack så länge.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Att sota är ganska lätt.

Ljuddämparen måste demonteras vilket kan anses som det svåraste, den sitter med en bult framför bakhjulet (bakhjulet får tas av eller tömmas på luft) och sedan med en klämma runt cylindern.

Efter det får du plocka cylinderskyddet och cylindertoppen.

det går att sota med cyllen på plats om man är försiktig...använd t.ex. ett kopparmynt och skrapa loss sotet från kolvtopp och cylindertopp, avgasporten kan du rengöra t.ex. med ett bågfilsblad, <u>akta</u> för att repa tätytor och cylinderlopp.

För att skydda övriga delar kan du lägga en ring med fett i cylinderloppet som du torkar bort när du är färdig.

-> Sota ljuddämparen borde man också göra, finns flera olika metoder...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

När man just har läst en bra bok eller sett en bra film, så funderar man lite: “-Vad hände sen?” Den känslan, eller t.o.m. eller ännu värre, sista kapitlet av boken är utrivet, telefonen ringer precis i filmens slutscen, får man ibland här.

Är det en glad scooterist som med ett leende från öra till öra puttrar fram längs en liten trevlig väg?:?:

Eller står scootern halvt isärskruvad lutad mot ett träd, med de demonterade delarna liggande bredvid i en vattenpöl, medans vår hjälte har bytt hobby, och ägnar sin tid åt öl & chips framför TVn?:?:

<font color="blue"><font size="3"><b>Vad hände sen? </b></font id="size3"></font id="blue">

:):)
Post Reply